در هر سمت از صورت اعصاب سه قلو مجزا وجود دارد. این عصب به صورت شاخه‌ای در پیشانی، میانه گونه‌ها و در چانه وجود دارد. وظیفه عصب سه‌قلو انتقال پیام از صورت به مغز است. پیام هرگونه آسیب از قبیل درد ناشی از اصلاح ریش، مسواک زدن و یا دردهای عمیق‌تر مانند فرورفتن چاقو در پوست نیز از طریق عصب سه قلو به مغز می‌رسند. در ادامه این مقاله درباره درد عصب سه قلو توضیح خواهیم داد.

درد عصب سه قلو

عصب سه قلو

رشته اعصابی در صورت انسان وجود دارد که به آن اعصاب سه قلو می‌گویند و این اعصاب وظیفه انتقال پیام از صورت به مغز را دارد. تمامی موارد از قبیل مسواک زدن، اصلاح ریش صورت و شوک‌های الکتریکی از قبیل فرو رفتن چاقو در پوست از طریق این اعصاب به مغز می‌رسند. در صورتی که آسیبی به این اعصاب وارد شود جریان انتقال پیام قطع می‌شود. درد عصب سه قلو در افراد می‌تواند ابتدا خفیف و سپس درد شدیدی باشد و افراد می‌توانند این درد را به صورت روزانه و هفتگی تجربه کنند.

درد عصب سه قلو

درد عصب سه قلو دردی تیز و تیرکشنده است که به صورت شوک الکتریکی، درد در هر ناحیه از صورت و درد در چانه و داخل دهان ممکن است فرد را برنجاند. به دلیل مجزا بودن سه شاخه از عصب در صورت هر قسمت از صورت که تحریک شده باشد انتقال پیام آن از طریق این اعصاب صورت می‌گیرد. گاهی درد اعصاب سه قلو به طور تیر کشنده بروز می‌کند و روزانه است و یا افراد می‌توانند این درد را به صورت هفتگی و ادامه دار تجربه کنند.

وظیفه اعصاب سه قلو

از آنجایی که عصب سه قلو به سه قسمت مجزا تقسیم می‌شود هر قسمت آن می‌تواند احساسات یک ناحیه را کنترل کند. کنترل احساسات صورت به سه بخش تقسیم می‌شود که شامل:

• کنترل احساسات پیشانی و چشم، وظیفه شاخه اول عصب سه قلو است.
  • کنترل احساست بینی، گونه، لب فوقانی و لثه وظیفه شاخه دوم عصب سه قلو است.
  • کنترل احساسات لب پایین، لثه، فک و ماهیچه‌هایی که هنگام جوییدن عمل می‌کنند وظیفه شاخه سوم عصب سه‌قلو است.

چه کسانی به این بیماری مبتلا می‌شوند؟

این بیماری بیشتر در بین افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌شود. اما یکی از علل بروز این بیماری در افراد وراثت است. این بیماری بین زنان نسبت به مردان شایع‌تر است.

علت بیماری

معمولاً علت اصلی درد عصب سه قلو هیچگاه یافت نمی شود. اما شناخته‌شده‌ترین علت‌های آن شامل: رشد تومور بر اعصاب سه قلو و یا تنگ شدن رگ‌های خونی که سبب بروز بیماری MS می‌شود و یا تماس ورید و عصب در پایه مغز است، که در صورتی که غلاف میلین یا همان پوشش محافظتی دور اعصاب دچار آسیب شود اتفاق می‌افتد.

علائم درد اعصاب سه قلو

بسیار از افراد دچار این درد می‌شوند بدون آنکه زمینه‌ای داشته باشند. برخی از افراد می‌گویند که درد آن ها ناشی از درد و یا جراحی دندان است درحالی‌که دندانپزشکان این فرضیه را تأیید نمی‌کنند و معتقدند این درد نمی‌تواند ناشی از جراحی دندان باشد. از آنجایی که درد اعصاب سه قلو به دلیل لمس و یا تحریک شدن این اعصاب اتفاق می‌افتد علائم این عارضه در موارد زیر تشدید می‌شود:

• اصلاح صورت و تراشیدن ریش
  • مسواک زدن
  • آرایش کردن
  • لمس صورت توسط هر وسیله‌ای
  • حرف زدن، خوردن و یا نوشیدن
  • خندیدن
درمان درد عصب سه قلو

تشخیص بیماری

در قدم اولیه تشخیص درد اعصاب سه قلو  پزشک معاینه فیزیکی را انجام می‌دهد، به این دلیل که آزمایش تخصصی برای مشخص کردن قطعی این بیماری وجود ندارد. ابتدا پزشک تلاش می‌کند با معاینه با دست محل دقیق درد را مشخص کند تا بتواند احتمالات دیگر را رد کند. پس از آن ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر بیماری پزشک درخواست MRI کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

زمان شروع علائم خود و زمان شدت یافتن آن را بررسی کنید. در صورتی که درد شما کمتر و خفیف‌تر نشد به پزشک مراجعه کنید و تمام داروهای مصرفی خود از قبیل داروهایی که با نسخه و بدون نسخه پزشک مصرف کرده‌اید را همراه خود ببرید تا پزشک نیز آن ها را بررسی کند.

درمان

معمولاً درمان درد عصب سه قلو با استفاده از داروهای ضد تشنج انجام می‌شود تا جلو حملات عصبی صورت گرفته شود. در بیشتر موارد داروی ضد تشنج می‌تواند درد بیماران را کنترل کند، اما این دارو عوارضی هم از قبیل: سرگیجه، حالت تهوع و خواب آلودگی دارد.

رادیوفرکوئنسی

یکی از روش‌های درمان این بیماری رادیو فرکوئنسی است. طی این روش پزشک متخصص می‌تواند از طریق تصویربرداری محل دقیق بیماری را تشخیص داده و آن را درمان کند.

جراحی

در صورتی که روش‌های درمانی کم تهاجمی برای بیمار مؤثر واقع نشود، ممکن است جراحی برای بیمار انجام شود. جراحی عصب سه قلو در دسته جراحی مغز و اعصاب قرار دارد و دارای انواعی است که باتوجه‌به نوع و میزان درد بیمار انجام می‌شود. ممکن است در برخی از افراد جراحی به صورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام شود، اما در برخی از افراد ممکن است جراحی با بیهوشی و به صورت پیچیده‌تری انجام شود. در صورتی جراحی برای بیمار انتخاب می‌شود که اعصاب سه قلوی آن به دلیل تنگ شدن عروق خونی تحت فشار قرار گرفته باشند. انواع روش‌های جراحی اعصاب سه قلو شامل:

• تزریق گلیسرول
  • جراحی پرتویی استریوتاکتیک