ورتبروپلاستی یک روش سرپایی برای تثبیت شکستگی های فشاری در ستون فقرات است. سیمان استخوانی به استخوان های پشت (مهره ها) که اغلب به دلیل پوکی استخوان ترک خورده یا شکسته اند ، تزریق می شود. سیمان سخت می شود ، شکستگی ها را تثبیت می کند و از ستون فقرات حمایت می کند.
برای افرادی که دچار درد شدید و ناتوان کننده ناشی از شکستگی فشاری هستند ، vertebroplasty می تواند درد را تسکین دهد ، تحرک را افزایش دهد و استفاده از داروهای ضد درد را کاهش دهد.
کیفوپلاستی شبیه ورتبروپلاستی است ، اما از بالن های مخصوصی برای ایجاد فضاهایی درون مهره استفاده می کند و سپس فضا با سیمان استخوان پر می شوند. کیفوپلاستی می تواند ناهنجاری ستون فقرات را اصلاح کرده و ارتفاع از دست رفته را بازیابی کند. در ادامه درباره تزریق سیمان به مهره ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

ورتبروپلاستی - تزریق سیمان به مهره های ستون فقرات

برخی از کاربردهای معمول این روش ها چیست؟

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی برای درمان شکستگی های دردناک با فشرده سازی مهره در ستون فقرات استفاده می شود ،  که اغلب نتیجه پوکی استخوان است.
به طور معمول ، vertebroplasty و kyphoplasty بعد از بی اثر بودن درمان های کم تهاجم مانند استراحت در رختخواب ، بریس یا داروی ضد درد توصیه می شود. ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی را می توان بلافاصله در بیماران مبتلا به درد مشکل ساز که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند ، انجام داد. ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی همچنین در بیمارانی با شرایط زیر کاربرد دارد:

• افراد مسن یا ضعیف هستند و پس از شکستگی احتمالا در بهبود استخوان اختلال دارند.
  • افرادی به دلیل تومور بدخیم فشرده سازی مهره داشته باشند.
  • به دلیل درمان طولانی مدت استروئید یا اختلال متابولیک از پوکی استخوان رنج می برند.

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی باید در طی هشت هفته از شکستگی حاد به کامل شود، تا بیشترین احتمال موفقیت درمان وجود داشته باشد.

چگونه باید برای این درمان آماده شوم؟

یک ارزیابی بالینی برای تأیید وجود شکستگی فشاری انجام می شود که ممکن است از درمان با ورتبروپلاستی یا کیفوپلاستی بهره مند شود. ارزیابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تصویربرداری تشخیصی
  • آزمایش خون
  • معاینه بدنی
  • اشعه ایکس ستون فقرات
  • رادیو ایزوتوپ اسکن استخوان
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)
  • توموگرافی کامپیوتری (CT)

در طول درمان ممکن است به شما داروی تقویت کننده استخوان داده شود.
در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید از جمله مکمل های گیاهی به پزشک خود بگویید. انواع آلرژی ها را به ویژه در مورد بی حسی موضعی ، بیهوشی عمومی یا مواد کنتراست ذکر کنید. دکتر شما ممکن است به شما بگوید که قبل از عمل ، مصرف آسپرین ، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی(NSAID)  یا رقیق کننده های خون را متوقف کنید.
در مورد بیماری های اخیر یا سایر شرایط پزشکی به پزشک خود بگویید.
قبل از انجام این عمل برای آزمایش باید از شما جهت تعیین اینکه آیا خون شما به طور طبیعی لخته می شود یا خیر، خون گرفته شود.
در روز عمل ، باید تا شش ساعت قبل از عمل بتوانید داروهای معمول خود را با جرعه آب مصرف کنید. باید از نوشیدن آب ، خامه و شیر خودداری کنید. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.
در بیشتر موارد ، شما باید از داروهای معمول خود ، به ویژه داروهای فشار خون استفاده کنید.
به غیر از داروها ، پزشک ممکن است به شما بگوید چندین ساعت قبل از عمل خود چیزی نخورید و ننوشید.
برنامه ریزی کنید که کسی بعد از عمل شما را به خانه برساند.

روش کار چگونه است؟

هنگام شکستن استخوان یا شکستگی مهره ، قطعات استخوانی ایجاد می شود. درد وقتی ایجاد می شود که این قطعات کنار یکدیگر بلغزانند یا به یکدیگر ساییده شوند و یا به درون کانال نخاع جلو بروند.
ورتبروپلاستی شامل تزریق استخوان با مخلوط سیمان برای جوش خوردن قطعات ، تقویت مهره و تسکین درد است.
ابتدا پوست با بی حسی موضعی بی حس می شود. سپس ، با استفاده از راهنمای تصویربرداری ، سوزن توخالی یا تروکار از طریق پوست به داخل بدنه مهره ها وارد می شود تا مخلوط سیمان به مهره تزریق شود.
در کیفوپلاستی ، پس از بی حس کردن پوست به صورت موضعی ، یک بالن از طریق تروکار وارد مهره شکسته شده می شود و در آنجا باد می شود. تا حفره ای برای تزریق سیمان ایجاد شود. بالون قبل از تزریق سیمان در حفره ای که توسط بالون ایجاد شده است، خارج می شود.

مزایای و خطرات این روش ها چیست؟

هر روشی با توجه به نوع عملکرد دارای مزیا و معایبی است. در زیر به بررسی مزایا و معایب روش ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی می پردازیم.

مزایا

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی می توانند توانایی های عملکردی بیمار را افزایش دهند و اجازه بازگشت به سطح فعالیت قبلی فرد را بدون هیچ گونه روش درمانی یا توان بخشی بدهند.
این روش ها معمولا در کاهش درد ناشی از شکستگی فشرده سازی مهره ها موفقیت آمیز است. بسیاری از بیماران تقریبا بلافاصله یا طی چند روز احساس راحتی می کنند. بسیاری از بیماران عاری از علائم می شوند.
به دنبال vertebroplasty ، حدود ۷۵ درصد بیماران تحرک از دست رفته را به دست می آورند و فعالیت بیشتری دارند ، که این موضوع به مبارزه با پوکی استخوان کمک می کند. بعد از انجام این عمل ، بیمارانی که بی حرکت بوده اند می توانند از رختخواب بلند شوند و این می تواند به کاهش خطر ذات الریه کمک کند. افزایش فعالیت باعث ایجاد قدرت عضلانی بیشتر می شود و تحرک بیشتر می شود.
معمولا ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی از روش های ایمن و موثر هستند. در این روش هیچ برش جراحی لازم نیست ، فقط یک شکاف کوچک در پوست که نیازی به بخیه ندارد.

خطرات

هر روشی که در آن پوست نفوذ می کند خطر عفونت را به همراه دارد. به نظر می رسد احتمال عفونت و  نیاز به درمان آنتی بیوتیکی کمتر از یک در ۱۰۰۰ است.
مقدار کمی سیمان ارتوپدی می تواند از بدنه مهره خارج شود. این معمولا مشکلی جدی ایجاد نمی کند ، مگر اینکه نشت به یک مکان بالقوه خطرناک مانند کانال نخاع یا رگ های خونی ریه ها منتقل شود.
سایر عوارض احتمالی شامل عفونت ، خونریزی ، افزایش کمر درد و علائم عصبی مانند بی حسی یا گزگز می باشد. فلج بسیار نادر است.
تقریباً ۱۰ درصد بیماران ممکن است بعد از ورتبروپلاستی و یا کیفوپلاستی دچار شکستگی فشاری اضافی شوند. وقتی که این اتفاق می افتد ، بیماران معمولا برای چند روز بعد از عمل  ازدرد رهایی یافته، اما پس از مدت کوتاهی دچار درد مکرر می شوند.
احتمال واکنش آلرژیک به داروها کم است.