مراقبتهای بعد از عمل تومور مغزی

تومور مغزی

تومور مغزی توده غیر طبیعی که در مغز رشد می کند و می تواند خوشخیم یا تومور بدخیم باشد . مراقبتهای بعد از عمل تومور مغزی به سلامت بیمار بعد از عمل کمک می کند. این تومور ها می توانند در داخل جمجمه و یا در داخل کانال نخاع به وجود بیایند. جراحی یکی از روش های درمان تومور مغزی است.

مغز که عضو بسیار مهم در بدن می باشد که وظایفی مهم مانند نقش‌های کنترلی، هدایتی و عکس‌العملی‌ به عهده آن است و فعالیت‌های متعددی از قبیل راه‌رفتن، صحبت، تنفس، فکرکردن، عاطفه و هیجان‌ها و… را تنظیم و کنترل می‌کند.

در عمل تومور مغزی که از حساس ترین جراحی ها است و توسط جراح مغز و اعصاب انجام می شود، تلاش می شود تا تومور به طور کامل خارج گردد و احتمال عود آن کاهش یابد.

علائم تومور مغزی بسته به نوع نوع تومور و محل بروز آن متفاوت است اما در اغلب موارد افراد با سردرد های شدید و مداوم مواجه هستند و اگر در صورت فشار تومور به مغز ، بیماران در حرکات دچار اختلال می شوند و ممکن است در حافظه آن ها نیز مشکل ایجاد شود. با توجه به حساسیت این عضو از بدن ، جهت درمان و بررسی علائم حتما به بهترین جراح مغز و اعصاب که می شناسید مراجعه نمایید.

مراقبتهای بعد از عمل تومور مغزی

مشکلات و وضعیت قبل و بعد از عمل تومور مغزی به محل قرارگیری تومور در مغز و نوع تومور بستگی دارد و مراقبتهای بعد از عمل تومور مغزی به بیمار کمک می کند تا دوران بهبودی را راحت تر و بی دردسر تر طی نماید و عوارض بعد از تومور مغزی را کاهش داد. . دوران بهبود هر بیمار با دیگری متفاوت است.

در درجه اول توجه داشته باشید که توری و باندی که بعد از جراحی به دور سر بیمار بسته می شود نباید زیاد سفت باشد .

پانسمان‌های که بر  روی زخم وجود دارد باید به صورت روزانه تعویض شوند و بهتر است با پزشک خود درباره تعویض این پانسمانها در خانه بعد از ترخیص از بیمارستان صحبت نمایید و در صورت اجازه پزشک این کار را در منزل نیز انجام دهید.

اینکه چه مدت بعد از جراحی می توانید استحمام نمایید را از پزشک خود بپرسید ، پزشک معمولا بین ۳ تا ۷ روز بعد عمل اجازه حمام می دهد.

در مورد بیمارانی که دچار تومور بدخیم بودن بعد از جراحی و برداشتن تومور باید بعد از عمل شیمی‌درمانی و رادیوتراپی نیز انجام ‌شود.

در صورت تورم شدید یا قرمزی  در محل عمل یا ترشح زیاد از زخم به پزشک خود مراجعه کنید . جراح مغز و اعصاب بعد از جراحی دارو و قرص هایی برای کاهش درد تجویز می کند که در استفاده از آنها دقت نمایید.

سیگار نکشید و در طی دوره مراقبتهای بعد از عمل تومور مغزی از مصرف مشروبات الکی و نوشیدنی های الکل دار اجتناب کنید.