دیسک کمر میتواند در هر قسمتی از ستون فقرات اتفاق بیفتد اما بیشتر در بخش تحتانی کمر اتفاق میفتد . جا به جایی دیسک می تواند بر روی اعصاب نخاعی فشار وارد کند و باعث ایجاد درد شود. دیسک کمر در مراحل اولیه به شکل دیسک های برآمده و بیرون زده خود را نشان میدهند که با گذشت زمان تشدید میشوند. درمان دیسک کمر به شدت درد و ناراحتی بیمار و مقدار جابجایی و لغزش دیسک کمر وابسته است. میتوان دیسک کمر را به کمک روش های کنترل درد و به صورت غیرجراحی درمان کرد.
دیسک ها در واقع چند وظیفۀ مهم مثل ثابت نگه داشتن ستون مهره ها و امکان ایجاد تسهیل حرکت مهره ها را به عهده دارند. در مواردی که دیسک ها آسیب ببیند، باید به دنبال بهترین درمان دیسک کمر بود و میزان و نحوۀ استراحت برای درمان دیسک کمر را نیز آموخت.
دیسک ها به طور کلی از دو بخش تشکیل شده اند:

• لایۀ خارجی الاستیک که به آن فیبروز آنولوس نیز گفته می شود.
  • محتوای هسته که ژله ای است و به آن پالپوزیس گفته می شود.

بهترین درمان دیسک کمر معمولاً انجام دادن نرمش های کششی و استراحت های دوره ای است و عمل های جراحی، علاوه بر تبلیغات زیادی که برای آن ها انجام می شود، معمولاً توصیه نمی شود. نحوۀ استراحت برای درمان دیسک کمر متفاوت با استراحت های معمولی است و حتماً باید آن را آموزش ببینید.

بهترین درمان دیسک کمر

دیسک کمر چیست ؟

دیسک ستون فقرات شبیه به یک دونات با مغز ژله ای است و هسته درون آن با یک بافت نرم و ژله ای پر شده است. گاهی بخشی از بافت نرم و ژله ای آن از طریق ترک ایجاد شده در پوسته بیرونی دیسک به سمت داخل هدایت شده که این حالت فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک نام دارد. دیسک کمر موجب میشود که اعصاب مجاور ملتهب شود و به بروز درد، بی حسی یا ضعف در بازوها یا پا میشود.
عموما درمان غیرجراحی و مصرف داروهای مسکن برای درمان دیسک کمر کافی است و فرد نیازی به جراحی ندارد.

دیسک کمر چه علائمی دارد؟

بهترین درمان دیسک کمر در ابتدا این است که بدانید دچار مشکلات دیسک شده اید. علائم رایج مشکلات دیسک کمر عبارت است از:

• کمر درد متناوب یا مداوم : این نوع درد بر اثر تحرک، سرفه، عطسه، و یا ایستادن برای مدت طولانی ایجاد شود.
  • درد سیاتیک : درد سیاتیک از قسمت کمر یا باسن شروع ‌و تا ساق‌ها و یا کف پاها گسترش پیدا می کند.
  • اسپاسم عضلات کمر
  • ضعف عضلانی در پاها
  • بی حس شدن ساق و کف پا
  • پخش شدن درد در پاها
  • کاهش رفلکس‌های زانو یا مچ پا
  • اختلال در عملکرد مثانه یا روده
  • وخیم تر و شدید تر شدن درد در صورت خم شدن یا نشستن های طولانی مدت
  • شدت گرفتن درد با سرفه یا عطسه کردن
  • سوزن سوزن شدن و گز گز کردن پاها

نحوۀ استراحت برای درمان دیسک کمر اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورتی که مناسب نباشد، می تواند وضعیت بیمار را وخیم تر کند. می توان گفت از جهتی بهترین درمان دیسک کمر استراحت به میزان کافی و به نحو مناسب است.

چه عواملی احتمال ایجاد دیسک کمر را افزایش می دهد؟

در اکثر افراد علت اصلی دیسک کمر مشخص نیست. استفاده از بهترین درمان دیسک کمر نیز ممکن است در صورت وجود عوامل زیر در فرد، مؤثر واقع نشود:

• ضعیف بودن عضله ها و ماهیچه ها و آسیب پذیری آن ها در برابر ضربه ها و فشارها
  • ورزش نکردن به صورت منظم
  • کشیدن سیگار
  • افزایش سن : با بالا رفتن سن دیسک ستون فقرات مقداری از آب داخل خود را از دست می‌دهد و این امر باعث می‌‌شود که از میزان انعطاف پذیری آن کاسته شود و دیسک مستعد پاره شدن باشد حتی انجام دادن حرکات چرخشی خفیف باعث می‌شود دیسک آسیب ببیند.
  • استفاده از روش های نامناسب و غیر اصولی برای بلند کردن اشیاء از روی زمین

گاهی اوقات استفاده از عضلات کمر به جای عضلات پا و ران برای برداشتن اجسام سنگین باعث می‌شود که به کمر شما فشار وارد شود و شما دچار دیسک کمر شوید یا چرخش به اطراف در هنگام برداشتن و حمله کردن یک شی شما را دچار چنین مشکلی خواهد کرد. به ندرت یک اتفاق تروماتیک از قبیل زمین خوردن یا وارد شدن ضربه به کمر می‌تواند باعث بروز دیسک کمر شود.
شما می توانید با آموختن نحوۀ استراحت برای درمان دیسک کمر و نرمش ها و حرکات کششی مربوط به آن، حتی از بروز دیسک کمر نیز پیشگیری کنید که در حقیقت این روش بهترین درمان دیسک کمر به حساب می آید.

بهترین درمان دیسک کمر

بیشتر مشکلات و دردهای ناشی از دیسک اغلب نیازی به درمان خاص ندارد و با یاد گرفتن نحوۀ استراحت برای درمان دیسک کمر و همچنین انجام چند حرکت کششی سبک برطرف می شود. ولی به طور کلی رایج ترین و بهترین درمان دیسک کمر موارد زیر است:

• پیاده روی : در صورتی که دچار بیرون زدگی دیسک کمر شدید پیاده روی میتواند موجب تسکین درد و تقویت عضلات ستون فقرات شود.
  • دارودرمانی : استفاده از مسکن ها و داروهای ضدالتهابی و شل کننده عضلات که درد را در ناحیه مورد نظر تسکین و کاهش می دهد.
  •  لیزر درمانی : دیسک کمر توسط لیزر قابل درمان است. منبع نور لیزر میتواند در بدن نفوذ کند و موجب افزایش گردش خون در بدن شود و سرعت گردش خون را افزایش دهد.
  • اوزون تراپی : اورن تراپی از طریق گاز اوزون انجام میشود که این گاز از خود اکسیژن آزاد و انرژی آزاد شده میتواند به کنترل دیسک کمر کمک کند.
  • استفاده از کمپرس گرم و کمپرس سرد : برای درمان دیسک کمر از کمپرس آب گرم برای بهبود گردش خون و کاهش درد استفاده میشود. کمپرس آب سرد نیز به کاهش التهابات ناشی از بیرون زدگی دیسک کمک می کند.
  • استفاده از فیزیوتراپی و طب فیزیکی : مراجعه به بهترین متخصص طب فیزیکی و فیزیوتراپ میتواند به بهبود درد در ناحیه دیسک کمر کمک کند.
  • ماساژ دادن های منظم و اصولی و در صورت امکان همراه با پماد های ماساژی که میزان درد را کاهش می دهد.
  • ورزش کردن : دریافت و پیاده سازی برنامه های تمرینی نرمشی و حرکت های کششی که به منظور بهبود قدرت بدن و انعطاف پذیری آن طراحی شده اند.
  • حرارت درمانی
  • استفاده از کمربند طبی
  • ورزش برای دیسک کمر
  • تزریقات استروئید اپیدورال
  • استفاده از داروهای ضد التهابی و استروئید ها

به یاد داشته باشید بهترین درمان دیسک کمر استراحت کردن و پرهیز از انجام دادن فعالیت های سنگین و غیر اصولی بدنی می باشد. آموختن نحوۀ استراحت برای درمان دیسک کمر هم می تواند در فرایند بهبودی و درمان بسیار کمک کننده باشد.

برای درمان و بهبود مشکلات ناشی از دیسک ها چه کارهایی می توان انجام داد؟

بهترین درمان دیسک کمر نگهداری مداوم آن از رسیدن آسیب های مجدد یا فشار آمدن به دیسک است. به طور کلی به جز یاد گرفتن نحوۀ استراحت برای درمان دیسک کمر، راهکارهای اشاره شده در ادامه نیز می تواند برای کاهش درد و بهبود دیسک ها بسیار مؤثر و کاربردی باشد:

• از نشستن های طولانی مدت پرهیز کنید.
  • از بلند کردن جسم ها و ابزارهای سنگین به شدت خودداری کنید.
  • اگر دیسک دچار خم شدگی یا پیچ خوردگی بشود، فشار بر روی دیسک ها افزایش پیدا می کند و درد شدت می یابد.
  • بهترین درمان دیسک کمر افزایش قدرت عمومی بدن، به خصوص در نواحی شکمی است. اگر عضلات اطراف معده و شکم قوی باشد، بهتر می تواند از کمر حمایت کند و جلوی رسیدن آسیب به آن ناحیه را بگیرد.
  • تمرین های انعطاف پذیری عضله ها و حرکت های کششی را به صورت منظم انجام دهید. این حرکت ها فشار روی عضله ها را کمتر خواهد کرد.
  • تمرین های یوگا نیز در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود.

نحوۀ استراحت برای درمان دیسک کمر چگونه باید باشد؟

در کنار روش های درمانی دارویی، فیزیوتراپی، تزریق و انجام دادن حرکت های افزایش انعطاف و قدرت بدن، یاد گرفتن میزان و نحوۀ استراحت برای درمان دیسک کمر، می تواند بهترین درمان دیسک کمر به شمار بیاید. بسیاری از دیسک ها هیچ نیازی به عمل جراحی ندارد و با استراحت کردن های کافی و اصولی به مرور درمان و رفع خواهد شد. به یاد داشته باشید استراحت بیش از اندازه و چند ماهه نیز می تواند برای دیسک ها نوعی سم به حساب بیاید. شما می توانید به مدت سه روز استراحت مطلق داشته باشید و بعد از آن زیر نظر پزشک متخصص فعالیت ها و نرمش های سبک انجام دهید. پس از گذشت مدتی هم می توانید نرمش های ویژۀ ناحیۀ کمر و تقویت دیسک ها را از سر بگیرید و به طور عادی به فعالیت های روزمرۀ خود بپردازید. این روش کم هزینه ترین و بهترین درمان دیسک کمر است.