ورم مغزی یک آسیب شناسی جدی است که با تجمع غیرطبیعی مایعات داخل سلولی و خارج سلولی در سیستم عصبی مرکزی مشخص می‌شود و پیامد خطرناک آن افزایش حجم مغز و فشار داخل جمجمه (فشار موجود در سطح جمجمه) است. احتمالا ذهن شما هم درگیر این سوال شده است که آیا ورم مغزی کشنده است؟ برای یافتن پاسخ این سوال و درک بیش‌تر ورم مغزی تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

آیا ورم مغزی کشنده است

ورم مغزی چه علائمی دارد؟

علائم ورم مغزی که بر اساس شدت تصویر بالینی و وضعیت جسمانی بیمار متفاوت است و شامل موارد زیر است:

• کاهش بینایی
  • از دست دادن حافظه
  • احساس ضعف عمومی

جدی‌ترین و کشنده‌ترین عارضه، فشار خون داخل جمجمه‌ای است که باعث فتق مغزی می‌شود.

چه چیزی باعث ورم مغزی می شود؟

ورم مغزی شامل تجمع موضعی مایعات در مغز است. از آنجایی که افزایش حجم به دلیل مقاومتی که استخوان‌های جمجمه مغز دارند، انبساط پیدا نمی‌کند، افزایش مایعات به تدریج مغز را فشرده می‌کند و باعث بروز بیماری‌های زیر می‌شود.

فشار خون داخل جمجمه‌ای

افزایش مقادیر فشار در سطح جمجمه، با کاهش اکسیژن و مواد مغذی به سلول‌های مغز و در نتیجه مرگ بافت مغز همچنین با سردرد شدید ظاهر می‌شود.

هیدروسفالی

تجمع بیش از حد مایع مغزی نخاعی در بطن‌های مغزی، بدون احتمال خروج. مسئول بدتر شدن اختلالاتی است که قبلاً به ورم مغزی نسبت داده می‌شود.

عواملی که می‌توانند باعث ورم مغزی شوند

علل اصلی که می‌توانند باعث ایجاد ورم مغزی شوند عبارتند از:

تروماهای مغزی (یا سر)

تروماهای مغزی می‌توانند به سقوط، تصادفات جاده‌ای، دعوا، ضربه‌های غیرارادی به اشیا، آسیب‌های ورزشی نسبت داده شوند. این آسیب‌ها می‌تواند باعث آسیب به مغز، خونریزی یا شکستگی جمجمه شود (شکستگی‌های واقعی به خصوص در ترومای جدی‌تر رخ می‌دهد).

سکته مغزی

یکی از دلایل اصلی ورم مغزی است و می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

بسته شدن ناگهانی رگ مغزی: اغلب به دلیل لخته شدن خون (ترومبوز، آمبولی) همراه با کاهش عرضه اکسیژن و مواد مغذی که معمولاً با خون و مرگ سلولی بافت آسیب دیده منتقل می‌شود (ایسکمی).

پارگی رگ خونی در مغز: که منجر به خونریزی (نشت خون)، افزایش فشار داخل جمجمه و ورم مغزی می‌شود.

فرآیندهای عفونی (با ماهیت باکتریایی، ویروسی یا انگلی): به طور عمده مننژیت (التهاب‌های موثر بر غشاهای پوشاننده سیستم عصبی مرکزی، انجام عملکرد محافظتی در برابر مغز و نخاع)، آنسفالیت (فرآیندهای التهابی مؤثر بر بخشی از مغز). سیستم عصبی واقع در داخل پوسته مغزی، توکسوپلاسموز (بیماری عفونی ناشی از یک تک یاخته، معروف به توکسوپلاسما گوندی)، آمپیم ساب دورال (که به صورت مجموعه‌ای از چرک در فضای بین مننژها، سخت‌شکم و عنکبوتیه ظاهر می‌شود).

در تمام این موارد می‌توان وجود ورم مغزی مرتبط با فرآیند عفونی را ردیابی کرد.

ورم مغزی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ورم مغزی یک وضعیت اورژانسی است که باید در اسرع وقت تشخیص داده شود و درمان شود. در این راستا، در نظر گرفتن این نکته مهم است که علائم با توجه به ناحیه‌ای که ورم در آن قرار دارد، به طور قابل توجهی متفاوت است (به عنوان مثال، ورمی که ناحیه زمانی مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد می‌تواند باعث اختلالات گفتاری شود، در حالی که ورم مغزی موضعی در متناظر با لوب اکسیپیتال اغلب باعث اختلال در بینایی می‌شود. این جزئیات برای برنامه‌ریزی هر گونه درمان جراحی بسیار مهم است. انجام تست‌های رادیولوژیکی مانند سی تی اسکن (توموگرافی محوری کامپیوتری) و MRI (رزونانس مغناطیسی هسته‌ای) که بر روی مغز انجام می‌شود تا محل دقیق و اندازه ورم مغز را مشخص کند.

درمان ورم مغزی

ورم مغزی چگونه درمان می‌شود؟

با توجه به علت ورم مغزی، درمان‌های زیر انجام می‌شود:

اکسیژن درمانی

تجویز اکسیژن از طریق ماسک تنفسی یا در یک محفظه هایپرباریک.

اسموتراپی

عوامل اسمزی مانند مانیتول که به صورت داخل وریدی تجویز می‌شوند، می‌توانند فشار داخل جمجمه را کاهش دهند و به فراخوان مایعات ادماتوز از محفظه مغزی به سمت مجرای عروق کمک کنند. با این حال، آنها باید با احتیاط شدید استفاده شوند، زیرا در برخی موارد، می‌توانند باعث بدتر شدن تصویر بالینی اولیه شوند و ورم مغزی را تشدید کنند.

داروها

عمدتاً دیورتیک‌ها، کورتیکواستروئیدها، ضد انعقادها، تحت نظارت دقیق پزشکی، در درمان علت ورم مغزی استفاده می‌شود.

هیپوترمی القایی

این درمان با هدف کاهش سرعت شروع آسیب مغزی در صورت هیپوکسی یا آنکسی (کاهش یا توقف جریان اکسیژن)، از طریق کاهش اختیاری دمای بدن بیمار تا ۳۲ درجه انجام می‌شود.

ونتریکولوستومی

توسط جراح مغز و اعصاب با ایجاد سوراخی در جمجمه بیمار انجام می‌شود تا در صورت هیدروسفالی، مایع مغزی نخاعی را که بیش از حد در بطن‌ها وجود دارد، از طریق یک کاتتر کوچک خارج کنند.

جراحی

درمان جراحی شامل برداشتن یا ترمیم تومور و یا حذف علت ورم مغزی (مانند سکته مغزی هموراژیک ایسکمیک) است. یک گزینه جراحی دیگر کرانیکتومی فشاری است که با برداشتن بخشی از جمجمه که با ورم مغزی برخورد می‌کند، فشار داخل جمجمه را کاهش می‌دهد.

آیا ورم مغزی کشنده است؟

در پاسخ به این سوال که آیا ورم مغزی کشنده است؟ یا خیر باید گفت با توجه به علائم و علت‌های این بیماری، همانطور که گفته شد؛ ورم مغزی یک آسیب جدی است که می‌بایست سریعا تشخیص داده شده و درمان شود. اقدامات پیشگیرانه مبتنی بر رفتارهایی که ایمنی را در فعالیت‌های مختلف روزانه و کاری تضمین می‌کند باعث می‌شود تا از آسیب به سر جلوگیری شود. همچنین کنترل فشار خون با ترویج سبک زندگی سالم و ورزش بدنی و توصیه به پرهیز از سیگار ضروری است. هرچه بیماری زودتر تشخیص داده شود و درمان مناسب انجام شود از مرگ و میر این بیماری جلوگیری می‌کند.