شماره تماس رزرو نوبت ۰۲۱-۶۴۴۵۰۲۱۴

همه بیماری ها مغزی برای مبتلایان و اطرافیان آن ها ناراحت کننده است. آتروفی مغزی نیز از جمله بیماری هایی است  که بر مغز تأثیر می گذارد. آتروفی در هر بافتی به معنی از بین رفتن سلول ها است. در بافت مغز ، آتروفی به معنای از بین رفتن نورون ها و اتصالات بین آن ها می باشد . آتروفی قابل تعمیم است ، به این معنی که ممکن است تمام مغز کوچک شده باشد و یا می تواند کانونی باشد و تنها بر یک محدوده از مغز تأثیر بگذارد . در صورتی که فقط در محدوده خاصی اتفاق بیفتد منجر به کاهش عملکردهایی شود که آن منطقه از مغز کنترل می کند. با افزایش سن ، شما به طور طبیعی برخی از سلول های مغزی را از دست می دهید ، اما روند از دست دادن آن ها کند است. آتروفی مغز مرتبط با بیماری یا آسیب های دیگر سریعتر اتفاق می افتد و بیشتر آسیب می زند.

آتروفی مغزی یا کوچک شدن مغز

آتروفی یا کوچک شدن مغز

آتروفی یا کوچک شدن مغز به از دست رفتن سلول های مغزی در طول زمان گفته میشود. آتروفی به کاهش اندازه یا از دست رفتن بخشی از بافت در هریک از اندام های بدن گفته میشود. این امکان وجود دارد که آتروفی مغزی در کل مغز یا بخشی از آن اتفاق بیفتد که در این روند بخشی از بافت مغز از بین می رود و در عملکرد سلول های عصبی اختلال ایجاد خواهد کرد.
آتروفی میتواند زندگی فرد را تهدید کند. درمان شناخته شده ای برای درمان آن وجود ندارد و عموما پزشک برای درمان این بیماری بر روی علائم و عوارض کوچک شدن مغز تمرکز می کند.
برای مثال اگر آتروفی مغزی بر اثر عفونت ایجاد شده باشد درمان عفونت میتواند از پیشرفت آتروفی جلوگیری کند.

علت آتروفی مغزی

بسته به علت زمینه‌ ای ، این امکان وجود دارد که آتروفی مغزی بسیار آهسته و یا بسیار سریع پیشرفت نماید. بیماریهایی که باعث ایجاد آتروفی مغزی می شوند عبارتند از:

• سکته مغزی
  • آسیب دیدگی مغزی ناشی از آلزایمر
  • آسیب دیدگی های مغزی
  • بیماری پیک
  • فلج مغزی
  • عفونت های مغزی
  • ایدز
  • آنسفالیت التهاب و تورم مغز به علت یک عفونت ویروسی و غیره
  • سیفلیس (بیماری مقاربتی ناشی از باکتری)
  • بیماری صرع ، پارکینسون ، ام اس و ایدز و …
  • چاقی و اضافه وزن
  • بی حرکتی طولانی
  • و سایر بیماریهای ارثی که با جهش ژنتیکی همراه هستند.

عوامل زیادی در تأثیر آن بر میزان آتروفی مغز نقش دارند که یکی از آنها مقادیر بالای یک اسید آمینه در خون به نام هموسیستئین است. مطالعات نشان داده اند که افزایش سطح هموسیستئین خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد. الگوی و میزان پیشرفت آتروفی مغزی بستگی به بیماری درگیر دارد.

علائم این کوچک شدن مغز

علائم آتروفی مغزی به علت و محل مرگ سلول ها وابسته است. علائم شایع شامل موارد زیر می باشند . اما وجود هر یک از این علائم می تواند ناشی از دیگر مشکلات باشد. تشخیص این موضوع با پزشک است. بنابراین با مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید :

• زوال عقلی یا از دست دادن حافظه
  • تغییر در خلق‌وخوی، شخصیت و یا رفتار
  • اختلال در قضاوت کردن و یا تفکر انتزاعی
  • اختلال در حافظه ، تفکر، صحبت کردن، درک، نوشتن و یا خواندن
  • تشنج ناشی از فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز
  • تشنج و گاهی اوقات از بین رفتن هوشیاری
  • مشکلات صحبت کردن و شنیداری
  • از دست دادن کنترل حرکت
  • اختلال در بینایی (تاری دید یا دو بینی)
  • احساس سردرگمی، گیجی، هذیان، بی‌حالی، توهم
  • ضعف، از دست دادن حس و یا فلج موضعی
  • ایجاد اختلال در تکلم درک و یا خواندن مطالب و انجام فعالیت های روزمره همانند خوردن و لباس پوشیدن دچار مشکل می شوند.

بیماری‌هایی که ممکن است باعث آتروفی مغزی شوند؟

کوچک شدن مغز می‌تواند به علت انواع اختلالات ژنتیکی و یا اختلالات پیش‌ رونده در فرد بروز کند، این اختلالات شامل موارد زیر است:

• آلزایمر
  • دمانس یا زوال عقل
  • فلج مغزی
  • بیماری هانتینگتون که نوعی اختلال ژنتیکی است که موجب انحطاط سلول های عصبی در مغز خواهد شد.
  • لکودیستروفی نوعی اختلال که به مواد محافظ اطراف سلول های عصبی آسیب میزند.
  • بیماری ام اس : نوعی بیماری که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار خواهد داد و اختلالاتی مانند ضعف، ناهماهنگی و غیره را در بیمار به وجود خواهد آورد.
  • بیماری پیک : این بیماری نیز نوعی اختلال زوال عقل است که برخی از مناطق مغز را تحت تاثیر قرار میدهد.
درمان آتروفی مغزی

ریسک فاکتورهای بیماری آتروفی مغزی

• افزایش سن
  • آسیب یا تروما به مغز
  • آسیب دیدگی مغزی
  • داشتن سابقه خانوادگی بیماری های ام اس، آلزایمر ، بیماری هانتینگتون و یا اختلالات عصبی مشابه

عوارض آتروفی مغز

عوارض آتروفی درمان نشده یا کنترل نشده میتواند بسیار جدی باشد و حتی در مواردی تهدید کننده زندگی فرد باشد. این عوارض شامل موارد زیر است :

• عدم توانایی شرکت در فعالیت های عادی
  • از دست دادن استقلال
  • منزوی شدن

روش های درمانی آتروفی مغز

قبل از شروع به درمان باید بدانید که مهمترین نکته در درمان هر نوع بیماری تشخیص صحیح پزشک می باشد. به همین دلیل مراجعه به بهترین پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است. پزشک با بررسی علائم شما و سوابق پزشکی و تصاویر پزشکی مانند ct-scan و MRI می تواند این مشکل و علت به وجودآمدن آن را بفهمد. بنابراین در جلسه حضوری با پزشک هر آنچه که برای شما پیش آمده است را برای ایشان توضیح دهید.
برنامه درمانی که پزشک در اختیار شما قرار می دهد با توجه به علت به وجود آمدن این عارضه متفاوت است. اگر علت وجود این عارضه سکته مغزی باشد باید به درمان آن پرداخت. سکته مغزی با داروهایی درمان می شود ، که لخته خون ایجاد شده را برای بازگرداندن جریان خون به مغز از بین می برد. با جراحی نیز می تواند یک لخته خون را برداشت یا رگ خونی آسیب دیده را درمان کرد. داروهای ضد انعقاد خون و کاهش فشار خون می توانند به جلوگیری از سکته مغزی مجدد کمک کنند.
آسیب دیدگی مغزی را می توان با جراحی درمان کرد تا از آسیب بیشتر سلول های مغزی جلوگیری کرد . هیچ درمانی واقعی برای آسیب مغزی ناشی از بیماری آلزایمر ، فلج مغزی ، بیماری هانتینگتون یا سرطان خون وجود ندارد. با این حال ، برخی از داروها می توانند علائم این بیماری را تسکین دهند.
گفتار درمانی ، فیزیوتراپی ، درمان های دارویی ، کار درمانی نیز از دیگر روش هایی است که می تواند در کنترل و درمان این بیماری تاثیر گذار باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید ؟

اگر علائم آتروفی یا کوچک شدن مغز مانند تشنج یا از دست دادن هوشیاری را مشاهده کردید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.