همانژیوم بلاستوما یک تومور غیر سرطانی است که در قسمت تحتانی مغز، نخاع یا شبکیه تشکیل می‌شود. تومور در پوشش رگ خونی ایجاد می‌شود. برخلاف رشد سرطانی، همانژیوم بلاستوما به بافت نزدیک حمله نمی‌کند.
همانژیوم بلاستوما به عنوان تومور مغز حدود ۲ درصد از کل تومورهای اولیه مغز و حدود ۳ درصد از کل تومورهای ستون فقرات را تشکیل می‌دهد. این تومورهای رشد کند اغلب قبل از بروز هرگونه عارضه پایدار قابل درمان هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت ایجاد این علائم، نحوه شناسایی علائم و موارد دیگر، ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

همانژیوم بلاستوما

چه عواملی باعث ایجاد همانژیوم بلاستوما  می‌شود و چه کسی در معرض خطر است؟

محققان مطمئن نیستند که چرا همانژیوبلاستوم ایجاد می‌شود. آن‌ها می‌دانند که افراد مبتلا به بیماری ارثی به نام بیماری von Hippel-Lindau (VHL) بیشتر در معرض همانژیوم بلاستوما  قرار می‌گیرند. حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری VHL نیز تحت تأثیر همانژیوم بلاستوما  قرار دارند.
اگرچه ممکن است در هر سنی به همانژیوم بلاستوما  مبتلا شوید، این نوع تومور به طور معمول در بزرگسالان حدود ۴۰ سال دیده می‌شود.

علائم همانژیوم بلاستوما  چیست؟

علائم همانژیوم بلاستوما  تا حدودی به محل آن بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، توموری که در مغز ایجاد می‌شود می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

• از دست دادن هماهنگی و تعادل

اگر تومور در نخاع تشکیل شود، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

• ضعف عضلانی یا بی حسی
  • بی اختیاری

این علائم به تدریج ایجاد می‌شوند. علائم شما نیز ممکن است بسته به اندازه و محل تومور بیاید و از بین برود.
اگر همانژیوم بلاستوما دارید، ممکن است تأمین مایعات عروق مغزی (CSF) در مغز شما قطع شود. CSF مایعی بی رنگ است که مغز را در داخل جمجمه احاطه می‌کند. تغییر در سطح CSF در مغز می‌تواند باعث بروز علائم، به ویژه سردرد، به طور ناگهانی شود.

همانژیوم بلاستوما  چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک علائم و سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند. پس از این، آن‌ها احتمالاً آزمایش‌های تصویربرداری را برای کمک به شناسایی هرگونه ناهنجاری احتمالی توصیه می‌کنند.
MRI و سی تی اسکن رایج‌ترین آزمایش‌های تصویربرداری هستند. این غربالگری‌های بدون درد و غیرتهاجمی‌، تصاویری دقیق از تومورها و همچنین هرگونه بافت متورم اطراف آن‌ها را ارائه می‌دهد. سونوگرافی، یکی دیگر از روش‌های غربالگری غیر تهاجمی است، که می‌تواند به پزشک کمک کند تا تومور را پیدا کند.
اگر سایر آزمایش‌ها منجر به تشخیص نشود، ممکن است آزمایش تصویربرداری تهاجمی‌تری لازم باشد. این روش آنژیوگرام نخاعی نامیده می‌شود.
در طی این آزمایش، کاتتر به داخل رگ خونی ران وارد می‌شود و تا عروق نخاع هدایت می‌شود. هنگامی‌که در موقعیت قرار گرفت، کاتتر به آرامی رنگ خاصی را در شریان مشکوک به داشتن تومور آزاد می‌کند. این رنگ باعث می‌شود که در تصاویر اشعه ایکس شکل و اندازه تومور مشخص‌تر شود.
ممکن است تا زمان تعیین شریان مناسب به چندین تزریق رنگ نیاز باشد. پس از مشخص شدن شریان صحیح، پزشک می‌تواند از آنژیوگرام برای ارزیابی تأثیر تومور بر جریان خون استفاده کند.
همانژیوم بلاستوما  با موقعیت قرارگیری خاص و خونرسانی بیشتر از سایر تومورهای متداول متمایز می‌شود.

راه های درمان همانژیوم بلاستوما

چه گزینه‌های درمانی برای همانژیوما بلاستوما در دسترس هستند؟

همانژیوم بلاستوما  به یکی از دو روش زیر درمان می‌شود. هر دو روش شامل برداشتن یا از بین بردن تومور هستند.

به طور معمول از عمل جراحی برای برداشتن کامل تومور استفاده می‌شود. به این نوع جراحی برداشتن (Resection) گفته می‌شود، به معنای عملی است که بافت را از اندام خارج می‌کند.
اگر کل تومور برداشته شود، شرایط شما بهبود می‌یابد. با این حال، اگر بخشی از تومور باقی بماند، می‌تواند دوباره رشد کند و شما ممکن است علائم را مجدداً داشته باشید.
اگر همانژیوم بلاستوما  با بیماری VHL همراه باشد، جراحی Resection ممکن است جز گزینه‌ها نباشد.

رادیو جراحی استریوتاکتیک گزینه ای جایگزین برای جراحی  Resectio است. این جراحی یک روش غیرتهاجمی‌است که از پرتوهای بسیار متمرکز تابش برای هدف قرار دادن تومور استفاده می‌کند. اگرچه این عمل فقط یک جلسه طول می‌کشد، اما ممکن است چندین ماه طول بکشد تا تومور کاملاً از بین برود.
برخلاف جراحی Resection، خطر خونریزی یا سایر عوارض وجود ندارد. این بدان معناست که شما باید بتوانید به محض پایان مراحل کار، فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.
اگر همانژیوم بلاستوما در بخشی از مغز یا نخاع واقع شده باشد که درمان آن با استفاده از تکنیک‌های سنتی جراحی دشوار است، احتمالاً بهترین روش رادیو جراحی استریوتاکتیک است.

نمای کلی

• اگر همانژیوم بلاستوما با موفقیت درمان شود، عوارض طولانی مدت بعید است. با برداشتن موفقیت‌آمیز یا از بین بردن تومور، علائم شما باید متوقف شود.
  • با این حال، اگر همانژیوم بلاستوما  رشد کرده و به اعصاب مغز آسیب زده باشد، ممکن است عوارض ماندگاری داشته باشد. با پزشک خود صحبت کنید که این شرایط ممکن است برای شما چه معنایی داشته باشد و چه کاری می‌توان برای به حداقل رساندن تأثیر این شرایط بر کیفیت زندگی خود انجام دهید.
  • هنگامی‌که برای همانژیوم بلاستوما تحت درمان قرار گرفتید، انجام معاینات منظم مهم است. پزشک شما می‌تواند تشکیل تومورهای جدید یا عود توموری را که به طور کامل برداشته نشده یا از بین نرفته است، مشاهده کند.
  • اگر علائم غیرمعمول را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند علت اصلی را تعیین کرده و در مراحل بعدی به شما مشاوره دهند.