درمان قطعی سیاتیک چیست ؟

نحوه زندگی انسان ها در دهه های اخیر باعث شده تا بسیاری از درد های کمر و پا رنج ببرند . از این بین مشکلاتی که برای بزرگترین عصب بدن یعنی سیاتیک به وجود آمده است ، باعث شده که بسیاری به دنبال درمان قطعی سیاتیک باشند.

درد سیاتیک ناشی از فشار آمدن به این عصب است که از ناحیه پایین کمر شروع می شود و ران ها سرایت می کند و در نهایت کل پا را تحت تاثیر قرار می دهد. روش های درمان سیاتیک متنوع است و بسته به شرایط بیمار توسط متخصص تجویز می شود. درمان قطعی سیاتیک نیز بستگی به شرایط شما دارد.

عصب سیاتیک از بین لایه های عمیق ماهیچه های باسن عبور می کند و به سمت ماهیچه ها ی عمیق پشت ران گسترش میبابد و سپس به سمت پایین یعنی در ناحیه خارجی لبه ساق پا قرار می گیرد.

درمان قطعی سیاتیک

درمان خانگی سیاتیک

از نظر پزشکی درمان خانگی قطعی برای رفع مشکل درد سیاتیک وجود ندارد . فقط برخی کار ها به کاهش درد آن کمک می کنند و در واقع این پزشک متخصص اعصاب است که روش درمان مناسب را برای شما تشخیص می دهد.

برای کاهش درد می توان از کمپرس آب سرد یا گرم استفاده کرد. بر اثر گرما عضلات شل می شوند و درد کاهش می باید و بر اثر سرما تورم کاهش می باید . بنابراین با توجه به نیاز خود از هر دو روش می توانید استفاده کنید. به این صورت که یک کمپرس آب سرد یا گرم را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر رئی ناحیه مورد نظر قرار دهید و اینکار را هر ۳ الی ۴ ساعت تکرار کنید.افرادی که بیماری قلبی دارند ار آب سرد استفاده نکنند.

دارو ها و فیزیوتراپی

یکی از راه های درمان قطعی سیاتیک جلسات فیزیوتراپی و مصرف داروهای ضد درد و تورم است که توسط پزشک برای شما تجویز شده است. در فیزیوتراپی با استفاده از دستگاه های مخصوص از امواج خاصی جهت رفع مشکلات عضلات و استخوان ها استفاده می شود.

ورزش و ماساژ

ماساژ کمک میکند تا درد بیمار کاهش یابد و جریان خون اندام را بهبود میدهد. ماساژ همچنین به بیمار آرامش میدهد . اگر درد شما ناشی از گرفتگی عضلات باشد بهتر است روزی یک بار آن را ماساژ دهید.

تمرینات ورزشی مخصوصی جهت کاهش درد وجود دارد که حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود تا آسیبی به دیگر ارگان های بدن وارد نشود. گاهی ورش های نامناسب می تواند وضعیت بیمار را بدتر کند .بنابراین فقط با جستجو در اینترنت به دنبال این ورزش ها نباشید و حتما قبل از انجام آن ها با پزشک مشورت کنید.

تزریق ها و جراحی مراحل آخر درمان هستند که در موارد حاد از آنها استفاده می شود.

نکته آخر

قبل از این که درد مشکلی برای شما ایجاد کند بهتر است به فکر پیشگیری از آن باشیم. مهمترین کاری که می توان انجام داد ، اصلاح سبک های اشتباه زندگی است . اگر مجبورید زمان زیادی را روی صندلی بنشینید ، حتما از صندلی استاندارد استفاده کنید و هر نیم ساعت یک دقیقه بایستید و قدم بزنید.

اگر از کیف پول در جیب پشت خود استفاده می کنید . از نشستن روی آن اجتناب کنید زیرا هنگام نشستن در ستون فقرات فرم نامناسبی ایجاد می شود.