التهاب مغز

التهاب مغز یا ورم مغز نوعی عفونت مغزی است که شایع نیست و معمولا افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند مانند کودکان ، افراد مبتلا به سرطان یا ایدز دچار این عارضه می شوند. به التهاب مغز آنسفالیت نیز گفته می شود. این بیماری کمیاب است، ولی در موارد بسیار جدی و شدید می تواند منجر به مرگ شود

دو نوع التهاب مغزی وجود دارد. نوع اول که به آن ورم مغزی اولیه گفته می شود یک ویروس به طور مستقیم مغز و نخاع را آلوده می کند. نوع دوم آنسفالیت ثانویه زمانی است که یک عفونت در جای دیگر شروع می شود و به مغز حرکت می کند.

مغز نیز مانند سایر اندام های بدن در اثر ضربه آسیب، بیماری و سایر علل دچار ورم می شود، ولی ورم مغزی می تواند به سرعت باعث مشکلات خطرناک و حتی مرگ فرد شود. معمولا درمان ورم مغزی نیز مشکل تر است.

علائم آنسفالیت یا التهاب مغز

علائم این بیماری در انواع خفیف تر معمولاً شامل موارد زیر است:

• کمبود اشتها و کمبود انرژی
  • سردردهای پی در پی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خشک شدن گردن
  • گیجی و توهم
  • تغییر در شخصیت
  • تشنج (حمله)
  • مشکل شنوایی و گفتاری
  • از دست رفتن حافظه
  • خواب آلودگی

درمان التهاب مغز

تشخیص و درمان التهاب مغز

تشخيص التهاب مغزى  بعد از آزمايش مايع نخاعي، ثبت امواج الکتريکى مغز (الکتروآنسفالوگرام) و نشان دادن افزايش سطح پادتن عليه ويروس، داده مى‌شود. آزمایشات تصویری، مثل سیتی اسکن یا MRI، برای تشخیص التهاب مغز، خونریزی مغزی یا سایر مشکلات و ناهنجاری ها نیز استفاده می شود .

نوع درمان تا حد زیادی به سن و شرایط بیمار و همچنین نوع و علت بیماری بستگی دارد. برای مقابله با انسفالیت با علائم خفیف، تنها سیستم ایمنی افراد کافی است و میتوانند با کمی استراحت و نوشیدن مایعات فراوان و رژیم غذایی سالم، سلامتی خود را بدست آورند. بنابراین روند بهبودی بستگی به شدت بیماری دارد و در موارد شدید احتمال بروز مشکلات مغزی و مرگ افزایش می یابد.

اگر انسفالیت ناشی از عفونت باکتریایی باشد، می‌توان آن را با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد. نوزادان و سالخوردگان در معرض خطر بالاتری برای دچار شدن به آسیب دائمی مغز هستند. بنابراین در صورت مشاهده علائم این بیماری حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید و در صورت تشخیص دکتر ، مراحل درمان را از متخصص مغز و اعصاب بپرسید و حتما پیگیری نمایید.