یکی از جنبه‌های ناراحت کننده پیر شدن این است که مفاصل اغلب بدون دلیل موجه، شروع به فرسودگی می‌کنند. این ساییدگی مفاصل نه تنها در زانو و لگن بلکه در ستون فقرات نیز شایع است. علت دقیق فرسودگی مفاصل ستون فقرات مشخص نیست و ممکن است ترکیبی از عوامل مختلف باشد، مانند انجام کارهای زیاد نیازمند بلند کردن، سابقه خانوادگی مشکلات ستون فقرات یا آسیب به ستون فقرات. این ساییدگی مهره‌های گردن نوعی آرتروز است، جایی که غضروف در مفاصل ستون فقرات شروع به فرسودگی می‌کند. صرف نظر از علت آن، این که آرتریت ستون فقرات اغلب با افزایش بلوغ بدون دلیل قابل تشخیص افزایش می‌یابد، به خوبی شناخته شده است.

ساییدگی مهره‌های گردن یا آرتروز گردن

علائم آرتروز یا ساییدگی مهره‌های گردن چیست؟

بیشتر اوقات زمانی که ساییدگی کمی‌در ستون فقرات وجود دارد، فرد مبتلا هرگز نمی‌داند که این بیماری توسعه یافته است. گاهی اوقات آرتروز می‌تواند نسبتاً شدید باشد و هنوز هیچ علامتی نداشته باشد. هنگامی‌که ساییدگی مهره‌های گردن مشکل ساز می‌شود، علائم آن می‌تواند شامل درد در گردن و گاها در تیغه‌های شانه، درد در شانه‌ها و پایین بازو تا دست باشد. هنگامی‌که درد در گردن و ماهیچه‌های کنار گردن (ماهیچه‌های ذوزنقه ای) به صورت موضعی وجود دارد، آرتریت معمولاً باعث ایجاد این مشکل می‌شود. گاهی اوقات گردن به قدری تحریک می‌شود که اعصاب درگیر می‌شوند و در این صورت ممکن است دردی وجود داشته باشد که از بازو به مچ یا انگشتان می‌رسد.

یکی دیگر از علائم درگیری عصب در ساییدگی مهره‌های گردن، سوزن‌سوزن شدن و بی حسی (به نام پارستزی) در بازو یا انگشتان است. در اغلب موارد سوزن‌سوزن شدن و بی حسی می‌آید و می‌رود و به طور کلی دوام نمی‌آورد. با این حال، با درگیر شدن و آسیب بیشتر اعصاب، سوزن‌سوزن شدن و بی حسی باقی می‌ماند. اعصاب همچنین باعث عملکرد ماهیچه‌ها می‌شوند، بنابراین اگر متوجه ضعف یا از دست دادن قدرت عضلات شدید، آسیب عصبی آن‌قدری هست که باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر بی حسی و ضعف به تدریج بدتر می‌شود، باید فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

به ندرت آرتروز گردن می‌تواند آن‌قدر بد باشد که روی اعصاب پاها تأثیر بگذارد، بنابراین اگر دچار ضعف در پاها، مشکل در راه رفتن یا مشکل در روده یا مثانه خود شدید، باید به پزشک خود اطلاع دهید و بلافاصله مورد ارزیابی قرار بگیرید. بیشتر اوقات آرتریت در ستون فقرات خفیف است و ارزیابی و درمان اورژانسی لازم نیست. آرتروز در ناحیه کمر علائم مشابهی دارد و می‌تواند باعث ایجاد درد در پشت و گاهی در ناحیه باسن شود. گاهی اوقات درد می‌تواند به ران‌ها سرایت کند، و در صورت بروز آن می‌تواند نشان دهنده درگیری اعصاب باشد. دستورالعمل‌های مربوط به علائم گزگز، بی حسی و ضعف در قسمت کمر و اندام تحتانی مانند گردن است.

چرا آرتروز این علائم را ایجاد می‌کند؟

ستون فقرات بدن تقریباً به سه ناحیه تقسیم می‌شود. ناحیه‌ای در گردن که ستون فقرات گردنی است، ناحیه قفسه سینه ستون فقرات قفسه سینه را شامل می‌شود و ناحیه کمر ستون فقرات کمری است. ستون فقرات از استخوان‌هایی به نام مهره و فاصله دهنده‌های نرم بین استخوان‌ها به نام دیسک تشکیل شده است. مهره‌ها از استخوان ساخته شده‌اند که سخت است و باعث استحکام ستون فقرات می‌شود. این شرایط چیزی است که به انسان اجازه می‌دهد تا راست بایستد. دیسک‌ها ساختارهای تخصصی هستند که به عنوان جاذب ضربه بین استخوان‌ها عمل می‌کنند. ازآنجاکه کلسیم در آنها وجود ندارد، نمی‌توان آنها را مستقیماً در اشعه ایکس دید، اما می‌توان آنها را با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) مشاهده کرد.

ساییدگی مهره‌های گردن

بهترین راه برای تصور دیسک‌ها پیراشکی‌های پر از کرم یا شاید لاستیک‌های شعاعی پر از ژله است. بیرون دیسک مانند لاستیک محکم و سفت است، اما داخل آن با ماده ای نرم و ژله مانند پر شده است. این باعث می‌شود دیسک فشرده شود، به طوری که استخوان‌ها فشار زیادی را تحمل نکنند. با افزایش سن، قسمت ژله ای دیسک شروع به خشک شدن می‌کند. این شرایط می‌تواند به هیچ وجه اتفاق نیفتد، یا ممکن است برای یک یا چند دیسک به دلایلی که کاملاً درک نشده است اتفاق بیفتد. با خشک شدن دیسک، قسمت تایر شعاعی شروع به فروپاشی می‌کند. این امر باعث می‌شود استخوان‌های دو طرف دیسک به هم نزدیک شده و دچار ساییدگی می‌شوند . وقتی استخوان‌ها به هم نزدیک می‌شوند، استرس بیشتری را تجربه می‌کنند. مفاصل اطراف استخوان‌ها نیز استرس زیادی را تجربه می‌کنند. استخوان‌ها و مفاصل با ایجاد خار (رشد استخوان) واکنش نشان می‌دهند و با گذشت زمان این خارها می‌توانند شروع به فشار دادن اعصاب منتهی به بازو کنند .این فشار عصبی می‌تواند باعث درد و گاهی علائم ذکر شده در بالا شود.

در مورد ساییدگی مهره‌های گردن چه می‌توان کرد؟

به طور کلی آرتریت ستون فقرات هیچ گونه صدمه‌ای به بدن نمی‌رساند و علائمی ایجاد نمی‌کند و کاری هم نباید انجام داد. اما اگر علائم ایجاد کند، درمان بستگی به شدت علائم دارد. اگر علائم فقط سفتی و درد است، با گرما یا یخ و یک برنامه کششی ملایم گردن درمان می‌شود. اگر درد تسکین نیابد، دارو می‌تواند به تسکین علائم کمک کند تا زمانی که درد کاهش یابد.

برای شروع دو نوع دارو وجود دارد. اولین مورد استامینوفن است که به تسکین ناراحتی و درد کمک می‌کند. داروهای آرتریت، مانند آسپرین یا داروهای شبه آسپیرین (به نام ضد التهاب یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAIDs) نیز می‌توانند مصرف شوند. اگر مصرف دارو یک یا دو بار در روز مؤثر است، این تنها چیزی است که لازم است. اگر درد شدیدتر است، باید این داروها را طبق دستورالعمل روی بطری مصرف کنید. اگر این روش جواب نداد، باید برای ارزیابی و تجویز داروی قوی‌تر با پزشک خود تماس بگیرید.