کیفوپلاستی، مانند ورتبروپلاستی، یک روش کم تهاجمی است که در درمان شکستگی‌های مهره‌ای با منشأ ضربه‌ای و دیگر منشأ (شکستگی‌های ناشی از نفوذ تومور در مهره‌ها یا ناشی از بیماری‌های متابولیسم استخوان مانند پوکی استخوان) استفاده می‌شود.

کیفوپلاستی

کیفوپلاستی چیست؟

درمان کیفوپلاستی یک روش کم تهاجمی از راه پوست است که برای درمان شکستگی‌های دردناک مهره‌های ستون فقرات سینه‌ای و کمری استفاده می‌شود. این روش یک درمان بسیار موثر است. کلمه کیفوپلاستی از زبان یونانی گرفته شده است. تک تک مهره‌های بدن ما از ستون فقرات ما محافظت می‌کنند و حتی اگر فقط یکی از آنها متخلخل، شکننده یا شکسته باشد، ثبات ستون فقرات ما به خطر می‌افتد. پارگی نه تنها باعث درد شدید می‌شود بلکه منجر به ناهنجاری‌های ستون فقرات (کیفوز) نیز می‌شود. هنگامی که قطعات استخوان وارد کانال نخاعی می‌شوند باعث نقص عصبی می‌شوند. جسم مهره‌ای که قبلا بازسازی و تثبیت شده است دیگر نمی‌تواند به ساختارهای خود آسیب برساند یا خطری برای ثبات ستون فقرات پس از درمان ایجاد کند.

کیفوپلاستی برای چه مواردی استفاده می شود؟

کیفوپلاستی یک روش سریع و کم‌خطر است که برای درمان آن دسته از شکستگی‌هایی که باعث فشرده‌سازی ساختارهای عصبی در کانال مهره نشده‌اند یا ویژگی‌های بی‌ثباتی بالا، یعنی خطر فروپاشی مهره را نشان نمی‌دهند، اختصاص دارد کیفوپلاستی یک روش کم تهاجمی از راه پوست است که بسیار شبیه به ورتبروپلاستی است. اما با آن تفاوت دارد زیرا هدف آن اصلاح بدشکلی بدن مهره ناشی از شکستگی با استفاده از تکنیک‌های مختلف است.

کیفوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

امروزه از دستگاه‌های موثرتر و خلاقانه‌تری برای به دست آوردن بازسازی بدنه مهره‌ها استفاده می‌شود. کیفوپلاستی معمولا توسط رادیولوژیست مداخله‌ای انجام می‌شود و معمولاً یک روش سرپایی است که از بستری شدن یک شبه در بیمارستان جلوگیری می‌کند. بیمار معمولاً برای این عمل با استفاده از IV بیهوش می‌شود و ممکن است داروهایی برای مقابله با حالت تهوع و درد تجویز شود. این روش شامل ایجاد یک برش کوچک در پشت و سپس هدایت یک پروب کوچک به ناحیه آسیب دیده با کمک اشعه ایکس است. یک بالون از پروب عبور داده می‌شود و سپس باد می‌شود تا فضایی برای مخلوط سیمان ایجاد شود. در نهایت، مخلوط از طریق پروب تزریق می‌شود. سپس پزشک ناحیه‌ای را که برش ایجاد شده پانسمان می‌کند و قطرات آن را خارج می‌کند.

کل این عمل معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد، اما اگر پزشک مجبور باشد بیش از یک مهره را درمان کند، ممکن است بیشتر طول بکشد.

چگونه آماده شویم؟

قبل از جراحی، پزشک ممکن است تصویربرداری با اشعه ایکس یا رزونانس مغناطیسی (MRI) را برای دریافت تصویر واضحی از ناحیه مورد ترمیم تجویز کند. در روز عمل، بیمار باید بتواند داروهای معمول خود را به استثنای قرص‌های ضد التهابی مصرف کند، اما ممکن است از او خواسته شود تا چند ساعت قبل از عمل چیزی نخورد یا ننوشد.

کیفوپلاستی

بهبودی بعد از کیفوپلاستی

پس از عمل احتمالاً باید چند ساعت در اتاق ریکاوری بمانید. در صورت بروز عوارض، یا اگر درمان شامل چندین مهره باشد، ممکن است لازم باشد یک شب در بیمارستان بمانید. رادیولوژیست مداخله‌ای همچنین ممکن است یک قرار ملاقات بعدی را برای بررسی ناحیه عمل و بحث درباره علائم توصیه کند. پزشک به بیمار می‌گوید که چه فعالیت‌های بدنی بعد از عمل امکان پذیر خواهد بود. به طور کلی، به فرد توصیه می‌شود که فعالیت‌های خود را به تدریج افزایش دهید و تمام داروها را از سر بگیرید.

بیمار باید بلافاصله یا در عرض چند روز پس از عمل، تسکین درد را احساس کند. با این حال، ممکن است از قسمت برش درد را احساس کند. بسیاری از بیمارانی که تحت عمل جراحی کیفوپلاستی قرار گرفته‌اند، می‌توانند ظرف چند هفته پس از عمل، داروهای مسکن خود را کاهش دهند.

درمان‌های جایگزین

کیفوپلاستی برای همه مناسب نیست. هر چه زودتر انجام شود، بعد از شکستگی روش موثرتر است. بنابراین، اگر شکستگی قبلا بهبود یافته باشد، جراحی کیفوپلاستی ممکن است توصیه نشود. کیفوپلاستی ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری ریوی یا آمفیزم مناسب نباشد، زیرا این روش شامل حداقل یک ساعت دراز کشیدن است. در موارد خاص می‌توان راه‌حل‌هایی برای این وضعیت پیدا کرد. در نهایت، اگر مشکل لخته شدن خون غیرطبیعی دارید، جراحی کیفوپلاستی توصیه نمی‌شود، زیرا این کار می‌تواند جراحی را نا امن کند.

مزایا و خطرات کیفوپلاستی چیست؟

یکی از مزایای کیفوپلاستی این است که بهبود درد کمر خود را خیلی سریع احساس خواهید کرد. تحرک دوباره کیفیت زندگی فرد را بازیابی می‌کند. علاوه بر این، کیفوپلاستی همچنین ارتفاع مهره‌ها را بازیابی می‌کند و تراز ستون فقرات را اصلاح می‌کند. اما مهم‌تر از همه، از آنجایی که این یک درمان کم تهاجمی است، اندازه اسکار به همان اندازه حداقل خواهد بود. آنچه باید درک شود این است که کیفوپلاستی نمی‌تواند پوکی استخوان را از بین ببرد، به این معنی که پس از این درمان باید به درمان آن ادامه دهید.

مراقبت‌های پزشکی و فیزیوتراپی ایده آل هستند زیرا به فرد کمک می‌کنند تا ماهیچه‌های ستون فقرات خود را تقویت کنید. این داروها عمدتاً در متابولیسم کلسیم که مسئول تشکیل و تخریب استخوان است، دخالت می‌کنند. در نهایت، روند پوکی استخوان را می‌توان با متابولیسم سلولی سالم به تعویق انداخت.