همانژیوم تومور های غیر سرطانی ای هستند که در رگ های خونی قرار دارند. این عارضه در بین کودکان شایع است ولی در بیشتر موارد درمان می شود. این تومور می تواند روی اندام های داخلی از جمله کبد و دستگاه گوارش قرار گرفته باشد. در بیشتر موارد مشکلی برای مبتلایان ایجاد نمی کند اما د برخی از موارد ممکن است با درد و خونریزی همراه باشد و در صورتی که با درد و خونریزی همرا نباشد ممکن است به دلیل محل قرار گیری آن ظاهری آزار دهنده برای افراد ایجاد کند.

همانژیوم

انواع همانژیوم

همانژیوم دارای دو نوع است که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم :

همانژیوم کبدی: این نوع از همانژیوم روی کبد ایجاد می شود و طبق تحقیقات این نوع از همانژیوم به علت وجود بیش از اندازه هورمون استروژن تشکیل می شود. ممکن است برخی پزشکان برای جلوگیری از بیماری و مشکلات ناشی از یائسگی در زنان برای آن ها مصرف قرص های استروژن را تجویز کند اما استروژن ها می توانند وارد کبد شوند و در آنجا توده های غیر سرطانی همانژیوم‌کبدی را تشکیل دهند.

همانژیوم پوستی: این نوع از همانژیوم به دلیل تجمع رگ های خونی در یک ناحیه ایجاد می شود. پزشکان معتقد اند این عارضه به دلیل افزایش یک پروتئین در دوران بارداری در جفت اتفاق می افتد. اما همچنان دلیل اصلی بروز این عارضه مشخص نیست.

علائم بیماری

این بیماری معمولا با علامت خاصی همراه نیست و تنها در صورتی که بیماری از نوع پوستی آن باشد ممکن است توده های قرمز رنگی که اصلاحا به آن ها همانژیوم توت فرنگی گفته می شود روی سر و گردن ایجاد می شود. اما همانژیوم داخلی با علائم خاصی همراه نخواهد بود و تنها در صورتی که بیماری گسترش پیدا کرده باشد ممکن است بیمار علائمی مانند: حالت تهوع و استفراغ، بی اشتهایی کاذب، احساس پری در شکم و کاهش وزن ناگهانی را تجربه کند.

علل ایجاد توده های غیر سرطانی

علت اصلی ایجاد توده های غیر سرطانی مشخص نیست اما برخی از پزشکان متخصص معتقد اند که این بیماری به دلیل افزایش زیاد یک پروتئین خاص در دوران بارداری در جفت ایجاد می شود. علل دیگری از جمله: نارس بودن نوزاد،سفید بودن نوزاد و همچنین مونث بودن جنس نوزاد می تواند از عوامل ایجاد این بیماری باشد.

تشخیص بیماری همانژیوم

در حال حاضر تست و یا آزمایش مشخصی برای تشخیص بیماری همانژیوم پوستی وجود ندارد و پزشکان تنها از طریق روش های معاینه چشمی و فیزیکی توده های قرمز کوچک می توانند بیماری را تشخیص دهند. اما برای تشخیص این تومور داخلی پزشکان می توانند از روش های MRI و سی تی اسکن اسفتاده کنند. همچنین در تشخیص بیماری همانژِیوم داخلی از تصاویر سونوگرافی هم استفاده می شود.

درمان

در صورتی که همانژیوم از نوع داخلی آن باشد برای درمان آن جراحی روش مناسبی است.برای جراحی همانژیوم یا خود آن جراحی می شود و یا پزشک مجبور به جراحی ناحیه درگیر شده است.

خلاصه

بیماری‌همانژیوم می تواند به صورت خود به خود ازبین برود و این یک بیماری از نوع التهابات پوستی است و نوع درونی آن اعضای داخلی را دگیر می کند که می تواند با استفاده از پماد های موضعی و یا جراحی برای نوع درونی آن این بیماری را ازبین برد.

• حسینی
    آبان ۱۴, ۱۴۰۰

سلام و عرض ادب.
    چند ماهی است که به توده همانژیومی در لب بالای مادرم بوجود آمده. درد خاصی نداره سونو گفت توده سرطانی نیست و همانژیوم فقط چیزی که هست. هر از گاهی باد میکنه؟ دلیل این باد کردن چیه به نظرتون؟ تغذیه می‌تونه اثرگذار باشه؟

• سمیرا رحمتی
    شهریور ۱۸, ۱۴۰۱

با سلام خدمت دکتر گرامی
    دختر من‌۱۴ سال دارد و از بچگی دچار همونژیوم در ناحیه گردن است من از ۴ ماهگی متوجه شدم
    الان نسبت به قبل بزرگتر شده و با لمس دستم متوجه سفت بودن توده میشم ولی میترسم بدم جراحی و یا حتی نمیدونم پیش کدوم دکتر باید ببرم و باید چی کار کنم لطفا منو راهنمایی کنید خیلی نگرانم🌹

• باقر کریمی
    دی ۵, ۱۴۰۱

سلام من همانژیوم زبان دارم و الان 37سالمه و زبانم بزرگ شده حالا باید چکار بکنم

• عقيل مالكي
    تیر ۲۵, ۱۴۰۲

از ناحیه لومبار یافته های زیر مشاهده شد:
    همانژیوم در مهره 1L رویت شد.
    سیستیک لیژن در کلیه راست رویت شد.
    اجسام مهره ای و زوائد خلفی آنها دارای شکل و سیگنال طبیعی هستند.
    لوردوز فقرات کمری در حد نرمال است.
    دیسک دهیدریشن و سنترال دیسک بالجینگ در فضگای بگین مهگره ای
    .شود می مشاهده L4-L5 , L5-S1
    سایر دیسک ها دارای شکل و سیگنال طبیعی هستند و عالئم هرنی دیسگکال
    دیده نمی شود.
    کونوس مدوالریس در موقعیت عادی قرار دارد و شکل و سیگنال آن طبیعگی
    است.
    سیگنال PLL , ALL نرمال است .
    اگر بی زحمت الان چه کار کنم
    با احترام