حالت افزایش فشار درون جمجمه‌ای یا سندرم فشارخون بالا، وضعیتی است که با فشارخون شریانی که برای بسیاری آشناست متفاوت است. این بیماری می‌تواند به دلایل ناشناخته رخ دهد (شکل ایدیوپاتیک)، همچنین با آسیب‌های سر، تومورها و بیماری‌های التهابی مغز ظاهر می‌شود.

فشار درون جمجمه‌ای

علائم فشار درون جمجمه‌ای در بزرگسالان

همیشه یک فرد نمی‌تواند بفهمد که فشار درون جمجمه‌ای او افزایش‌یافته است. این به دلیل فراوانی علائمی است که در سایر بیماری‌ها رخ می‌دهد.

سردرد

بزرگسالان اغلب از سردردهایی رنج می‌برند که به دلایل مختلف رخ می‌دهد. حتی افراد سالم نیز ممکن است به دلیل کار زیاد در حین کار سخت، قرارگرفتن در یک اتاق گرفتگی و داشتن بالش ناراحت‌کننده برای خواب دچار سردرد شوند. سردرد در نقض گردش مایع مغزی نخاعی ماهیت عجیبی دارد. احساس پری وجود دارد، گویی چیزی از درون فشار می‌آورد. چنین احساساتی بیشتر در پیشانی و تاج ظاهر می‌شود، از داخل احساس فشار روی چشم‌ها وجود دارد. به همین دلیل، به‌خصوص هنگامی که کره چشم حرکت می‌کند، نگاه تیره می‌شود. احساس حجاب جلوی چشم به این دلیل است که عصب بینایی متورم می‌شود. اگر حمله سردرد با حالت تهوع همراه باشد، ممکن است مشکلات فشار داخل جمجمه را نیز نشان دهد.

با درد شدید، حالت تهوع منجر به استفراغ می‌شود، اما پس از تخلیه معده، وضعیت سلامتی بهبود نمی‌یابد. در برخی از بیماران، این بیماری باعث غش، اختلال هوشیاری می‌شود. ماهیت سردرد با تغییر وضعیت بدن تغییر می‌کند و به زمان روز بستگی دارد. سردرد در عصر و شب بدترین حالت را دارد. در چنین مواقعی فعالیت کاهش می‌یابد، فرد در حال استراحت یا آماده‌شدن برای خواب است. در حالت خوابیده یا درازکش، درد تشدید می‌شود. این به دلیل افزایش تولید مایع مغزی نخاعی همراه با بدتر شدن جریان خروجی آن است. به همین دلیل فشار افزایش می‌یابد.

حالت تهوع و استفراغ

در صورت عدم وجود بیماری‌های گوارشی تقریباً همه افراد حداقل یک‌بار به دلیل مصرف غذای بی‌کیفیت، تهوع و استفراغ را بدون بیماری‌های گوارشی تجربه کرده‌اند. اگر همه چیز با رژیم غذایی درست است و معاینه آسیب‌شناسی دستگاه گوارش را نشان نداد، ارزش دارد به علل عصبی این وضعیت مشکوک شود. به‌عنوان یک قاعده، حالت تهوع با سردرد همراه است، به استفراغ تبدیل می‌شود.

خستگی

هرگونه آسیب‌شناسی در بدن آن را ضعیف می‌کند، بنابراین فرد به‌سرعت خسته می‌شود، توانایی کار مولد را از دست می‌دهد. خستگی از علائم همه بیماری‌ها بدون استثنا است، بنابراین باید به علائم دیگر توجه کنید.

فشار درون جمجمه‌ای

تحریک‌پذیری

ناتوانی عاطفی اغلب با بیماری‌های عصبی همراه است. به دلیل عدم سلامت مداوم و بدتر شدن کیفیت زندگی، تعادل فرد کمتر می‌شود. برخی از بیماران اشک ریختن، افزایش اضطراب را گزارش می‌کنند. این ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، اما اگر درد، تاری دید وجود دارد، تحریک‌پذیری می‌تواند یکی دیگر از علائم فشارخون داخل جمجمه باشد.

تغییرات فشارخون، تاکی‌کاردی، آریتمی

فشار شریانی و داخل جمجمه شاخص‌های متفاوتی هستند، اما به هم مرتبط هستند. به دلیل فشرده‌شدن ساختارهای فردی مغز و عروق خونی، گردش خون مختل می‌شود. این بر عملکرد سیستم قلبی عروقی تأثیر می‌گذارد. فرد از افزایش فشار، ضربان قلب ناهموار، تعریق شکایت دارد. این بیماری با فشارخون داخل جمجمه همراه است و یک بیماری مستقل نیست. اگر بیمار بیماری‌های سیستم قلبی عروقی داشته باشد، وضعیت می‌تواند تشدید شود.

کاهش میل جنسی

افراد مبتلا به فشارخون مزمن داخل جمجمه تقریباً همیشه احساس ناخوشی می‌کنند. خستگی، تحریک‌پذیری و سایر علائم بیماری به تمایل شدید به صمیمیت فیزیکی کمک نمی‌کند. این برای بیماران با هر جنسیتی صدق می‌کند. در عین حال، نمی‌توان ادعا کرد که چنین وضعیتی تنها زمانی رخ می‌دهد که گردش خون مایع مغزی نخاعی مختل شود. دلایل ممکن است خستگی، مشکلات روانی، تغییرات غدد درون‌ریز باشد.

حساسیت به آب‌وهوا

اگر افزایش حساسیت آب‌وهوایی قبلاً مشخص نبود، اما به طور ناگهانی ظاهر شد، فشارخون داخل جمجمه ممکن است علت باشد. هنگامی که آب‌وهوا تغییر می‌کند، فرد شروع به سردرد، سرگیجه و اختلال خواب می‌کند. در برخی از بیماران حساسیت به هوا خود را به‌صورت نوسانات فشارخون نشان می‌دهد. علاوه بر این، کل بدن یا گروه‌های عضلانی فردی، مفاصل شروع به آسیب می‌کنند.

سر درد

در صورت بروز علائم فشار درون جمجمه‌ای چه باید کرد؟

با علائم بیماری، باید با یک متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید. برای درمان یک وضعیت پاتولوژیک، لازم است علت دقیق آن کشف شود. به همین دلیل است که پزشک مجموعه‌ای از روش‌های تشخیصی را تجویز می‌کند:

بررسی فوندوس به شما امکان می‌دهد تورم عصب بینایی را شناسایی کنید. یکی از علائم اصلی فشارخون داخل جمجمه.

اکوآنسفالوگرافی یک معاینه اولتراسوند بافت مغز است. چنین تشخیصی به تأیید یا رد وجود تومور، کیست، خونریزی و سایر تغییرات پاتولوژیک در ساختار بافت کمک می‌کند. این روش تشخیصی نیازی به آمادگی، تغییر در برنامه روزانه یا تغذیه ندارد.

اشعه ایکس از جمجمه. برای نقایص مادرزادی مشکوک، شکستگی یا جابه‌جایی استخوان‌ها تجویز می‌شود. این روش همچنین نئوپلاسم‌های احتمالی را که باعث فشرده‌سازی می‌شوند، شناسایی می‌کند.

سی تی اسکن یا ام‌آرآی از  سر. دقیق‌ترین روش‌های تشخیصی فشار درون جمجمه‌ای این دو مورد هستند. آنها به شما امکان می‌دهند وضعیت استخوان‌ها و بافت‌های نرم، رگ‌های خونی را به طور کامل ارزیابی کنید. به‌عنوان یک قاعده، اگر وجود یک فرایند پاتولوژیک را نشان دهد، پزشک پس از اکوآنسفالوگرافی چنین تشخیصی را تجویز می‌کند.

سونوگرافی عروق خونی که مغز را تغذیه می‌کنند. شناسایی ناهنجاری‌های احتمالی، پیچ‌خوردگی، ترومبوز ضروری است.

آنژیوگرافی. به شما امکان می‌دهد عروق بزرگ و کوچک را تجسم کنید، تا مناطقی از شریان‌های آسیب‌دیده را تشخیص دهید. هدف از اقدامات فوق، تعیین علت بیماری است.

بر اساس نتایج معاینه، متخصص تشخیص‌های اضافی را تجویز می‌کند یا در مورد درمان تصمیم می‌گیرد.

پونکسیون کمری

اگر بررسی موارد بالا به شناسایی علت بیماری کمک نکرد، متخصص مغز و اعصاب یک یک سوراخ کمری را تجویز می‌کند. این یک روش تهاجمی است که برای تهیه نمونه مایع مغزی نخاعی انجام می‌شود. این روش را می‌توان برای اهداف تشخیصی و درمانی انجام داد. هنگام تشخیص، یک سوراخ کمری به تعیین دقیق‌تر درجه افزایش فشار کمک می‌کند. با هدف درمانی، این روش با فشارخون خوش‌خیم داخل جمجمه‌ای برای بهبود وضعیت بیمار انجام می‌شود.

سر درد

درمان فشار درون جمجمه‌ای در بزرگسالان

برای بهبود رفاه بیمار، رسیدن به نرمال شدن فشار داخل جمجمه ضروری است. در عمل مدرن، از روش‌های غیرجراحی و جراحی برای درمان استفاده می‌شود. در صورتی که تشخیص تومور یا تغییر کیستیک را نشان دهد، مداخله جراحی لازم است. برخی از بیماران با یک ناهنجاری مادرزادی در ساختار مغز تشخیص داده می‌شوند. چنین نئوپلاسم‌هایی باید برداشته شوند. این عملیات فشرده‌سازی را از بین می‌برد و در نتیجه منجر به عادی‌شدن فشار می‌شود. بسته به‌شدت وضعیت بیمار، عمل بلافاصله انجام می‌شود یا تاریخ عمل را بیمار تعیین می‌کند. درمان فوری جراحی در شرایط جدی بیمار، زمانی که درجه بیماری دررفتگی مغز را تهدید می‌کند، انجام می‌شود.

درمان فشار درون جمجمه‌ای با داروها

همیشه علت فشارخون داخل جمجمه نئوپلاسم داخل جمجمه نیست. یک نوع خوش‌خیم بیماری همراه با نقض خروج مایع مغزی نخاعی وجود دارد. برای کاهش فشار داخل جمجمه، گروه‌های خاصی از داروها توصیه می‌شود:

1. قرص برای کاهش تولید مایع مغزی نخاعی (اسمودیورتیک)؛
  2. دیورتیک‌ها، ترکیبات پتاسیم؛
  3. داروهای ضدویروسی و ضدمیکروبی، اگر علت التهاب ساختارهای مغز در طول عفونت عصبی باشد.
  4. داروهایی برای بهبود گردش خون و لحن عروقی؛
  5. عوامل نورومتابولیک

رفاه در طول بیماری به خود بیمار بستگی دارد.  برای بهبود وضعیت، ارزش آن را دارد که در سبک زندگی خود تجدیدنظر کنید، عادت‌های بد را کنار بگذارید، از یک برنامه روزانه پیروی کنید و از استرس دوری کنید. فعالیت بدنی باید در حد متوسط ​​باشد. برای پیاده‌روی و شنا خوب است.