اسپاسم کمر یک انقباض غیرارادی و مداوم و گاها دردناک یک یا چند عضله ستون فقرات است. اسپاسم عضلانی ستون فقرات می‌تواند نشان دهنده عارضه جدی  باشد. مانند پارگی میکرو در اطراف دیسک ستون فقرات که می‌تواند التهاب کافی ایجاد کند تا عضلات را منقبض کند. اما در اغلب موارد، اسپاسم عضلانی در ستون فقرات نشانه یک آسیب خفیف عضلانی، مانند رگ به رگ شدن است.

اسپاسم عضلات کمر

علت اسپاسم چیست؟

یافتن علت آسیب شناسی اسپاسم عضلانی دشوار است. اما یکی از تئوری‌های اسپاسم عضلات در ستون فقرات این است که اگر یک محرک مضر وجود داشته باشد که عضلات را مختل کند، آنها برای محافظت از ستون فقرات با هم عمل می‌کنند. اسپاسم کمر اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که استرس یا فشار بر روی عضلات، تاندون‌ها (بافتی که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کند) یا رباط‌ها (بافت‌هایی که استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند) کمر وارد می‌شود. در برخی موارد، اسپاسم کمر می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد که باعث التهاب ستون فقرات و بافت‌های اطراف آن می‌شود.

علت شایع اسپاسم کمر عبارتند از:

استفاده بیش از حد از عضلات

بلند کردن اجسام سنگین، حرکات تکراری (مانند ورزش، کار یدی) و دوره‌های طولانی فعالیت بدنی بدون استراحت و ریکاوری کافی می‌تواند باعث التهاب و آسیب به عضلات کمر شود.

آسیب حاد

افتادن یا حرکت چرخشی یا خم شدن ناگهانی و غیرطبیعی می‌تواند باعث رگ به رگ شدن یا کشیدگی عضلات، تاندون‌ها یا رباط‌های کمر شود. وضعیت بدنی ضعیف نشستن یا ایستادن نادرست می‌تواند فشار بی موردی بر عضلات کمر وارد کند.

شیوه زندگی کم تحرک

عدم فعالیت بدنی منظم می‌تواند عضلات کمر ، شکم و باسن را ضعیف کند و با کمردردهای مکرر همراه است. کمبود تغذیه‌ای کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری، مانند ویتامین D، منیزیم و پتاسیم می‌تواند عملکرد طبیعی ماهیچه‌ها را مختل کند و باعث کمردرد و اسپاسم شود.

اضطراب و استرس

استرس و اضطراب می‌تواند باعث سفت شدن غیرارادی عضلات کمر و گردن شود. تنش عضلانی طولانی مدت می‌تواند منجر به سفتی و اسپاسم عضلانی شود.

اختلالات دیسک

بیماری دژنراتیو دیسک یا فتق دیسک می‌تواند باعث اسپاسم کمر شود، زمانی که عضلات اطراف سفت می‌شوند تا ناحیه دردناک را بی حرکت کنند.

اسپوندیلولیستزیس

وضعیتی که باعث می‌شود مهره‌ای در ستون فقرات کمری از وضعیت طبیعی خود خارج شود. برخی از افراد مبتلا به اسپوندیلولیستزیس کمردرد، سفتی و اسپاسم عضلانی را تجربه می‌کنند.

تنگی کانال نخاعی

باریک شدن کانال نخاعی که طناب نخاعی و یا اعصاب را فشرده می‌کند. فشار روی اعصاب نخاعی می‌تواند باعث التهاب و اسپاسم عضلانی شود.

آرتروز

برخی از انواع آرتریت التهابی که بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد، مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان و استئوآرتریت، می‌تواند باعث اسپاسم دردناک کمر شوند.

اسپاسم عضلانی ستون فقرات گردنی

اگر اسپاسم عضلانی در گردن خود احساس می‌کنید، احتمالاً انقباض عضله ذوزنقه است که از گردن تا قسمت میانی کمر می‌گذرد. اسپاسم کمر در ستون فقرات گردنی همچنین می‌تواند نشانه انقباض استرنوکلیدوماستوئید باشد که در پایه جمجمه در دو طرف سر قرار دارد. هنگامی که این عضلات گردنی اسپاسم می‌کنند، درد به نقطه‌ی تحریک عضلانی تبدیل می‌شود. اما اگر اسپاسم نشانه‌ای از التهاب یا تحریک عصبی باشد، می‌تواند به سمت پایین تابش کند.

اسپاسم عضلانی ستون فقرات توراسیک

عضله ذوزنقه از گردن شما تا آخرین مهره ستون فقرات قفسه سینه شما (وسط کمر) کشیده شده است. این بدان معناست که اسپاسم نه تنها گردن، بلکه وسط کمر شما را نیز درگیر می‌کند. اسپاسم در ناحیه میانی کمر نیز می‌تواند ناشی از انقباض عضله لوزی باشد که تیغه‌های شانه را به قفسه سینه و ستون فقرات متصل می‌کند. به‌ دلیل اینکه حرکت کمتری در ستون فقرات سینه‌ای وجود دارد، ماهیچه‌های این ناحیه محافظت ‌شده ستون فقرات در مقایسه با ناحیه گردنی و کمری کمتر دچار اسپاسم می‌شوند.

تشخیص و درمان اسپاسم

درمان اسپاسم عضلانی بستگی به نحوه آسیب دیدگی شما دارد. دریافت تاریخچه کامل مهم است. درمان محافظه کارانه شامل تمام مواردی است که می‌تواند برای تسکین اسپاسم عضلانی ستون فقرات مورد نیاز باشد، مانند:

• پوشیدن یقه نرم در ابتدا برای اسپاسم
  • استفاده از کمپرس گرم یا سرد
  • داروی ضد التهاب
  • فعالیت‌های سبک، مثل راه رفتن در حالی که از خم شدن، چرخش و بلند کردن خودداری می‌شود
  • فیزیوتراپی

اگر در عرض چهار تا شش هفته پس از درمان محافظه‌ کارانه بهتر نشدید، پزشک دستور MRI در ناحیه موردنظر را می‌دهد. اما اکثر بیماران مبتلا به اسپاسم کمر با درمان محافظه کارانه تسکین می‌یابند. گرم کردن بدن، حرکات کششی و انجام تمرینات یوگا و پیلاتس کمک زیادی به کاهش اسپاسم و آسیب‌های عضلانی می‌کند.

کمک‌های اولیه برای اسپاسم کمر

هنگامی که کمر شما شروع به اسپاسم می‌کند، این درمان‌های کمک‌های اولیه در خانه می‌تواند به شل شدن عضله، تسکین درد و بهبودی کمک کند.

سرما و گرما درمانی

در شروع اسپاسم کمر تا ۲۰ دقیقه از یخ استفاده کنید تا درد و التهاب را کاهش دهید. پس از آن، می‌توانید گرما را برای تشویق جریان خون در ناحیه آسیب دیده و شل کردن عضله اعمال کنید.

ماساژ دادن

برای کاهش تنش و توقف اسپاسم، عضله آسیب دیده را ماساژ دهید. مقدار فشاری را که می‌توانید تحمل کنید اعمال کنید و دست خود را در یک حرکت دایره‌ای به مدت ۳۰-۶۰ ثانیه هر بار حرکت دهید.

داروی بدون نسخه

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن باید درد و التهاب را در عرض ۳۰ تا ۶۰ دقیقه کاهش دهند.

تکنیک‌های آرامش بخش

تمرینات تنفس عمیق و مدیتیشن ذهن به کاهش تنش عضلانی و استرس روانی کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که تکنیک‌های آرام سازی به طور موثر شدت درد را در افراد مبتلا به درد حاد و مزمن کاهش می‌دهد.