شماره تماس رزرو نوبت ۰۲۱-۶۴۴۵۰۲۱۴

گردن درد یکی از شکایت شایع مردم است. عضلات گردن ممکن است از وضعیت بد بدن کشیده شوند، خواه به خاطر متمایل شدن به سمت کامپیوتر یا به سمت میز کار خود را خم شوید. آرتروز نیز یکی از علت‌های شایع درد گردن است.
درد شدید گردن می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر باشد. اگر گردن درد شما با بی حسی یا از دست دادن قدرت در بازوها یا دستان شما همراه است یا اگر دچار گسترش و تابش درد در شانه یا پایین بازو هستید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

درد شدید گردن چه دلایلی دارد

علائم گردن درد

علائم و نشانه‌ها عبارت‌اند از:

• دردی که اغلب با نگه داشتن سر در یک مکان برای مدت طولانی، مانند هنگام رانندگی یا کار با کامپیوتر، بدتر می‌شود.
  • گرفتگی عضلات و اسپاسم
  • کاهش توانایی حرکت دادن سر

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر دردهای گردن با درمان خانگی به تدریج بهبود می‌یابد. در غیر این صورت، باید به پزشک مراجعه کنید.
اگر گردن درد شدید ناشی از آسیب‌دیدگی است، مانند تصادف با وسیله نقلیه موتوری، غواصی یا زمین خوردن، فوراً به دنبال درمان و دریافت مراقبت‌های پزشکی باشید.
اگر گردن درد شما شرایط زیر را دارید با پزشک تماس بگیرید:

• درد گردن شدید است.
  • چندین روز بدون تسکین ادامه می‌یابد.
  • به بازوها یا پاها گسترش می‌یابد.
  • همراه با سردرد، بی حسی، ضعف یا سوزن سوزن شدن است.

علل ایجاد درد گردن

گردن شما انعطاف‌پذیر است و وزن سر شما را تحمل می‌کند، بنابراین می‌تواند در برابر آسیب‌ها و شرایطی که باعث درد و محدودیت حرکت می‌شود، آسیب‌پذیر باشد. دلایل گردن درد عبارت‌اند از:

• کشیدگی‌های عضلانی: استفاده بیش از حد، مانند ساعات زیاد خم شدن روی رایانه یا تلفن هوشمند، اغلب باعث کشیدگی عضلات می‌شود. حتی موارد جزئی مانند مطالعه در رختخواب یا دندان‌قروچه می‌تواند عضلات گردن را تحت فشار قرار دهد.
  • مفاصل فرسوده: درست مانند سایر مفاصل بدن، مفاصل گردن شما نیز با افزایش سن فرسوده می‌شوند. آرتروز گردن باعث خراب شدن کوسن‌ها (غضروف‌ها) بین استخوان‌ها (مهره‌ها) می‌شود. سپس بدن شما خارهای استخوانی ایجاد می‌کند که بر حرکت مفصل تأثیر می‌گذارد و باعث درد می‌شود.
  • فشرده سازی عصب: دیسک‌های فتق شده یا خارهای استخوانی در مهره‌های گردن شما می‌توانند بر روی شلخه‌های اعصاب نخاع فشار وارد کنند.
  • صدمات: حرکت شلاقی سروگردن (تکان خوردن شدید سر به سمت عقب و سپس روبه‌جلو) که اغلب در سوانح رانندگی اتفاق می‌افتد که در صورت اتفاق، باعث کشیدگی بافت‌های نرم گردن می‌شود.
  • بیماری‌ها: برخی بیماری‌ها مانند آرتریت روماتوئید، مننژیت یا سرطان می‌توانند باعث درد گردن شوند.

روش‌های پیشگیری از درد شدید گردن

بیشتر درد گردن با وضعیت بد بدن همراه با سایش ناشی از افزایش سن همراه است. برای جلوگیری از گردن درد، سر خود را روی ستون فقرات متمرکز نگه دارید. برخی تغییرات ساده در برنامه روزانه شما ممکن است کمک کند. سعی کنید:

• از وضعیت بدنی خوب استفاده کنید. هنگام ایستادن و نشستن، مطمئن شوید که شانه‌ها روی لگن شما به صورت مستقیم قرار گرفته و گوش‌هایتان مستقیماً روی شانه‌های شما قرار دارند.
  • استراحت مکرر داشته باشید. اگر مسافت زیادی را طی می‌کنید یا ساعت‌های طولانی را با رایانه خود کار می‌کنید، از جای خود بلند شوید، حرکت کنید و گردن و شانه‌های خود را بکشید.
  • میز، صندلی و کامپیوتر خود را طوری تنظیم کنید که مانیتور در سطح چشم باشد. زانوها باید کمی پایین‌تر از باسن باشد. از دسته‌های صندلی خود استفاده کنید.
  • هنگام مکالمه از نگه داشتن تلفن بین گوش و شانه با جمع کردن شانه به سمت بالا، خودداری کنید. به جای آن از هدست یا بلندگو استفاده کنید.
  • اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. سیگار کشیدن می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به گردن درد قرار دهد.
  • از حمل کیسه‌های سنگین و بند دار روی شانه خودداری کنید. وزن می‌تواند گردن شما را خسته کند.
  • در وضعیت خوبی بخوابید. سروگردن شما باید با بدن همسو باشد. زیر گردن خود از یک بالش کوچک استفاده کنید. روی پشت بخوابید و ران‌هایتان را روی بالش بگذارید، که باعث صاف شدن عضلات نخاع می‌شود.
درمان درد شدید گردن

روش‌های تشخیص دلایل ایجاد درد شدید گردن

پزشک سابقه پزشکی شما را گرفته و معاینه می‌کند. او حساسیت، بی حسی و ضعف عضلانی را بررسی می‌کند و همچنین می‌بیند که چقدر می‌توانید سر خود را به جلو، عقب و پهلو حرکت دهید.

آزمایش‌های تصویربرداری

پزشک شما ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری را تجویز کند تا تصویر بهتری از علت درد گردن شما به دست آورد. روش‌های تصویربرداری عبارت‌اند از:

اشعه ایکس: اشعه ایکس می‌تواند مناطقی را در گردن شما آشکار کند که ممکن است اعصاب یا نخاع شما توسط خار استخوان یا سایر تغییرات دژنراتیو در آن فشرده شده باشد.

سی تی اسکن: سی تی اسکن تصاویر اشعه ایکس را که از جهات مختلف گرفته شده است ترکیب می‌کند تا نمای مقطعی دقیق از ساختارهای داخلی گردن شما ایجاد کند.

ام آر آی: MRI از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویر دقیق از استخوان‌ها و بافت‌های نرم، از جمله نخاع و اعصاب ناشی از نخاع استفاده می‌کند.

این احتمال وجود دارد که در تصاویر اشعه ایکس یا ام آر آی، نشانه‌هایی از مشکلات ساختاری در گردن بدون داشتن علائمی وجود داشته باشد. مطالعات تصویربرداری بهتر است به عنوان مکمل یک شرح حال دقیق و معاینه فیزیکی برای تعیین علت درد شما استفاده شود.

تست‌های دیگر

الکترومیوگرافی (EMG): اگر پزشک شما شک دارد که درد گردن شما مربوط به عصب فشرده شده است، ممکن است EMG را پیشنهاد کند. این شامل فرو بردن سوزن‌های ظریف از طریق پوست به داخل عضله و انجام آزمایشاتی برای اندازه گیری سرعت هدایت عصبی برای تعیین عملکرد صحیح اعصاب خاص است.

آزمایش خون: آزمایش خون گاهی اوقات می‌تواند شواهدی از شرایط التهابی یا عفونی را آشکار کند که ممکن است باعث درد گردن شما شود یا در آن نقش داشته باشد.

روش‌های درمان برای درد شدید گردن

معمول‌ترین انواع گردن درد خفیف تا متوسط ​​معمولاً در طی دو یا سه هفته به خوبی به مراقبت از خود پاسخ می‌دهند. در صورت ادامه درد گردن، یا در موارد درد شدید گردن پزشک ممکن است سایر روش‌های درمانی را نیز توصیه کند.

داروها

پزشک ممکن است داروی مسکن قوی‌تری را نسبت به داروی بدون نسخه و همچنین داروهای شل کننده عضلات و داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای را برای تسکین درد تجویز کند.

درمان‌ها

فیزیوتراپی: یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما نحوه صحیح قرارگیری وضعیت، هم ترازی و تمرینات تقویت گردن را بیاموزد و می‌تواند از گرما، یخ، تحریک الکتریکی و سایر اقدامات برای کاهش درد و جلوگیری از عود مجدد آن استفاده کند.

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS): الکترودهایی که روی پوست شما در نزدیکی نواحی دردناک قرار گرفته‌اند، تکانه‌های الکتریکی کوچکی را تحریک می‌کنند که ممکن است درد را تسکین دهند.

انقباض: در انقباض از وزنه‌ها، قرقره‌ها یا بالن هوا برای کشش آرام گردن استفاده می‌شود. این روش درمانی، که تحت نظارت یک متخصص پزشکی و یا فیزیوتراپیست انجام می‌گیرد، ممکن است باعث تسکین برخی از انواع گردن درد، به ویژه درد مربوط به تحریک ریشه عصب شود.

بی حرکتی کوتاه مدت: یک گردنبند نرمی که از گردن شما پشتیبانی می‌کند با گرفتن فشار از ساختارهای گردن شما، می‌تواند به تسکین درد کمک کند. با این حال، اگر بیش از سه ساعت در یک بار یا بیش از یک تا دو هفته استفاده شود، استفاده از گردنبند ممکن است بیشتر از فایده، ضرر داشته باشد.

روش‌های جراحی و سایر روش‌ها

تزریق استروئید: پزشک ممکن است داروهای کورتون را در نزدیکی ریشه‌های عصبی، در مفاصل کوچک وجهی در استخوان‌های ستون فقرات گردنی یا عضلات گردن شما تزریق کند تا به درد کمک کند. داروهای بی حسی مانند لیدوکائین نیز می‌توانند برای تسکین درد گردن شما تزریق شوند.

عمل جراحی: به ندرت برای گردن درد جراحی مورد نیاز است، ممکن است جراحی گزینه‌ای برای کاهش فشرده سازی ریشه عصب یا نخاع باشد.