تنگی کانال نخاعی کمر و بارداری ممکن است در برخی از مادران دیده شود. تنگی کمر، یک بیماری ناتوان‌کننده که در نتیجه باریک شدن حفره نخاعی ایجاد می‌شود، باعث درد و ضعف در اندام تحتانی و کمر می‌شود. درحالی‌که اغلب به دلیل سن و استرس بیش از حد بر روی کمر ایجاد می‌شود، تنگی کمر می‌تواند ابتدا در دوران بارداری رخ دهد یا بدتر شود به دلیل نیازهای اضافی بارداری بر ستون فقرات. درحالی‌که کمردرد یک شکایت شایع بارداری است، علائم تشدید تنگی کمر می‌تواند یک بارداری سالم را پیچیده کند.

تنگی کانال نخاعی کمر و بارداری

شرح تنگی کانال نخاعی کمر و بارداری

تنگی کمر زمانی رخ می‌دهد که کانال نخاعی در قسمت تحتانی کمر در اثر آسیب یا آرتروز منقبض شود. طناب نخاعی و اعصابی که از کانال عبور می‌کنند توسط کانال محدود فشرده می‌شوند و در نتیجه درد در ناحیه کمر و پاها ایجاد می‌شود. بارداری به دلیل تغییر در مرکز تعادل و ترشح ریلکسین، هورمون بارداری که مفاصل را شل می‌کند، از جمله در قسمت تحتانی ستون فقرات، به ستون فقرات استرس اضافه می‌کند.

بیشتر مطالعه کنید : مراقبت های دوران بارداری

علائم و نشانه‌ها

درد شایع‌ترین علامت تنگی کمر در بارداری است. درحالی‌که کمردرد شکایت رایج زنان باردار است، درد تنگی کمر فراتر از درد معمول بارداری است و اغلب با درد در باسن یا پاها همراه است. علاوه بر این، زنان بارداری که در بارداری از تنگی کمر رنج می‌برند، ممکن است احساس بی‌حسی و گزگز در پاها و پاهای خود را گزارش کنند. درد ناشی از تنگی کمر اغلب با برخی از موقعیت‌های بدن، مانند خم شدن به جلو یا نشستن، کاهش می‌یابد. در موارد نادر، تنگی کمر می‌تواند باعث مشکلات مثانه و روده و کنترل آن شود.

تشخیص

اگر پزشک شما مشکوک است که کمردرد بارداری شما می‌تواند تنگی کمر باشد، ممکن است شما را برای مشاوره به یک ارتوپد ارجاع دهد. پزشک معمولاً از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) یا اسکن توموگرافی محوری کامپیوتری (CAT) استفاده می‌کند تا تشخیص دهد که آیا از تنگی کمر رنج می‌برید یا خیر. بااین‌حال، این دو اسکن معمولاً تا زمانی که دیگر باردار نیستید به تعویق می‌افتند. ممکن است پس از زایمان، پزشک مجبور شود آزمایش‌های تنگی کمر را برای شما برنامه‌ریزی کند.

اثرات بر بارداری

تنگی کمر می‌تواند اثر ناتوان‌کننده‌ای برای زنان باردار داشته باشد. به دلیل درد، بی‌حسی و ضعف در پشت و پاها، زنان باردار ممکن است قادر به انجام فعالیت‌های روزمره زندگی یا ورزش توصیه شده توسط اکثر ارائه‌دهندگان مراقبت نباشند. در واقع، حتی ورزش‌هایی که برای تسکین کمردرد توصیه می‌شود، برای خانم‌هایی که از تنگی کمر رنج می‌برند، بسیار استرس‌زا هستند. در طول زایمان، زنان مبتلا به تنگی کمر ممکن است نتوانند از آزادی حرکت برای تسکین درد زایمان استفاده کنند.

درمان تنگی کانال نخاعی کمر و بارداری

پزشک شما ممکن است یک رویکرد پلکانی برای درمان تنگی کمر در دوران بارداری پیشنهاد دهد. اول، بسیاری از پزشکان ممکن است ورزش و فیزیوتراپی را به‌عنوان راهی برای بهبود دامنه حرکتی و سلامت کلی توصیه کنند. پزشکان همچنین ممکن است داروهایی مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و استامینوفن را برای تسکین درد و تورم توصیه کنند. مطمئن شوید که داروها در بارداری منع مصرف ندارند. به‌ندرت، جراحی برای درمان تنگی کمر موردنیاز است، اگرچه این عمل احتمالاً پس از تولد نوزاد شما برنامه‌ریزی می‌شود.