ستون مهره ای گردن دارای هفت مهره است. این مهره ها از سر پشتیبانی می کنند و آن را به شانه ها و بدن متصل می کنند و باعث حرکت سر به اطراف می شوند و همچنین از نخاع محافظت می کنند. شکستگی در هر یک از این مهره های گردنی “شکستگی گردن ” نامیده می شود. اکثر شکستگی ها و ناهنجاری های ستون فقرات در قسمت گردن رخ می دهد، زیرا این قسمت متحرک ترین قسمت ستون فقرات است و آسیب پذیر تر است. در ادامه به تفضیل درباره شکستگی مهره گردن میپردازیم.

شکستگی مهره گردن

ستون مهره ها جز حساس ترین بخش های بدن انسان هستند که به ۳ بخش گردن، سینه و کمر تقسیم می شوند. ستون مهره ای گردن از ۷ مهره (C1 تا C7) تشکیل شده است. در میان مهره ها دیسک گردن قرار دارد که به عنوان ضربه گیر و تسهیل کننده مهره ها عمل می کند. نخاع نیز در میان این مهره ها قرار دارد و حس و حرکت در گرو سلامت نخاع می باشد. محافظت، حرکت و پشتیبانی از نخاع جز وظایف مهره های گردن می باشد.
شکستگی مهره گردن یا Cervical Vertebrae Fracture به هر گونه ترک خوردگی و آسیب به مهره ها و دیسک بین آنها گفته می شود.

انواع شکستگی مهره گردن

• شکستگی مهره اول : این نوع از شکستگی که جفرسون نام دارد، مهره اول به ۳ الی ۴ قطعه تقسیم می شود. ممکن است شدت آسیب در حدی باشد که مهره دوم را نیز درگیر کند.
  • شکستگی مهره دوم : این نوع از شکستگی که هنگمن و زائده بین دندانه ای است. بیشتر در کودکان دیده می شود.
  • شکستگی مهره های ۶ و ۷ : این شکستگی که قطره ای نام دارد. شکستگی های مثلثی و بزرگی که مهره های آخر یعنی همان ۶ و ۷ را درگیر می کند. این شکستگی جز شدیدترین عارضه شکستگی گردن آسیب به نخاع است که در درجات مختلف می تواند منجر به اختلال در ریشه عصب، پارگی یا کوفتگی شود.

علت شکستگی مهره گردن

مهره های گردن آسیب پذیر و شکننده هستند و ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی بشکنند. بسیاری از شکستگس ها مربوط به حرکات ورزشی پرخطر مانند سوارکاری، ژیمناستیک و شیرجه در آب کم عمق هستند. شکستگی های گردنی معمولا به علت آسیب ها و ضربه های شدید مانند سقوط از ارتفاع و یا تصادف می باشد. از دلایل شکستگی گردن به موارد زیر نیز میتوان اشاره کرد:

• شکستگی در حین فعالیت های ورزشی مانند افتادن یک ژیمناست از روی حلقه در حین پشتک زدن و یا زمین خوردن یک سوارکار از اسب یا برخورد سر در هنگام شیرجه زدن در استخر کم عمق.
  • ضربه
  • تصادف
  • سقوط
  • چرخش ناگهانی گردن
  • برخورد وسایل نقلیه با عابر پیاده

ریسک فاکتورهای شکستگی گردن

• افرادی که به بیماری پوکی استخوان یا ضعف استخوانی مبتلا هستند.
  • قاعدگی نامنظم
  • یائسگی در زنان
  • ضعف سیستم ایمنی
  • آرتریت روماتوئید
  • فتق بین مهره ای
  • آرتروز
  • تومور
درمان شکستگی مهره های گردن

علائم شکستگی مهره گردن

شکستگی گردن مسئله بسیار جدی است و می تواند منجر به فلج یا احتمال مرگ شود. فردی که دچار آسیب گردنی شده باید بلافاصله به مراکز پزشکی منتقل کرد. شکستگی گردن ممکن است باعث علائم زیر شود:

• درد شدید
  • تورم و کبودی
  • دو بینی
  • اختلال در حواس
  •  مشکل در بلع
  • از بین رفتن هوشیاری
  • کاهش احساس در دست و پا
  • ضعف عضلانی یا فلج پاها
  • مشکل در حرکت دادن گردن
  • ضعف ماهیچه های بدن
  • احساس گرما و سرخی بدن

تشخیص شکستگی گردن

در صورت مشاهده علائم شکستگی مهره های گردن باید گردن خود را ثابت و بی حرکت نگه دارید تا به پزشک مراجعه کنند. زیرا حرکت اضافه ممکن است منجر به آسیب و قطع نخاع شود. پزشک متخصص ستون فقرات سؤالاتی را درباره‌ی چگونگی وقوع حادثه و وارد شدن آسیب، علائم و نشانه‌های بیمار و احساس درد در ناحیه‌های مختلف گردن بیمار خواهد پرسید. او همچنین بیمار را برای بررسی مشکلاتی در عضلات، رفلکس‌ها و حس‌ها معاینه خواهد کرد.

• آزمایشات عصبی
  • عکس رادیولوژی از ستون فقرات
  • تصویربرداری MRI (برای تشخیص میزان آسیب به نخاع گردن)
  • آزمایش پرتو X و CT Scan (برای تشخیص نوع و شدت آسیب مهره گردن)

درمان شکستگی مهره های گردن

درمان برای افرادی که دچار شکستگی مهره گردن شده اند یکسان نیست، و براساس نوع مهره آسیب دیده، محل شکستگی و شدت شکستگی از روش های متفاوتی برای درمان استفاده می شود. پزشک در کنار استفاده از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک از راه های درمانی زیر بهره می گیرند. افراد مبتلا به شکستگی گردن معمولا باید در بیمارستان بمانند. برخی از افراد مبتلا به شکستگی گردن نیاز به تنفس دارند. ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشند:

• داروهای ضد درد
  • آنتی بیوتیکها اگر عفونت وجود داشته باشد

درمان با توجه به این که شکستگی در کدامیک از مهره های گردنی ایجاد شده و شکل و شدت شکستگی چگونه است متفاوت است. شکستگی های خفیف ممکن است با پوشیدن یک بریس گردنی به مدت ۸-۶ هفته بهبود یابند . بریس از بیشتر حرکات سر و گردن جلوگیری می‌کند. بریس هالو با سنجاق‌هایی که در جمجمه‌ی او قرار دارند، به سر بیمار وصل می‌شود. این بریس را نمی‌توان در طی درمان برداشت.
شکستگی های شدید معمولاً نیاز به عمل جراحی دارند. در طی جراحی، پزشک جراح ستون فقرات از طریق یک برشی که در قسمت جلو یا پشت گردن او ایجاد کرده است، شکستگی گردن بیمار را ترمیم می‌کند. درمان فیزیکی و توانبخشی می تواند برای ماه ها یا سالها ادامه داشته باشد.

بریس یا آتل

شکستگی های خفیف با استفاده از آتل یا بریس گردن قابل درمان است. بریس گردن را برای مدت طولانی میتواند ثابت نگه دارد و موجب بهبود آن شود. مدت زمان استفاده از بریس یا آتل در افراد مختلف متفاوت است و براساس میزان شکستگی می تواند بین ۶ تا ۸ هفته متغیر خواهد بود.
ممکن است جلیقه Halo نیز به بهبود فرد کمک کند. این جلیقه از جنس پلاستیک یا گچ ساخته و توسط میله هایی عمودی به حلقه فلزی دور سر اتصال می یابد.
در صورتی که شکستگی شدت پیدا کند پزشک متخصص می تواند برای درمان از تراکشن استفاده نماید. این روش به این صورت است که کشش ستون فقرات به روش دستی یا مکانیکی انجام می شود.

عمل جراحی

زمانی که آسیب دیدگی شدید باشد از عمل جراحی برای برداشتن فشار، ترمیم مهره یا تعویض دیسک استفاده می شود. برای این کار فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد و با ایجاد برشی در جلو یا پشت گردن می توان به مهره ها دسترسی پیدا کرد.
دوران نقاهت این جراحی در همه افراد یکسان نبوده و به عوامل مختلفی مانند سن و سلامت جسمانی فرد وابسته می باشد.
فرد آسیب دیده برای برگشت به حالت عادی نیاز به تمرینات فیزیوتراپی دارد.

نحوه پیشگیری از شکستگی مهره های گردن

با رعایت موارد زیر میتوانید احتمال شکستگی مهره های گردن را کم کنید:

• در هنگام رانندگی در ماشین همیشه کمربند ایمنی را ببندید.
  • در استخرهایی که کم عمق و یا مکانهایی که عمق آن را نمیدانید شیرجه نزنید.
  • در حین ورزش های پرتحرک از وسایل و تجهیزات مناسب و ایمنی استفاده کنید.
  • در هنگام کار در ارتفاعات موارد ایمنی را رعایت کنید.
  • استفاده از پوشش محافظ حین ورزش های پرخطر
  • استفاده از لباس و کلاه ایمنی در مشاغل پرخطر