تومور سی پی انگل که با نام های نورینوم آکوستیک و شوآنوم وستیبولار نیز شناخته می شود، از جمله تومورهای مغزی خوش خیم محسوب می شود که در عصب هشتم قرار گرفته است. این تومور در واقع حاصل سلول های قدامی عصب جمجمه ای هستند و سبب بروز فشار به عصب مخچه می شود. عصب هشتم از گوش داخلی به مغز منتهی و با عصب شنوایی و تعادل فرد ارتباط دارد. این تومور موجب کاهش شنوایی، زنگ زدن گوش و برهم خوردن تعادل در فرد خواهد شد. امروز قصد داریم جدیدترین اطلاعات در خصوص تومور سی پی انگل را ارائه دهیم.

تومور سی پی انگل

تومور سی پی انگل یا CP angel چیست ؟

این تومور را با نام های تومور سی پی انگل و یا سندرم سی پی انگل می شناسند. ناحیه سی پی انگل بخش مهمی از مغز محسوب می شود، این تومور یک بخش مثلثی در قسمت پسین قاعده جمجمه می باشد که از بالا به تنتوریم و از پایین به ساقه مغز و از پشت و پهلو به استخوان گیجگاهی محدود می شود. اهمیت دهلیز سی پی انگل به این دلیل است که اعصاب مغزی ۴، ۵، ۷، و ۸ ، کانال شنوایی، و سرخرگ پیشین پایینی مخ در آن قرار دارند. همانطور که ابتدا توضیح دادیم تومور مغزی خوش خیم است و در عصب هشتم جمجمه ایجاد خواهد شد، این تومور سرطانی نیست و قابل درمان می باشد. در مواردی که نادر نیز می باشد این تومور به سرعت رشد می کند که به مغز فشار وارد خواهد کرد و در نتیجه عملکردهای حیاتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد که در این زمان باید سریعا درمان انجام بگیرد. آسیب به این ناحیه می تواند منجر به علائمی مانند از دست دادن شنوایی، وزوز گوش، سرگیجه و خواب آلودگی شود. شناسایی و تشخیص درست این تومورهای مغزی بسیار اهمیت دارد که توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب صورت میگیرد.

انواع تومور سی پی انگل

به طور کلی تومور سی پی انگل به دو دسته متناوب و همینطور سندورم ارثی تقسیم می شود. به طور کلی وقتی صحبت از تومور سی پی انگل است نوع اول یعنی متناوب مدنظر است و بسیار کم دیده شده است که نوع دوم در این لاین ایجاد شود. یکی از دلایل بسیار مهم در خصوص تومورهای سی پی انگل امواج تلفن و لپ تاپ است و یا وجود پارازیت هایی که از سمت ماهواره ها ساطع می شود.
به طور کلی می توان تومورهای سی پی انگل را به دو دسته از تقسیم کرد:

• ساختارهای درون سی پی انگل یا زاویه پل مغزی
  • آن دسته که از نقاط دیگر مغز به ناحیه سی پی انگل گسترش پیدا می کند (متاستاز).

عموما تومورهای زاویه سی پی خوش خیم با رشد کم و یا به احتمال خیلی کم بدخیم هستند. به گونه ای که فقط ۱ درصد از آنها سرطانی هستند.

تومورهای سی پی انگل را می توان به دو دسته تقسیم کرد :

تومورهای منفرد سی پی انگل

این نوع از تومورهای سی پی انگل یک طرفه بوده و در یک نیمکره از مغز ایجاد می شوند و در دهه های ۴ تا ۶ زندگی ایجاد خواهند شد.

تومورهای سی پی انگل مرتبط با نوروفیبروماتوز نوع ۲

این گونه از تومورها دوطرفه بوده و در دو نیمکره مغز ایجاد می شوند و بیشتر به شکل نوروم آکوستیک در بیماران جوان با سابقه ژنتیکی دیده می شود. نوروفیبروماتوز نوع ۲ نتیجه یک جهش در کروموزم ۲۲q12 می باشد. این جهش ژنتیکی منجر به افزایش ریسک بروز انواع گسترده ای از تومورهای مغزی در افراد می شود.

علت بروز تومور سی پی انگل

این عارضه ممکن است به علت وجود یک ژن ناقص در کروموزوم ۲۲ اتفاق میفتد. این ژن در حالت عادی نوعی پروتئین تولید می کند که قادر است رشد سلول های شوآن را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد تومور شود. علت نقص در این ژن مشخص نیست اما ممکن است به علت امواج گوشی های موبایل یا پارازیت ها ایجاد شود.
علت دیگر آن وجود ژن معیوب در نوروفیبروماتوز نوع دوم است که موجب رشد تومور  بر روی عصب های تعادلی در دو طرف سر خواهد شد. این اختلال ژنتیکی نادر بوده و درصد کمی از بیماران را تشکیل می دهد. نوروفیبروماتوز نوع ۲ ، نوعی جهش ژنتیکی می باشدکه از پدر یا مادر مبتلا، به کودک منتقل می شود.

علائم تومور سی پی انگل

• وزوزگوش
  • دوبینی
  • تاری در دید
  • عدم تعادل و ثبات
  • افزایش حساسیت صورت
  • زنگ زدن گوش در طرف آسیب دیده
  • از دست دادن تعادل و مشکلات در راه رفتن
  • بی حسی در صورت که موجب از بین رفتن قدرت عضلات صورت می شود.
  • از دست دادن شنوایی که ممکن است به صورت تدریجی یا یکباره انجام بگیرد.
تشخیص و درمان تومور سی پی انگل

• کاهش شدید شنوایی در سمت جراحی
  • از بین رفتن همیشگی شنوایی در سمت جراحی

تشخیص تومور سی پی انگل

تشخیص این بیماری زمانی که در مراحل ابتدایی باشد سخت می باشد. ابتدا پزشک معاینه فیزیکی را انجام می دهد و وضعیت شنوایی فرد را بررسی می کند. آزمایشات زیر می توانند در تشخیص تومور CP Angel می توان از روش های زیر استفاده کرد:

• تست شنوایی سنجی : در این تست یک تعداد صدا برای بیمار پخش می گردد که میزان بلندی و کوتاهی آن متفاوت می باشد. پزشک از فرد می خواهد که در صورت شنیدن صدا دکمه ای که در جلوی وی قرار دارد را فشار می دهد. توسط این تست شنوایی بیمار سنجیده می شود.
  • تصویربرداری MRI : تصویربرداری ام آر آی می تواند به تشخیص تومور کمک کند. در صورتی که اندازه تومور به ۱ الی ۲ سانتی متر برسد قابل تشخیص است. در غیر این صورت خود را نشان نمی دهد.

درمان تومور سی پی انگل

برای درمان تومورهای سی پی انگل سه روش دیده می شود. روش اول به صورت معاینه مستمر است در روش دوم از پرتو جراحی استفاده می شود و در نهایت به سراغ جراحی خواهند رفت. البته قبل از اینکه روش مورد نظر انتخاب شود باید مشخص شود که وضعیت تومور به چه صورت است و همینطور سلامت شنوایی او بررسی شود. در صورتی که فرد دچار تومور سی پی خفیف شده باشد بهترین انتخاب معاینه های خفیف و همینطور تصویربرداری های سالانه است به این ترتیب متوجه رشد تومور خواهید شد. نوع درمان انتخابی بستگی به اندازه تومور و میزان رشد آن دارد.

کنترل بیماری

در مرحله های اول بیماری که علائمی دقیق از خود نشان نمیدهد. پزشک در جهت کنترل بیماری برمی آید و سعی دارد که اندازه تومور را کنترل کند و آن را مرتب بررسی کند. در صورت کوچک بودن اندازه تومور مشکلی ایجاد نمی شود پزشک از درمان های تهاجمی برای بیمار استفاده نمی کند. همچنین اگر بیمار سن بالایی داشته باشد یا شرایط مناسب برای جراحی نداشته باشد. در این شرایط بیمار باید هر ۶ ماه یکبار تحت معاینه قراربگیرد و نتایج شنوایی سنجی و عکسبرداری برای میزان رشد تومور انجام بگیرد. در صورتی که تومور رشدی سریع داشت پزشک از روش های تهاجمی مانند پرتودرمانی و عمل جراحی استفاده خواهد کرد.

پرتودرمانی

در روش پرتو جراحی از یک سری پرتوهای همگرا استفاده می شود و البته انرژی ساطع شده در این مسیر بسیار زیاد است. هدف این درمان به نوعی کاهش و یا توقف رشد تومور است. البته در این روش یک سری عوارض برای فرد ایجاد می شود ، مثلا احتمال آسیب به اعصاب جمجمه وجود دارد و امکان بروز نکروز نیز فراهم می شود.
پرتودرمانی یا استریوتاکتیک جز اولین روش هایی است که برای از بین بردن تومور استفاده خواهد شد که زیر ۳ سانتی متر است مخصوصا اگر فرد سن بالایی داشته باشد. این روش به این صورت است که از اشعه گاما بسیار کوچک استفاده می شود و بر روی بافت تومور تابانده می شود. با اینکار از رشد تومور و بزرگ شدن آن جلوگیری می کنیم و در راستای این عمل قدرت شنوایی و عملکرد اعصاب صورت فرد حفظ خواهد شد. این درمان امکان دارد هفته ها و ماه ها زمان ببرد. پزشک در زمان درمان و هر چند جلسه ۱ بار شنوایی سنجی و عکسبرداری را برای فرد تجویز می کند برای اینکه بیماری را تحت کنترل قرار دهد و نتایج پرتودرمانی بر روی بدن بیمار را مشاهده خواهد کرد. از جمله عوارضی که پرتودرمانی برای بیمار خواهد داشت می توان به افت شنوایی، زنگ زدن گوش، بی‌حسی و ضعف عضلات صورت و مشکلات تعادلی اشاره کرد.

درمان جراحی

در روش جراحی برای درمان تومورهای سی پی انگل کوچکترین تومور هم شناسایی و خارج می شود. این جراحی به این صورت است که تومور از داخل گوش خارج خواهد شد یا اینکه به تشخیص پزشک شکافی در جمجمه ایجاد می شود. پزشک تلاش می کند که تومور را خارج کند، البته این کار در برخی از موارد غیر ممکن است. موارد غیر ممکن یعنی زمانی که تومور به اعصاب صورت چسبیده باشد یا در نزدیکی بخش های مهم مغز قرار گرفته باشد که قابل برداشت نباشد یا برداشتن آن دشوار باشد؛ در این حالت ممکن است که بیمار در زمان جراحی شنوایی خود را از دست بدهد یا مشکلاتی در تعادل و اعصاب وی ایجاد شود. میزان موفقیت جراحی بستگی به محل قرار گرفتن تومور و همینطور سایز آن دارد. به طور کلی عمل جراحی تومورهای سی پی انگل کاری دشوار و پر خطر محسوب می شود. پیشنهاد می شود در این خصوص حتما با پزشک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید.

انواع درمان های جراحی

• جراحی ترنس لابیرنتین
  • جراحی ساب اکسی پیتال (رترو سیگموئید)
  • جراحی برش از میانه قاعده جمجمه
  • جراحی نورو آندوسکوپی تومورهای سی پی انگل
  • جراحی شانت گذاری
  • شیمی درمانی تومورهای سی پی انگل
  • رادیو تراپی تومورهای سی پی انگل
  • رادیو سرجری تومورها سی پی انگل

درمان حمایتی

در درمان حمایتی پزشک شامل برطرف کردن علائم یا عوارض تومور مانند سرگیجه و مشکلات تعادل می باشد. کاشت حلزون می‌تواند یکی از این درمان‌ها باشد. انتخاب روش حمایتی مناسب به علائم بیمار بستگی دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید ؟

این امکان وجود دارد که تا مدت ها این تومور علائمی نداشته باشد. در این شرایط ممکن است تومور بزرگ شده و به ساقه مغز فشار وارد کند ، فشار مغز از جریان طبیعی مایع مغزی نخاعی جلوگیری می کند و موجب جمع شدن آن در داخل سر شده و منجر به بیماری هیدروسفالی می شود. هیدروسفالی بیماری است که در آن به جمجمه فشار وارد می شود که می تواند منجر به مرگ بیمار شود. بهتر است این تومور سریعا تشخیص و درمان شود. در صورتی که علائمی همچون اختلال در شنوایی یا زنگ زدن گوش را تجربه می کنید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.