شماره تماس رزرو نوبت ۰۲۱-۶۴۴۵۰۲۱۴

سرطان مغز هم می تواند از سلول های مغز و هم از طریق متاستاز دیگر اعضای بدن سرچشمه بگیرد. سلول های سرطانی سایر اندام ها، با جریان خون یا سیستم لنفاوی به اعضای دیگر مغز انتقال می یابند. تومور به رشد غیر طبیعی سلول ها گفته می شود. سلول ها بلوک اصلی ساختمان بدن هستند که بافت ها و اندام ها را تشکیل می دهند. سلول ها بافت ها و اندام ها را تشکیل می دهد و در حال ساخت سلول های جدید می باشد، که به ما در رشد، تعویض بافت فرسوده و بهبود صدمات وارده کمک می کند. سلول ها به روش منظم تکثیر شده و میمیرند و سلول های جدید جایگزین سلول های از دست رفته می شود. گاهی سلول ها به طور غیرطبیعی رشد می کنند. در سرطان هایی مانند سرطان مغز سلول های غیرطبیعی توده ای با نام تومور تشکیل می دهند.

سرطان مغز

سرطان مغز ، یک عارضه ی خطرناک

به رشد غیر طبیعی سلول های مغز سرطان مغز گفته می شود . طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان مغز و دیگر مشکلات سیستم عصبی، دهمین علت اصلی مرگ و میر در جهان هستند
سرطان مغز می تواند انواع مختلفی از علائم شامل تشنج، خواب آلودگی، سردرگمی و تغییرات رفتاری داشته باشد. همه تومورهای مغزی سرطانی نیستند، سرطان یک واژه برای تومورهای بدخیم است.تومورهای خوش خیم می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند.
تومورهای بدخیم : تومورهای بدخیم می توانند رشد کنند و به شدت گسترش می یابند و سلول های سالم را از بین می برند. همچنین آنها می توانند به قسمت های دیگر بدن گسترش پیدا کنند. از انواع این تومورها می توان به آستروسیتوما، الیگودندروگلیوما، گلیوبلاستوما و گلیومای مختلط اشاره کرد. در سرطان مکانیسم تقیم سلولی دچار اختلال شده و به صورت غیرطبیعی تکثیر می یابد. این نوع از سرطان ها در مردان شایع می باشد.
تومورهای خوش خیم : این تومورها دارای رشد آهسته ای هستند و گسترش پیدا نمی کنند. عموما این نوع از تومورها سرطانی نیستند. اما تومورهای خوش خیم می تواند با فشار آوردن بر بافت های اطراف ، مشکلات بسیاری را در مغز ایجاد کند.

انواع سرطان مغز

دو نوع سرطان مغز وجود دارد:

• سرطان اولیه مغز که از خود سلول های مغز شروع می شود و به دیگر اعضای بدن گسترش پیدا نخواهند کرد.
  • سرطان متاستاتیک مغز یا متاستاز از یک تومور که در نقطه ای دیگری از بدن مثل ریه شروع شده و به مغز می رسد.

نوع سرطان مغز نشان می دهد که چه نوع سلول های مغزی باعث ایجاد تومور شده اند و همچنین مرحله سرطان مغز نشان دهنده میزان گسترش سرطان است.

عواملی که خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش می دهند؟

سابقه خانوادگی : حدود ۵ الی ۱۰ درصد از تمامی سرطان ها ارثی هستند، البته این امر به ندرت رخ می دهد که علت تومور مغزی وراثت باشد. اما در صورتی که چندین نفر از اعضای خانواده شما دچار تومور مغزی شده اند حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نژاد :  احتمال تومور مغزی در سفیدپوست ها بیشتر می باشد. اما لازم است بدانید که احتمال بروز مننژیوم در افراد آفریقایی و آمریکایی بیشتر است.

سن : با افزایش سن خطر ابتلا به تومور مغزی نیز افزایش می یابد.

در معرض مواد شیمیایی : قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی قادر است خطر ابتلا به سرطان مغز را افزایش دهد.

در معرض تشعشعات : قرار گرفتن در معرض تابش های یونیز کننده می تواند خطر ابتلا به تومورهای مغزی را افزایش دهد. حادثه چرنوبیل و حادثه هسته ای فوکوشیما از نمونه های این تابش ها هستند.

عدم ابتلا به آبله مرغان : افرادی که در کودکی در معرض آبله مرغان قرار گرفته اند کمتر در معرض ابتلا به تومور مغزی قرار خواهند گرفت.

علائم سرطان مغز

علائم سرطان مغز متفاوت است و فقط مخصوص سرطان مغز نیستند، یعنی می‌توانند علل بیماری‌های زیاد دیگری نیز باشند. اما اولین علامتی که تومور مغزی ایجاد خواهد کرد عموما سردرد می باشد. تنها راه برای اینکه مطمئن شویم چه چیزی این علائم را به وجود آورده انجام آزمایش‌های تشخیصی است اما اغلب این علائم شامل :

• سر درد ( سردرد ایجاد شده می تواند شدید، خفیف، مداوم و یا به صورت متناوب باشد.)
  • اختلال در صحبت کردن و به یاد آوردن کلمات
  • اختلال در حواس (بویایی، بینایی، شنوایی و چشایی)
  • سرگیجه و حواس پرتی
  • ضعف در بدن یا فلج شدن قسمتی از بدن
  • مشکلات در تعادل و راه رفتن
  •  تشنج به صورت شدید یا خفیف
  • حالت تهوع و استفراغ
  • بی خوابی
  • بینایی تار
  • دشوار بودن تمرکز، مشکلات حافظه و آشفتگی
  • افسردگی و آزاردگی به صورت مداوم
  • خواب آلودگی
  • تغییر در شخصیت

علت سرطان مغز

عوامل مختلفی می تواند بر روی سرطان مغز و بروز تومور مغزی تاثیر گذار باشد. تومورهای مغزی اولیه از گونه های متفاوتی از بافت مغز می باشد ، برای مثال از سلول‌های گلیال، آستروسیت و دیگر سلول‌های مغزی تشکیل می شوند.  و سرطان مغز متاستازیک از انتشار و گسترش یافتن سلول های سرطانی از دیگر اندام های بدن نشات می گیرد. به هر شکل علت تبدیل سلول های سالم به سلول های سرطانی در سلول های اولیه و ثانویه دقیقا مشخص نیست. برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افرادی که سر آنها در معرض اشعه زیاد قرار دارد.
  • افرادی که شرایط ژنتیکی یا ارثی خاصی دارند.
  • اشتغال در پالایشگاه نفت
  • کنترل کننده سوخت جت یا مواد شیمیایی مانند بنزن
  • شیمیدان‌ها
  • مومیایی کننده‌ها
  • کارگران کارخانه‌های لاستیک سازی
  • استعمال سیگار و دخانیات
  • قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادیواکتیو
  • عفونت ویروسی (HIV)

لازم به ذکر است که دلیلی بر مسری بودن سرطان مغز و نشات گرفتن آن بر اثر ضربه یا تروما یا تلفن همراه وجود ندارد. همچنین ممکن است که چند نفر از افراد یک خانواده به سرطان مغز مبتلا شده باشند، اما وراثت هنوز برای ابتلا به سرطان مغز تایید نشده است.

درمان سرطان مغز

تشخیص سرطان مغز

در صورتی که علائم ذکر شده را در خود مشاهده کردید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و پزشک درباره سابقه بیماری های شخصی و خانوادگی شما و علائم موجود سوالاتی را از شما خواهد پرسید.

معاینه دستگاه عصبی : ابتدا پزشک بینایی، شنوایی، هوشیاری، قدرت عضلات، هماهنگی و رفلکس ها را در فرد بررسی خواهد کرد. به طور مثال چشم ها را برای بررسی تورمی که بر اثر فشار یک تومور بر عصبی که چشم را به مغز متصل می کند به وجود خواهد آورد را مورد معاینه قرار خواهد داد.

سی تی اسکن : در بیشتر موارد برای تشخیص سرطان مغز سی تی اسکن، ام آر آی و دیگر آزمایش های مغز پیشنهاد می شود. سی تی اسکن دستگاه اشعه ایکسی متصل به کامپیوتر است که عکس های دقیقی از شما می گیرد که معمولا یک مایع کنتراست یا حاجب به خون شما تزریق می شود تا موارد غیرطبیعی در اسکن واضح تر شوند.

ام آر آی : اغلب، اسکن MRI به جای یک اسکن سی تی برای تومورهای مشکوک مغزی استفاده می شود. این به این دلیل است که MRIدارای حساسیت بالایی برای تشخیص وجود یا تغییر تومور است. با این حال، بیشتر موسسات هنوز به عنوان اولین تست تشخیصی از CT اسکن استفاده می کنند. ام آر آی دستگاه بزرگ مجهز به آهنربای قوی می باشد که به کامپیوتر متصل است که برای عکسبرداری از نواحی مختلف سر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. گاهی ماده حاجب از طریق بازو به خون فرد تزریق می شود تا تفاوت های بافت های مغز به خوبی نشان داده شود، این عکس ها قادرند که نواحی غیرعادی مانند تومور را به خوبی نشان دهند.

درمان سرطان مغز

بعد از انجام آزمایشات متعدد براسا اندازه توده سرطانی و میزان پیشروی آن سرطان در طبقه بندی قرار می گیرد. این طبقه بندی به ۴ دسته تقسیم می شود که توده های دسته ۱ و ۲ رشد آهسته تری دارد، ولی توده ۳ و ۴ به نسبت دارای رشد سریعتری هستند. به طور کلی سه روش درمانی جهت درمان سرطان های مغزی مورد استفاده قرار می گیرد که شامل جراحی ، پرتو درمانی یا رادیو تراپی و شیمی درمانی و یا درمان توسط داروهایی مانند داروهای استروئیدی یا ترکیبی از این روش های درمانی برای معالجه سرطان مغز می باشد.

جراحی

در هنگام جراحی، جراح تلاش می کند تا جایی که امکان بیشترین مقدار از تومور را بردارد. معمولاً جراحی، تومورهای مغزی را معالجه نمی کند ولی می تواند به کاهش علائم و افزایش طول عمر کمک کند. پرتودرمانی بعد از جراحی نیز انجام می شود که کنترل در ناحیه جراحی انجام بگیرد. در صورتی هم که امکان برداشت تومور وجود نداشته باشد از روش های درمانی دیگری مانند پرتو درمانی با داروهای خوراکی شیمی درمانی یا بدون داروهای خوراکی شیمی درمانی برای کاهش سرعت رشد، اندازه توده و ورم اطراف آن استفاده می شود.

پرتو درمانی

در این روش از اشعه های پر انرژی به منظور ایجاد صدمه به سلولهای سرطانی و توقف رشد و تکثیر آنها استفاده می شود. این روش درمانی موضعی بوده و تنها ناحیه ای که تحت اشعه قرار گرفته است تحت درمان قرار می گیرد . پرتوها می توانند از یک منبع خارجی ( ماشین های تولید کننده پرتو ) یا از یک منبع داخلی ( بصورت استفاده از ابزارهای کاشتنی در بدن در نزدیک تومور) ساطع شوند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی به استفاده از گروهی از داروها که سلول های سرطانی را می کشند گفته می شود. ممکن است بیماران برای جلوگیری از رشد، گسترش یا عود سزطان، حین یا بعد از پرتودرمانی تحت این درمان قرار بگیرند.بیماران مبتلا به سرطان های مغزی برای علائمی که دچار هستند هم درمان هایی دریافت می کنند. مثلاً برای کنترل تشنج تحت درمان های دارویی قرار می گیرند.

چگونه می توان از تومورهای مغزی جلوگیری کرد؟

لازم است بدانید که هیچ روشی برای پیسگیری از سرطان وجود ندارد. اما برخی از عوامل مانند تغییر در شیوه زندگی (مانند اجتناب از استعمال دخانیات، تغذیه سالم) ، اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سمی، گرمای شدید هوا و … شاید بتوانند کمک کننده باشند.