درد در پشت سر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از بیماری‌های مغزی گرفته تا خستگی پیش‌پاافتاده. بدون معاینات مناسب، تشخیص سریع علت درد پشت سر بیمار دشوار است: علت ممکن است اسپاسم عروقی، فشارخون بالا، بیماری‌های ستون فقرات، تورم، تروما، یا به‌سادگی خستگی و کار بیش از حد عضلات گردن باشد.

علت های درد در پشت سر

درد در پشت سر و شقیقه‌ها اغلب به دلیل بیماری‌ها نیست، بلکه در اثر فعالیت بیش از حد ایجاد می‌شود. دلیل آن خستگی عضلات و افزایش فشار داخل جمجمه است. درد در پس‌زمینه استرس روانی بالا، استرس، اضطراب و افسردگی رخ می‌دهد. اغلب بیمار احساس تهوع و سرگیجه می‌کند.

همچنین مطالعه کنید : دیسک گردن و سردرد: ارتباط بیماری های گردن و سردرد چیست؟

وضعیت ذهنی منفی نه‌تنها بر عروق مغز تأثیر می‌گذارد، بلکه باعث می‌شود ما حالت‌هایی را بگیریم که برای بدن ناخوشایند است: پشت خود را قوز کنید، شانه‌های خود را پایین بیاورید، گردن خود را به سینه فشار دهید. همه اینها منجر به کشیدگی عضلات می‌شود که باعث افزایش درد در پشت سر می‌شود و در مورد ستون فقرات بیمار، همچنین اعصاب را تحت‌فشار قرار می‌دهد. در نتیجه، ناراحتی فقط تشدید می‌شود.

آیا درد در پشت سر خطرناک است؟

روش های مقابله با درد پشت سر

با این نوع سردرد می‌توان به روش‌های مختلفی مقابله کرد. اگر بیش از حد خسته هستید یا برای مدت طولانی در وضعیت نامناسبی قرار داشته‌اید، ورزش‌های سبک، حمام گرم، ماساژ سروگردن به شما کمک می‌کند. اگر درد شدید است، ابتدا می‌توانید یک مسکن مصرف کنید. برای بیماری‌های جدی (مانند افسردگی یا اضطراب)، به پزشک مراجعه کنید – او به شروع درمان و رهایی از علائم کمک می‌کند.

استئوکندروز  یک علت شایع درد در پشت سر است. با آن دیسک‌های مهره‌های گردنی از بین می‌روند. درد در ناحیه گردن، شقیقه‌ها و پشت سر احساس می‌شود. بیمار ممکن است از وزوز گوش، ازدست‌دادن هماهنگی و حالت تهوع شکایت کند.

نورالژی عصب پس‌سری در پس‌زمینه سایر بیماری‌های ستون فقرات ظاهر می‌شود یا پس از هیپوترمی طولانی‌مدت و پیش‌نویس‌ها رخ می‌دهد. با آن، درد شدید تیراندازی، معمولاً هنگام حرکت سروگردن احساس می‌شود. در حالت استراحت، درد بسیار ضعیف است و هیچ احساس ناخوشایند دیگری وجود ندارد.

اسپوندیلوز گردنی افزایش حجم استخوان است. رگ‌های خونی را فشرده می‌کند و تحرک گردن را مختل می‌کند. در نتیجه، بیمار یک درد کسل‌کننده مداوم در پشت سر شروع می‌کند که با هرگونه فعالیت بدنی تشدید می‌شود.

برای هر یک از این بیماری‌ها با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. یک معاینه بصری ساده به تعیین تصویر بیماری کمک می‌کند، اما نشان‌دادن یک عکس اشعه ایکس یا MRI ازپیش‌ساخته شده از ناحیه گردن رحم به پزشک اضافی نخواهد بود. با تصویری از استخوان‌های ستون فقرات و بافت‌های اطراف، تشخیص صحیح و تعیین درمان مناسب آسان‌تر خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید : بهترین دکتر برای گردن درد کیست؟!

آیا درد در پشت سر خطرناک است؟

درد در پشت سر ممکن است نشانه بیماریهای مختلفی باشد، اما همه آنها خطرناک نیستند . در صورتی که درد سر شدید، ناگهانی یا مزمن باشد و همراه با علائم دیگر مانند تب، استفراغ، بی اشتهایی، سرگیجه، تاری دید و یا مشکلات تنفسی باشد ، خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کنید .در بعضی موارد، درد سر ممکن است نشانه بیماریهای جدی‌تری مانند سکته مغزی، عفونت های مغز و اعصاب، عفونت های گوش، بیماری های خونی و غیره باشد.

درد می‌تواند به‌سادگی از ناحیه کمر منتشر شود، یا ممکن است به دلیل فشرده شدن انتهای عصبی ظاهر شود. بیماری‌های کمر اغلب با هم می‌آیند. به دلیل انحنا و پوکی‌استخوان، نورالژی شروع می‌شود و فتق ایجاد می‌شود.

بیماری‌های مغز و رگ‌های خونی

اگر علت در پشت سر از  بیماری‌های کمر رد شود، باید علت را در قلب، رگ‌های خونی و مغز جستجو کنید. متأسفانه بیماری‌های سیستم عصبی و گردش خون بسیار شایع است و تقریباً همه آنها باعث سرگیجه و درد می‌شوند. در بین بیماری‌های عروقی، شایع‌ترین آنها عبارت‌اند از:

فشارخون بالا، یا فشارخون بالا. با سردرد، دوبینی و سرگیجه همراه است. احساسات ناخوشایند در کل بدن شروع می‌شود، به‌خصوص با پرش شدید فشار.

اسپاسم رگ‌های خونی باعث ایجاد درد ضربانی در پشت سر می‌شود که به قسمت‌های گیجگاهی و پس‌سری سرایت می‌کند. درد با حرکت بدتر می‌شود

فشارخون داخل جمجمه  افزایش فشار داخل جمجمه است. علاوه بر درد شدید، بیمار ضعف، حالت تهوع، سرگیجه، توهم و تشنج را تجربه می‌کند.

سکته مغزی  انسداد یا پارگی رگ‌های خونی در مغز است. حمله درد حاد وجود دارد، بیمار ممکن است تا حدی فلج شود، قادر به تشخیص فضای اطراف نباشد، به طور نامشخص صحبت کند. این یک وضعیت خطرناک است که برای نجات جان افراد به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد!

درد گردن به دلیل ضربه مغزی

اگر علت درد در مغز باشد، شرایط زیر ممکن است:

ضربه مغزی به دلیل آسیب‌دیدگی یا زمین‌خوردن است. باعث کبودی و افزایش فشار می‌شود که منجر به درد، حالت تهوع و ازدست‌دادن هماهنگی می‌شود.

تومورها، چه خوش‌خیم و چه بدخیم، باعث درد مبهم و دائمی در محل تشکیل می‌شوند. در روند رشد، بر ساختارهای مغز فشار وارد می‌کنند و باعث تخریب آنها می‌شوند. افزایش فشار داخل جمجمه و جریان خون ممکن است مختل شود.

اگر به این بیماری‌ها مشکوک هستید، باید به یک متخصص مغز و اعصاب یا جراح مغز و اعصاب مجرب مراجعه کنید. بسته به علائم، ممکن است توموگرافی کامپیوتری و  MRI مغز، ساختارهای فردی آن و  آنژیوگرافی عروقی برای شما تجویز شود. در قرار ملاقات، پزشک قطعاً فشار را اندازه‌گیری می‌کند. ممکن است شما را نزد چشم‌پزشک بفرستند تا فوندوس خود را بررسی کند و در صورت مشکوک بودن به تومور، باید برای بررسی آنتی‌بادی‌ها آزمایش خون بدهید.

آیا ضربه به پشت سر خطرناک است ؟

ضربه به پشت سر در همه موارد خطرناک نیست . در صورتی که ضربه به پشت سر شما شدید بوده و علائمی مانند سرگیجه شدید، تاری دید، افت فشارخون، از دست دادن هوشیاری و یا درد شدید دارید، باید به اورژانس بیمارستان نزدیک ترین مراکز درمانی بروید.

ضربه های خفیف به پشت سر ممکن است علائمی مانند درد سر، خستگی، تاری دید، سرگیجه و یا حتی تهوع و استفراغ ایجاد کنند، اما در بسیاری از موارد، این علائم خود به خود در مدت زمان کوتاهی بعد از آسیب به سر بهبود پیدا می کنند.

سایر علل درد

پشت سر ممکن است به دلیل بیماری‌هایی که مربوط به سیستم عصبی و گردش خون نیست، آسیب ببیند. در پشت سر می‌تواند درد ناشی از یکی از بیماری‌های زیر باشد:

گوش و حلق و بینی: لوزه، فارنژیت، التهاب نازوفارنکس و کانال‌های شنوایی.

دندان: پوسیدگی عمیق، رشد نامناسب دندان عقل، بیماری پریودنتال.

چشمی: آب مروارید، اسکلریت، ورم ملتحمه و بسیاری دیگر. اگر متوجه شدید که درد پشت سر با مشکلاتی در مغز، ستون فقرات و عروق خونی همراه نیست، به متخصص گوش و حلق و بینی، دندانپزشک و چشم‌پزشک مراجعه کنید. خوب، اگر این پزشکان هیچ انحرافی پیدا نکردند، به شما توصیه می‌کنیم که در برنامه روزانه خود تجدیدنظر کنید، مرتباً بدن خود را گرم کنید و وضعیت بدن خود را کنترل کنید. به‌احتمال زیاد درد ناشی از خستگی عضلانی و کار بیش از حد متوقف شود. اما، اگر پشت سر شما به طور مرتب درد می‌کند، بهتر است برای معاینه پزشکی با پزشک مشورت کنید و آسیب‌شناسی‌ها را حذف کنید.