آیا دیسک گردن خوب می شود

دیسک گردن از رایج ترین عارضه های زندگی این روزهای افرادی است که به دلایل مختلف به آن مبتلا می شوند. درد در ناحیه گردن و کتف و بازو ها از جمله علائم این بیماری می باشند. درست است که علائم دیسک گردن می تواند به مرور زمان و حتی بدون مداخله پزشکی فروکش کند. امااین بدان معناست که آیا دیسک گردن خوب می شود ؟

در پاسخ به سوال آیا دیسک گردن خوب می شود ؟ باید گفت بله دیسک گردن خوب می شود اما با توجه به مرحله بیماری باید مراحل درمان را طی کرده تا بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشید. اما این که چه درمانی مناسب شماست ، توسط متخصص  بررسی شود و در صورت لزوم توسط بهترین جراح ستون فقرات جراحی و درمان گردد.

از طرف برخی گمان می کنند با استراحت می توانند دیسک گردن را به طور کامل بهبود ببخشند . علائم شما ممکن است برطرف شود ، اما این لزوماً به معنای بهبود دیسک گردن نیست. پس با مشاهده علائم باید حتما به متخصص مراجعه نمایید .

متخصص با بررسی آزمایشات و تصویربرداری های MRI و CT-SCAN می تواند مرحله بیماری را مشخص کند . بعد از تعیین شدت بیماری ، اگر نیازمند انجام تمرینات ورزشی و یا هر در نوع درمان دیگری باشید ،پزشک برای شما تجویز خواهد کرد.

دیسک گردن چگونه به خودی خود بهتر می شود ؟

دیسک ها بالشتک های ژله ای بین مهرهای ستون فقرات هستند. وقتی این دیسک ها سالم هستند ، به عنوان کمک فنر برای ستون فقرات عمل می کنند و ستون فقرات را انعطاف پذیر نگه می دارند . هنگامی که به دلایل مختلفی بیرون می زنند به اعصاب و در مواقع حاد به نخاع فشار وارد می کنند و مشکلات زیادی همچون درد و محدودیت حرکتی در فرد به وجود می آورند.

یکی از عواملی که منجر به بهبود دیسک می شود پاسخ ایمنی بدن به عارضه به وجود آمده است. وقتی دیسک بیرون زده می شود ، بدن آن را به عنوان یک ماده خارجیب که باید نابود شود شناسایی می کند و سعی به برطرف کردن آن می نماید. این باعث می شود تا تا اندازه این دیسک خارج شده کاهش پیدا کند و فشار کمتری به اعصاب وارد شود. در نتیجه علائم دیسک گردن بیرون زده همچون درد و التهاب بهبود می یابد.

یکی دیگر از علل کاهش فشار دیسک بر نخاع و اعصاب ، جذب آب آن ها توسط بدن است. دیسک بیروه زده شده از آب نی تشکیل شده است که جذب آن باعث کوچک شدن آن می شود.

از طرفی برخی از تمرینات ورزشی زیر نظر پزشک می تواند به بهبود این علائم کمک کند. این موضوع در هر فردی متفاوت است و بدون اجازه یک پزشک نباید دست به انجام این ورزش ها زد ، زیرا حرکات اشتباه می تواند این مشکل را بدتر نماید.

هر یک ازموارد ذکر شده منجر به کوچک شدن دیسک بیرون زده و در نتیجه عصب شما کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد. اما همانطور که مشخص است به این معنا نیست که بیرون زدگی بهبود یافته است فقط علائم آن کاهش یافته است و ممکن است مجدد با تحریک عصب ها این علائم برگردند.

روش های درمان دیسک گردن

در بیشتر موارد ، دیسک های گردن نیازی به جراحی ندارند به همین دلیل ابتدا افراد مطابق توصیه پزشک ، تحت درمان غیر جراحی قرار می گیرند ، از جمله استراحت یا تمرینات  ورزشی خاص ، داروهایی برای تسکین درد و التهاب و … .

پزشک ممکن است فیزیوتراپی را تجویز کند . با مراجعه به فیزیوتراپ  می توانید  یاد بگیرد که چگونه ورزش کنید و از چه حرکاتی استفاده کنید . در صورت ادامه علائم ، پزشك ممكن است داروهای قوی تر مانند كورتیكواستروئیدها را تجویز كند.

علائم معمولاً با گذشت زمان بهبود می یابد. اما اگر دیسک بیرون زده به نخاع یا اعصاب شما فشار وارد کند و یا دچار ضعف ، درد مداوم شوید ، عمل جراحی در نظر گرفته می شود. در موارد نادر ، یک دیسک مصنوعی ممکن است برای جایگزینی دیسک بیرون زده شده استفاده شود.

این که کدام روش مناسب شما می باشد ، فقط بعد از بررسی آزمایشات وتصاویر پزشکی امکان پذیر است . برای معاینه توسط دکتر محمد صمدیان متخصص و جراح مغز و ا عصاب و ستون فقرات می توانید با شماره های داخل سایت در روز ها و ساعات مشخص شده تماس بگیرید.

پیشگیری از دیسک گردن

• از بالش مناسب هنگام خواب استفاده نمایید.
  • اگر مدت زیادی را پشت میز می گذرانید ، حتما از میز و صندلی استاندارد استفاده کنید. برای اطلاع از نحوه صحیح نشستن پشت میز مقاله زیر را مطالعه نمایید : نحوه صحیح نشستن پشت میز
  • در هنگام کار از نرمش های گردن استفاده نمایید.
  • سیگار نکشید
  • از وارد آمدن فشار بر گردن در هنگام کار با تلفن همراه، خودداری کنید.
  • هنگام راه رفتن یا نشستن سعی کنید بدن و سرتان را صاف نگه دارید به طوری که سر در امتداد ستون فقرات قرار گیرد