مبتلایان به دیسک کمر همیشه به دنبال درمان قطعی دیسک کمر می باشند اما واقعیت امر این است که روش درمان در هر فردی با توجه به شرایطش متفاوت می باشد. شاید روشی که برای یک نفر با نتیجه خوبی همراه بوده است برای فردی دیگر نتیجه چندانی نداشته باشد. تشخیص این که کدام روش باری شما مناسب است تنها با مراجعه به بهترین جراح دیسک کمر در ایران امکان پذیر است.  همه دیسک کمر ها نیازی به جراحی ندارند تشخیص این مورد فقط از عهده یک جراح ماهر بر می آید.

درمان قطعی دیسک کمر

تشخیص دیسک کمر

مراحلی که برای درمان قطعی دیسک کمر باید طی کنید :

دیسک کمر معمولا با افزایش سن در افراد مشاهده می شود. زیرا با افزایش سن میان انعطاف پذیری دیسک های بین مهره های ستون فقرات کاهش می یابد.این امر باعث سایش بیشتر دیسک ها و در نتیجه پارگی دیسک کمر یا بیرون زدگی دیسک کمر می شود. اما در سایر افراد نیز به دلیل اضافه وزن و  مشاغل و … نیز این عارضه به وجود خواهد آمد.
متاسفانه به دلیل تغییر سبک زندگی مردم در سال های اخیر این عارضه رو به افزایش است . اما باید دانست که علم پزشکی نیز در این دوران با پیشرفت چشم گیری همراه بوده است و در صورت تشخیص صحیح به راحتی می توان با این عارضه مقابله کرد و آن را درمان نمود. در ادامه مراحلی که لازم است تا برای درمان قطعی دیسک کمر طی کنید ، را شرح داده شده است.

تشخیص صحیح

در ابتدا بعد از مشاهده علائمی چون درد در ناحیه کمر ( بیشتر در قسمت تحتانی کمر) ،درد بازو ها و پا و سوزن سوزن شدن پاها و ضعیفی عضلات و … باید بدانید که نیاز به مراجعه به پزشک دارید. در هنگام معاینه به پزشک از بیمار خواسته می شود که درد را توصیف کند ، از جمله مکان آن و کدام فعالیت ها یا موقعیت ها باعث بهتر یا بدتر شدن آن می شود. درباره سوابق بیماری ها و احیانا جراحی هایی که قبلا انجام داده اید و یا داروهایی که مصرف می کنید باید به پزشک خود توضیح دهید.
برای معاینه حتما متخصص ستون فقرات که به آناتومی ستون فقرات آشنایی دارد را انتخاب کنید. برای تشخیص صحیح متخصص از شما درباره علائم و سوابق پزشکی که داشته اید سوال خواهد کرد. سپس برای تشخیص دقیق تر قطعا پزشک آزمایشات و تصویر برداری های که لازم است را تجویز خواهد کرد.
معاینه جسمی برای تشخیص بسیار مهم است و معمولاً شامل مشاهده حرکات جسمی بیمار است. برای تعیین اینکه آیا مشکل عصبی وجود دارد ، پزشک به طور معمول به دنبال علائم بی حسی و ضعف در پا می باشد. ممکن است از بیمار خواسته شود که راه برود تا وضعیتی به نام افتادگی پا را چک کند ، که در آن عضلات مورد استفاده برای خم شدن مچ پا و انگشتان پا ضعیف می شوند. قدرت عضلات در مناطق دیگر نیز بررسی می شود.
اگر پزشک هیچ علامتی از یک مشکل جدی نبیند ، درد شدید نیست و صدمه ای به ستون فقرات وارد نشده است ، آزمایشات تصویربرداری در این مرحله ممکن است لازم نباشد. بعضی از پزشکان ترجیح می دهند که بیمار صبر کند تا ببیند علائم در طی شش هفته از بین می رود یا خیر ، همانطور که برای بیشتر افراد اتفاق می افتد که تا شش ماه استراحت و حرکات ورزشی خاص و دارو ها می تواند درد آن ها را تسکین دهد.

آزمایشات تصویربرداری از دیسک کمر

آزمایش های تصویربرداری ممکن است در ویزیت اولیه قرار بگیرند تا سایر علل احتمالی علائم بیمار مانند شکستگی ، تومور ، عفونت یا سندرم و … را بتوان تشخیص داد. MRI معمولاً دقیق ترین ارزیابی از ناحیه کمر نشان می دهد.  می تواند نشان دهد که بیرون زدگی دیسک در کجا قرار دارد و چگونه بر روی ریشه عصب تاثیر می گذارد.

از سی تی اسکن عمدتاً برای مشاهده مشکلاتی مانند شکسته شدن استخوان ، ناهنجاری استخوان ، عفونت ، تومور یا مشکلات مربوط به ستون فقرات استفاده می شود. . با معاینه حضوری به تنهایی نمی توانند بیرون زدگی دیسک را تشخیص دهند. در بعضی موارد ، اسکن MRI ممکن است بیرون زدگی دیسک را نشان دهد ، اما فرد هیچ درد یا علائم دیگری نداشته باشد.

روش های درمان قطعی دیسک کمر

راه های متفاوتی برای درمان دیسک کمر وجود دارد که میتوانند به عنوان درمان قطعی دیسک کمر نیز استفاده شوند. این درمان ها به دو دسته درمان بدون جراحی و درمان با جراحی قابل تقسیم هستند.

از جمله درمان قطعی دیسک کمر بدون جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

استراحت و مصرف دارو

در ابتدا درمان های غیر جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شود. مرحله اول استراحت و استفاده از دارو های ضد درد برای کاهش درد و التهاب می باشد. معمولا این کار علائم را بعد از چند هفته کاهش می دهد. اگر درد شما با داروهای خوراکی بهبود نیابد ، پزشک ممکن است کورتیکواستروئید را توصیه کند که از دارو های تزریقی است که در ناحیه اطراف اعصاب نخاعی تزریق می شود.

فیزیوتراپی

در حین استفاده از دارو ها و استراحت اگر درد شما قطع نشد پزشک ممکن است فیزیوتراپی را برای کمک به درد شما پیشنهاد کند. فیزیوتراپیست می تواند موقعیت ها و تمرین هایی را برای شما نشان دهند که درد دیسک کمر را به حداقل می رساند.

دست درمانی

دست درمانی، مشت و مال یا  Manual therapy، می تواند شامل دستکاری در بافت نرم ستون مهره ها از جمله درمان گره های عضلانی باشد. دستکاری ستون مهره ها، می‌تواند در بهبود بیماری پارگی دیسک کمر موثر واقع شود. دستکاری ستون فقرات هم در ناحیه درگیر و هم در بالا و پایین آن موثر است.

ماساژ درمانی

از روش های مختلف ماساژ برای شل کردن عضلات و کاهش تنش استفاده می شود.

استفاده از کمپرس آب سرد و گرم

استفاده از کمپرس های آب گرم ، حمام آب گرم و سونا می تواند به شل شدن عضلات متشنج کمک کند.  کمپرس یخ یا بسته های ژل برای تسکین اعصاب تحریک شده میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.

سونوگرافی درمانی

در سونوگرافی درمانی کمر با امواج صوتی درمان می شود. ارتعاشات کوچکی که ایجاد می شود ، گرما ایجاد کرده و باعث آرامش بافت بدن می شود.

انجام فعالیت ورزشی

انجام فعالیت ها و تمرینات ملایم باعث تقویت عضلات ستون فقرات و کاهش فشار روی ستون فقرات می شود. آنها همچنین باعث افزایش انعطاف پذیری در ستون فقرات می شوند و ممکن است به کاهش خطر عود مجدد  دیسک کمک کند. پزشک درباره تمرینات خاصی که شخص باید و نباید در طول دوره بهبودی انجام دهد ، صحبت خواهند کرد. ورزش های آرامی که می تواند به دیسک کمک کند عبارتند از:

• یوگا
  • شنا کردن
  • پیاده روی
  • دوچرخه سواری

تمام تمرینات را به صورت کند و کنترل شده انجام دهید ، به خصوص هنگام خم شدن یا بلند شدن. اگر فردی احساس درد کرد ، باید از انجام تمرینات دست بکشد و با پزشک خود صحبت کند.

لیزر درمان قطعی دیسک کمر

درمان قطعی دیسک کمر با لیزر یکی از روش های درمانی است که پدهای درمانی در قسمت های آسیب دیده ستون فقرات قرار گرفته میشود و انرژی نور توسط اعصاب و دیسک های کمر جذب خواهد شد. این روش برای ترمی بافت های آسیب دیده مورد استفاده قرار میگیرد و از پیشرفت آرتروز می تواند جلوگیری کند.

تزریق استروئید اپیدورال برای درمان قطعی دیسک کمر

تزریق استروئید اپیدورال (ESI) نیز گزینه ای درمانی که تزریق به کاهش التهاب و درد ناشی از فشرده سازی کمک می کند.

اوزون تراپی

اوزون تراپی که درمان با اوزون است برای بازیابی رباط ها، تاندون ها و ترمیم بافت استفاده می کنند. این روش درمانی درمان قطعی دیسک کمر است که می تواند درد دیسک کمر را از بین ببرد. این روش جراحی به اندازه جراحی موثر است و عوارض کمتری دارد و دوره نقاهت آن نیز سریع تر است. از مزیت هایی که این روش نسبت به جراحی دارد می توان به این موارد اشاره کرد:

• این روش درمانی بدون درد می باشد.
  • اوزون تراپی جز روش های درمان سرپایی است.
  • این روش دارای حداقل تهاجم است.
  • مدت زمان انجام ازون درمانی نیز کوتاه می باشد.
  • هزینه تزریق ازون نسبت به جراحی کمتر است.

درمان قطعی دیسک کمر جراحی

اگر هیچ یک از درمان های غیر جراحی جواب ندهند ، جراحی گزینه آخر می باشد. رایج ترین عمل جراحی دیسککتومی نام دارد. تکنیک های جراحی متفاوت هستند ، اما دیسککتومی بخشی از دیسک پاره شده را حذف می کند ، بنابراین دیگر به ریشه های عصب نخاعی فشار نمی یابد.

• ناپایداری در ستون فقرات
  • دردی که توسط درمان های دیگر بهبود نمی یابد.
  • نقص عصبی مانند نقص در ستون فقرات یا بی اختیاری در دفع ادرار و مدفوع

پیشگیری از دیسک کمر

برای جلوگیری از ایجاد مشکلاتی نظیر بیرون ززدگی دیسک کمر ، پارگی دیسک کمر و  موارد زیر را انجام دهید:

• ورزش کنید. تقویت عضلات بدن ، به سلامت ستون فقرات کمک خواهد کرد.
  • هنگام نشستن برای مدت طولانی پشت خود را صاف و هم تراز کنید ، این کار باعث کاهش فشار بر روی ستون فقرات و دیسک های شما می شود.
  • اشیاء سنگین را به درستی بلند کنید ، و سعی کنید فشار بیشتر بر روی پاهای شما باشد نه ستون فقرات
  • وزن خود را حفظ کنید. وزن بیش از حد فشار بیشتری به ستون فقرات و دیسک ها وارد می کند. بنابراین اگر اضافه وزن دارید به دنبال برطرف کردن آن باشید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید