تشنج

تشنج که حمله غش یا حمله تشنجی هم معروف است به انقباضات غیرارادی تعداد زیادی از عضلات بدن گفته می شود . این وضعیت ناشی از وجود یک اختلال در فعالیت الکتریکی مغز است. در برخی موارد ، باعث کم شدن سطح هوشیاری می شود.

تشنج‌های خفیف هم می‌توانند نشان‌دهنده‌ی وجود مشکلی بزرگ در بدن باشند؛ پس تشخیص آنها بسیار حائز اهمیت است. این تغییرات می توانند علائم شدید و چشمگیری داشته باشند و یا هیچ علائمی نداشته باشند. معمولا تشنج شدید با لرزش شدید و از دست رفتن کنترل بدن همراه است.

علائم تشنج

سردرد ، احساس ترس یا اضطراب ناگهانی ، احساس ناراحتی در معده، احساس گیجی ، تاری دید،  احساس خروج از بدن و برون‌فکنی از علائم هستند که ممکن است در فرد که دچار تشنج می شود بروز نماییند.

لرزش بازوها و پاها به‌گونه‌ای که فرد بر اثر آن چیزی را بیندازد، عدم شناسایی زمان یا مکان ، خیرگی یا چرخیدن چشم ها به یک سمت ، احتمال دفع ناخواسته و غیرارادی ادرار از دیگر علائم است.

علت تشنج

شرایطی که موجب کمبود اکسیژن می گردد نظیر غرق شدن، خفگی و مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن می تواند موجب تشنج گردد. عفونت مغز از قبیل بیماری مننژیت، می تواند باعث تشنج موقتی و یا دائمی و آسیب مغز گردد. علل عفونت مغز شامل تب بالا، گرمازدگی، ایدز، مالاریا، سیفیلیس و آنسفالیت می باشد.

از عوامل موثر در ایجاد این بیماری می توان به مصرف مواد مخدر و الکل اشاره کرد.اگر دمای بدن کودک بیشتر از ۳۸٫۹ درجه سانتیگراد شود، می تواند تشنج و تب داشته باشد.

برخورد با افرادی که تشنج می کنند

معمولا این بیماران دچار لرزش در اندام ها می شود و سطح هوشیاری اش کاهش پیدا می کند .اولین اقدام، اطمینان از امنیت بیمار است. اگر بیمار در مکانی خطرناک مثل استخر یا بلندی قرار گرفته، وی را از محل دور می ‌کنیم. سپس با اورژانس تماس بگیرید.

برای جلوگیری ازاین بیماری در کودکان ، به دنبال بروز تب در کودک ،باید برای یافتن علت آن حتما معاینه صورت گیرد تا چنانچه عفونت گوش ،گلو ،ریه ،گوارشی ،کلیوی و … وجود داشته باشد درمان مربوطه انجام شود .

تشخیص تشنج و درمان آن

مهم ترین روش تشخیص تشنج ابتدا شرح حال بیمار است و برای قطعی کردن نوع بیماری یا شرایط بیمار، نوار مغز و یا تصویر برداری مغزی به روش های ام آر آی یا سیتی اسکن و یا آزمایشات خون توسط متخصص و جراح مغز و اعصاب انجام می شود و یا گاهی برای تشخیص بررسی مایع مغزی نخاعی لازم است.

درمان تشنج بسته به علت بروز آن متفاوت است. درواقع با درمان علت بیماری می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. درصورتی که این بیماری به دلیل ابتلای بیمار به صرع باشد غالبا از گزینه‌های درمان دارویی، جراحی به‌منظور اصلاح موارد غیرطبیعی موجود در مغز، تحریک عصب یا رژیم غذایی خاص موسوم به رژیم کتونی استفاده می‌شود. با درمان منظم، می‌توان باعث کااهش یا توقف علائم تشنج شد.