ترمیم جمجمه یا کرانیوپلاستی یک جراحی پلاستیک است که توسط جراح مغز و اعصاب انجام می شود. در طی این نواقص جمجمه و مشکلاتی که در استخوان جمجمه وجود دارد درمان می شود.نواقص جمجمه ممکن است به دلیل اتفاقاتی نظیر تصادفات و به دنبال آن شکستگی و یا وارد شدن ضربه شدید به سر که سبب خون ریزی مغزی نیز می شود. جراح مغز و اعصاب از طریق کرانیوپلاستی می تواند نواقص استخوان جمجمه را که بنا بر دلایل مذکور اتفاق افتاده است را درمان و ترمیم کند.

کرانیوپلاستی

خونریزی مغزی

خونریزی مغزی در اثر عوامل مختلفی چون :تصادف،زمین خوردن،افتادن از ارتفاع ،ضربه های سنگین و شدید اتفاق می افتد و ممکن است استخوان جمجه در طی این عارضه خرد شود بنابراین جراح پس از آن که خون لخته شده را از مغز خارج می سازد خرده استخوان ها را برمیدارد و سر را میبندد. اما در صورت که جراحی کرانیوپلاستی انجام شود استخوان دیگری جایگزین می شود تا مغز شکل طبیعی خود را حفظ کند.

تورم مغز

گاهی نیز ممکن است مغز به دلیل سکته مغزی و یا بیماری های دیگر دچار تورم شود که این تورم ممکن است به نواحی دیگر مغز آسیب برساند و نواحی دیگر را درگیر کند.جراح مغز و اعصاب می تواند پس از برداشتن تورم در جراحی بعدی با ترمیم استخوان شکل طبیعی ای را در مغز ایجاد کند.

شیوه انجام جراحی کرانیوپلاستی

پس از آن که بیمار برای جراحی آماده شد جراح همان مسیر برش قبلی را برش می دهد و لایه لایه مغز را باز می کند و قسمتی که استخوان های خرد شده وجود دارند را پاکسازی می کند و آن ناحیه را برای قرار گرفتن ایمپلنت و یا استخوان جایگزین آماده می کند. ایمپلنت را در محل انتخاب شده قرار می دهد و سپس لایه های پوست را برمیگرداند و محل جراحی را بخیه میزند. در صورتی که بیمار پس از جراحی به سردرد مبتلا شود می تواند با تزریق و یا مصرف قرص های مسکن که توسط پزشک تجویز شده است درد خود را تسکین بخشد.

ایمپلنت سه بعدی

با پیشرفت علم وتکنولوژی از مواد سنتتیک ایمپلنت سه بعدی ساخته می شود و با استفاده از تصاویر سی تی اسکن محل دقیق نقص جمجمه مشخص می شود و راحت تر می توان ایمپلنت سه بعدی را استفاده کرد.

بانک استخوان

در صورتی که استخوان آسیب دیده قابلیت ترمیم داشته باشد به صورت استریل شده در بانک استخوان نگهداری می شود و در زمان جراحی کرانیوپلاستی استخوان به وسیله ماده ای به نام سیمان دوباره پیوند داده می شود.

ایمپلنت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ایمپلنتی که جایگزین استخوان خرد شده می شود باید ویژگی هایی از قبیل :

• مقامت در برابر عفونت
  • مقاومت در مجاورت با گرما
  • متناسب بودن با نقص جمجمه

مزایای جراحی کرانیوپلاستی

• ایمپلنت قرار داده شده از مقاومت بالایی بر خوردار است و با استخوان اصلی بدن تفاوت زیادی ندارد
  • نقص جمجمه را بر طرف می کند و ظاهر بهتری به شما می بخشد
  • با بدن شما سازگار است

عوارض جراحی

جراحی ترمیم جمجمه نیز مانند دیگر جراحی ها ممکن است عوارضی را به دنبال داشته برخی از این عوارض شامل :

• ممکن است ناحیه جراحی شده عفونت کند
  • ممکن است در ناحیه مغزی تورم ایجاد شود و این تورم سبب ایجاد فشار در جمجمه شود
  • آسیب های مغزی
  • اختلال در اعصاب صورت

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورتی که با هر یک از علائم زیر مواجه شدید فورا به پزشک مراجعه کنید :

• تشنج در صورتی که تا آن زمان سابقه تشنج نداشته اید
  • تب شدید
  • ترشحات عفونی و عفونت زخم جراحی
  • تورم ناحیه جراحی شده

• مهرداد
    مهر ۵, ۱۴۰۲

چه بیمه ای شامل کرانییوپلاستی میشود؟