سرخوردگی مهره های کمر

از جمله عارضه هایی که برای افراد در ناحیه کمر به وجود می آید سرخوردگی مهره های کمر می باشد . این بیماری باعث می‌شود یکی از مهره‌های کمری روی مهره پایینی به سمت جلو بلغزد و از علت های شایع کمر درد در جوانان و نوجوانان است.

واژه اسپوندیلولیستزی(سرخوردگی مهره) متشکل از دو واژه یونانی “اسپوندیلو” به معنای مهره ستون فقرات و “لیستزی” به معنای لغزش یا سرخوردگی است. سرخوردگی از ۱ تا ۴ درجه‌بندی می‌شود که درجه‌ی ۴ شدیدترین حالت آن است. درجه‌ی ۴ سرخوردگی معمولاً باعث علائم عصبی می‌شود.

علائم سرخوردگی مهره های کمر

از مهم ترین علائم این عارضه می توان به کمر درد اشاره کرد. البته درد کمر می تواند نشان دهنده بیماری های دیگر نیز باشد که تشخیص این وضوع بر عهده متخصص ستون فقرات می باشد.

گرفتگی و اسپاسم عضلانی در عضلات پایین کمر نیز در این بیماران شایع می باشد. همچنین درد کمر می تواند در پا نیز منتشر شود و سبب گزگز شدن پاها شود. اگر مهره لغزیده به عصب فشار بیاورد، درد در قسمت پایین پا تا کف پا منتشر می‌شود.

بیمار در موارد پیشرفته‌تر برای جبران نقص مربوط به چرخش لگن در اثر کاهش یافتن چرخش مهره‌های کمری کج و سنگین یا به اصطلاح اردک‌وار راه می‌رود.

انواع سرخوردگی مهره های کمر

سرخوردگی ایستمیک : مهره‌های کمر به دلیل معیوب بودن بخشی از مهره، موسوم به قسمت بین مفصلی (pars interarticularis) ایجاد می‌شود. این نقص می‌تواند باعث لغزش مهره به جلو گردد.

سرخوردگی مهره مادرزادی: سرخوردگی مهره مادرزادی به علت شکل‌گیری غیرطبیعی استخوان ها به وجود می آید. در چنین حالتی نحوه قرارگیری مهره‌ها احتمال سر خوردن آنها را افزایش می‌دهد.

سرخوردگی مهره آسیب‌شناختی (پاتولوژیک) : به دلیل ضعف ساختاری استخوان در اثر بیماری‌هایی مانند وجود تومور یا دیگر اختلال‌های استخوانی رخ می‌دهد

سرخوردگی پس از عمل جراحی: در این حالت سر خوردن مهره پس از جراحی ستون فقرات رخ می‌دهد

سرخوردگی مهره تروماتیک : بسیار نادر و معمولاً همراه با شکستگی حاد بخش‌هایی از ستون فقرات است. صدمه دیدن فاست‌های تحتانی را می‌توان همانند دیگر شکستگی‌های ستون فقرات درمان نمود.

درمان سرخوردگی مهره های کمر

درمان

درمان این عارضه در افراد مختلف متفاوت است و حتما باید به پزشک مراجعه کرد تا با بررسی و معاینه بهترین روش درمان برای فرد را تجویز کند. روش های درمانی غیر جراحی برای بیماران بزرگسال دچار سر خوردگی مهره ها شبیه روش هایی است که برای بیماران مبتلا به کمر درد و یا درد پا استفاده می شوددر ابتدا جهت کاهش اسپاسم عضلانی و التهاب استراحت و کاهش فعالیت های بدنی می تواند.

برخی از بیماران برای بهبود کیفیت زندگی در شرایطی که درد ناشی از این عارضه شدید باشد، نیاز دارند که از داروهای مسکن استفاده کنند. داروهای مسکن می‌توانند به صورت موقتی، درد ناشی از سرخوردگی مهره را تسکین دهند، اما برای برطرف کردن علائم این عارضه در دراز مدت اثری ندارند.

در صورتی که درد بیمار بسیار شدید باشد، تزریق دارو می تواند به رفع مشکل کمک موثر نماید. تزریق های اپیدورال می تواند به کاهش التهاب ایجاد شده در ناحیه آسیب دیده کمک کند.

بخش پایین کمر بیشترین مقدار از وزن شما را تحمل می‌کند، بنابراین حفظ حالت متوازن مناسبی برای آن می‌تواند از لغزش و آسیب بیشتر به اعصاب نخاعی و دیسک‌های کمری شما جلوگیری کند. برای تقویت عضلات شکمی و بخش پایین کمر گاهی لازم به استفاده از یک کمربند طبی مناسب در یک دوره‌ی زمانی کوتاه نیاز داشته باشید