در برخی از افراد افزایش سن سبب پوسیدگی و ازبین رفتن قدرت مهره های ستون فقرات می شود. زمانی که مهره های کمر دچار پوسیدگی شوند و دیواره آن ها شکننده و ضعیف باشد ممکن است بر اثر یک ضربه و یا درحین انجام فعالیت های روزانه دچار شکستگی شوند. شکستگی مهره های کمر به مرور زمان می تواند باعث ایجاد ظاهر بد فرم در افراد شود برای مثال فردی که دچار شکستگی مهره کمر شده است در طولانی مدت ممکن است به پشت قوز دار مبتلا شود. اصلی ترین نشانه ای که این افراد تجربه می کنند کمر درد است. اما با روش درمانی تزریق ماده ای مانند سیمان به درون مهره ها که به آن ورتبروپلاستی می گویند امکان درمان این عارضه وجود دارد.

ورتبروپلاستی

روش جراحی ورتبروپلاستی

در این جراحی بیمار به صورت بیهوش به پشت خوابانده می شود و بعد از آن جراح ستون فقرات سوزن خالی ای را وارد مهره شکسته شده می کنند البته این عمل از طریق یک دستگاه به نام فلوروسکوپ انجام می شود تا محل دقیق جراحی و مهره شکسته شده روی صفحه مانیتور کامپیوتری مشخص باشد. پس از آنکه سوزن خالی وارد مهره شکسته کمر شد جراح ماده سیمان استخوانی را وارد مهره می کند تا استحکام مهره به حالت اولیه خود باز گردد در ابتدا ماده سیمان استخوانی مایع است اما پس از گذشت ۱۵ دقیقه این ماده به شکل جامد در می آید. تزریق ماده سیمانی به درون مهره های ستون فقرات شکل اصلی مهره را تغییر نمی دهد و تنها در استحکام آن موثر است و باعث می شود بیمار بتواند کمردرد ناشی از شکستگی مهره کمر خود را التیام بخشد.

مراقبت های قبل از انجام جراحی

از آنجایی که شیوه انجام جراحی ورتبروپلاستی از طریق دستگاه فلوروسکوپ است و همچنین از آنجایی که برای تشخیص شکستگی مهره کمر از تصاویر سی تی اسکن استفاده می شود این مسئله مهم است که در صورت مونث بودن بیمار فرد باردار نباشد بنابراین قبل از انجام جراحی تزریق سیمان بیمار تحت آزمایشات بارداری قرار می گیرد. پس از آن نکته مهم دیگر این است که بیمار برای تسکین درد های خود از چه داروهای مسکنی از قبیل: ایبوپروفن،استامینوفن و ژلوفن استفاده کرده است در صورت مصرف هر یک از این دارو ها بیماار باید پزشک معالج خود را از این مسئله آگاه سازد. همچنین مصرف داروهای غیر استروئیدی و ضد التهاب قبل از انجام جراحی نیز از دیگر نکات مهمی است که بیمار باید پزشک و جراح متخصص خود را در جریان بگذارد.

جراحی تزریق سیمان برای چه بیمارانی مناسب است؟

افرادی که از شکستگی مهره کمر که ممکن است در اثر افزایش مقدار  استئوپروز باشد رنج میبرد لازم است که طبق توصیه پزشک خود این جراحی را انجام دهند. بالا رفتن سن باعث ازبین رفتن استحکام مهره های ستون فقرات می شود بنابراین بیشتر افرادی که بالا ۵۰ سال سن دارند مستعد شکستگی مهره کمر هستند و باید در صورت مشاهده هرگونه کمردرد و علائم مشابه شکستگی مهره های کمر به پزشک مراجعه کنند. در افرادی که دارای شکستگی مهره کمر هستند اما مهره های آن ها برای انجام تزریق استروئیدی ضعیف است جراحی تزریق سیمان انجام می شود. همچنین افرادی که به دلیل وجود تومور نخاعی بدخیم و همچنین به علت وجود ژنتیک جنس ضعیف استخوان ها به این بیماری مبتلا می ضشوند نیز نیاز به جراحی ورتبروپلاستی دارند.

مزایای جراحی ورتبروپلاستی

جراحی ورتبروپلاستی در دسته جراحی های ستون فقرات قرار می گیرد. بیمارانی که به دلیل افزایش  استئوپروز  دچار وضعیت شکنندگی مهره های کمر شده اند نیز باید از روش تزریق سیمان استفاده کنند. جراحی تزریق سیمان دارای مزایایی است که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

• توانایی بازگشت به فعالت های عادی روزانه طی ۲۴ ساعت پس از انجام جراحی
  • بازگشت استحکام و قدرت مهره های ستون فقرات
  • کاهش درد ناشی از شکستگی مهره کمر طی ۴۸ ساعت
  • جلوگیری از انجام جراحی در بیماران پرخطر برای جراحی مانند افرادی که بالای ۶۵ سال هستند
  • عدم نیاز به بیهوشی عمومی
ورتبروپلاستی

عوارض جراحی ورتبروپلاستی

جراحی ورتبروپلاستی یا همان تزریق سیمان به ایین دلیل که در بیمار به صورت بیهوش انجام می شود عوارضی دارد . عوارض این جراحی شامل :

• خطرات تنگی نفس و حمله قلبی به دلیل بیهوشی
  • عفونت نیز میان افرادی که تحت عمل جراحی ورتبروپلاستی قرار گرفته اند شایع است