گردن و شانه ها از ساختارهای کوچک و ظریف و در عین حال مهم تشکیل شده اند. دیسک گردن بعد از آرتروز گردن جز شایع ترین بیماری های گردن محسوب می شود که با دردهایی در ناحیه گردن، شانه و بازو همراه می باشد. دیسک گردن جز دردناکترین بیماری های ستون فقرات محسوب می شود که به علت بیرون زدگی یا فتق مهره های دیسک بین مهره ای گردن اتفاق میفتد.
دردناک بودن دیسک گردن و علائمی که در پی دارد این سوال را به وجود می آورد که آیا دیسک گردن خوب میشود ؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که دیسک گردن قابل درمان است و افرادی که به دیسک گردن مبتلا میشوند علائم بیماری آن با استراحت و گاهی مصرف دارو قابل درمان می باشد.
اما در صورتی که عوارض ایجاد شده شدید باشد بیمار باید اقدامات درمانی مانند جراحی دیسک گردن را انجام دهد.
بهبود دیسک گردن به عواملی مانند دیسک گردن، علائمی که فرد دارد، سن و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد. در ادامه این مقاله بررسی خواهیم کرد که آیا دیسک گردن خوب میشود ؟ چه روش های درمانی برای آن وجود دارد!

آیا دیسک گردن خوب میشود

دیسک گردن

دیسک گردن ضربه های بالشتک مانندی می باشند که در بین مهره های گردن و قسمت بالایی پشت بدن قرار میگیرند. دیسک گردن زمانی رخ میدهد که این ماده ژلاتینی درون دیسک از دیواره دیسک گردن بیرون بزند.

علت های ایجاد دیسک گردن

می توان دلایل ایجاد دیسک گردن را به چند بخش تقسیم کرد:

• افزایش سن : با افزایش سن دیسک های بین مهره ای فرسایش پیدا می کند و احتمال پارگی افزایش خواهد یافت.
  • ژنتیک : هرچه جنس دیسک ضعیف‌ تر ، احتمال آسیب و پارگی آن بیشتر خواهد بود.
  • فعالیت‌های سنگین :  افرادی که به واسطه شغلی که دارند فعالیت‌های سنگین یا ورزش‌ های حرفه‌ ای انجام میدهند ، در معرض آسیب قرار دارند.
  • حرکات نامناسب : حرکات نامناسب بدن میتواند فشار زیادی را بر روی دیسک وارد کند. از جمله این موارد می توان به بلند کردن نادرست اجسام سنگین، کشیدن یا فشار دادن اجسام، خم شدن یا چرخش غیراصولی بدن اشاره کرد.

علائم دیسک گردن

علائم دیسک گردن بسته به محل آسیب ، شدت آسیب و آستانه تحمل درد در بیمار در افراد مختلف متفاوت است.

علائم دیسک گردن در مراحل اولیه

دیسک گردن در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد، فقط ممکن است فرد درد کمی در گردن و ناحیه پشتی ستون فقرات خود احساس کند.

علائم دیسک گردن

در صورت شدید بودن و پارگی و خارج شدن محتوای داخل دیسک فشار زیادی بر روی اعصاب وارد و درد شدیدی را برای فرد ایجاد می کند. درد به دو صورت بروز خواهد کرد.

• دردی در محدوده گردن و به صورت مقطعی دیده می‎شود. این وضعیت فرد در ساعات اولیه روز درد چندانی ندارد، که به مرور و با انجام کارهای روزانه درد افزایش پیدا خواهد کرد.
  • دردهای انتشاری که بیشتر در شانه‌ها، بازوها، دست‌ها و انگشتان گسترش پیدا می کند. این درد زمانی ایجاد می‌شود که دیسک آسیب‌دیده فشار زیادی را به اعصاب دست وارد کند.

علائم شایع دیسک گردن

• درد در ناحیه گردن همراه با خشکی، گرفتگی و اسپاسم
  • درد شدید در گردن و قسمت پشتی ستون فقرات
  • دردی که با استراحت تسکین می‌یابد و در صورت فعالیت‌های شدید دوباره آغاز میشود.
  • دردی که از گردن شروع و به سمت شانه‌ها، بازوها و انگشتان دست گسترش پیدا می کند.
  • گزگز یا سوزن سوزن شدن در یک شانه یا بازو که به سمت انگشتان دست
  • احساس ضعف در یک دست یا بازو که فرد را در انجام کارها با مشکل روبرو خواهد شد.

علائم جدی دیسک گردن

اگر بیرون‌ زدگی دیسک باعث فشار بر روی نخاع شود، فرد با علائم جدی‌تری را تجربه خواهد کرد:

• عدم تعادل در راه‌ رفتن
  • از دست دادن هماهنگی بدن
  • ایجاد مشکل در استفاده از بازوها و دست‌ها
  • احساس سوزن سوزن شدن در بدن که به سمت پاها انتشار یافته است.
روش های درمانی دیسک گردن

آیا دیسک گردن خوب می شود ؟

دیسک گردن از رایج ترین عارضه های زندگی این روزهای افرادی است که به دلایل مختلف به آن مبتلا می شوند. درد در ناحیه گردن و کتف و بازو ها از جمله علائم این بیماری می باشند. درست است که علائم دیسک گردن می تواند به مرور زمان و حتی بدون مداخله پزشکی فروکش کند. اما این بدان معناست که آیا دیسک گردن خوب می شود ؟
در پاسخ به سوال آیا دیسک گردن خوب می شود ؟ باید گفت بله دیسک گردن خوب می شود اما با توجه به مرحله بیماری باید مراحل درمان را طی کرده تا بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشید. اما این که چه درمانی مناسب شماست ، توسط متخصص  بررسی شود و در صورت لزوم توسط بهترین جراح ستون فقرات جراحی و درمان گردد.
از طرف برخی گمان می کنند با استراحت می توانند دیسک گردن را به طور کامل بهبود ببخشند . علائم شما ممکن است برطرف شود ، اما این لزوماً به معنای بهبود دیسک گردن نیست. پس با مشاهده علائم باید حتما به متخصص مراجعه نمایید .
متخصص با بررسی آزمایشات و تصویربرداری های MRI و CT-SCAN می تواند مرحله بیماری را مشخص کند . بعد از تعیین شدت بیماری ، اگر نیازمند انجام تمرینات ورزشی و یا هر در نوع درمان دیگری باشید ،پزشک برای شما تجویز خواهد کرد.

دیسک گردن چگونه به خودی خود بهتر میشود ؟

دیسک ها بالشتک های ژله ای بین مهرهای ستون فقرات هستند. وقتی این دیسک ها سالم هستند ، به عنوان کمک فنر برای ستون فقرات عمل می کنند و ستون فقرات را انعطاف پذیر نگه می دارند . هنگامی که به دلایل مختلفی بیرون می زنند به اعصاب و در مواقع حاد به نخاع فشار وارد می کنند و مشکلات زیادی همچون درد و محدودیت حرکتی در فرد به وجود می آورند.
یکی از عواملی که منجر به بهبود دیسک می شود پاسخ ایمنی بدن به عارضه به وجود آمده است. وقتی دیسک بیرون زده می شود ، بدن آن را به عنوان یک ماده خارجیب که باید نابود شود شناسایی می کند و سعی به برطرف کردن آن می نماید. این باعث می شود تا اندازه این دیسک خارج شده کاهش پیدا کند و فشار کمتری به اعصاب وارد شود. در نتیجه علائم دیسک گردن بیرون زده همچون درد و التهاب بهبود می یابد.
یکی دیگر از علل کاهش فشار دیسک بر نخاع و اعصاب ، جذب آب آن ها توسط بدن است. دیسک بیروه زده شده از آب نی تشکیل شده است که جذب آن باعث کوچک شدن آن می شود.
از طرفی برخی از تمرینات ورزشی زیر نظر پزشک می تواند به بهبود این علائم کمک کند. این موضوع در هر فردی متفاوت است و بدون اجازه یک پزشک نباید دست به انجام این ورزش ها زد ، زیرا حرکات اشتباه می تواند این مشکل را بدتر نماید.
هر یک ازموارد ذکر شده منجر به کوچک شدن دیسک بیرون زده و در نتیجه عصب شما کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد. اما همانطور که مشخص است به این معنا نیست که بیرون زدگی بهبود یافته است فقط علائم آن کاهش یافته است و ممکن است مجدد با تحریک عصب ها این علائم برگردند.

روش های درمان دیسک گردن

در بیشتر موارد ، دیسک های گردن نیازی به جراحی ندارند به همین دلیل ابتدا افراد مطابق توصیه پزشک ، تحت درمان غیر جراحی قرار می گیرند ، از جمله استراحت یا تمرینات  ورزشی خاص ، داروهایی برای تسکین درد و التهاب و … .
پزشک ممکن است فیزیوتراپی را تجویز کند . با مراجعه به فیزیوتراپ  می توانید  یاد بگیرد که چگونه ورزش کنید و از چه حرکاتی استفاده کنید . در صورت ادامه علائم ، پزشک ممکن است داروهای قوی تر مانند کورتیکواستروئیدها را تجویز کند.
علائم معمولاً با گذشت زمان بهبود می یابد. اما اگر دیسک بیرون زده به نخاع یا اعصاب شما فشار وارد کند و یا دچار ضعف ، درد مداوم شوید ، عمل جراحی در نظر گرفته می شود. در موارد نادر ، یک دیسک مصنوعی ممکن است برای جایگزینی دیسک بیرون زده شده استفاده شود.
این که کدام روش مناسب شما می باشد ، فقط بعد از بررسی آزمایشات و تصاویر پزشکی امکان پذیر است . برای معاینه توسط دکتر محمد صمدیان متخصص و جراح مغز و ا عصاب و ستون فقرات می توانید با شماره های داخل سایت در روز ها و ساعات مشخص شده تماس بگیرید.

• استراحت
  • سرمادرمانی یا گرمادرمانی
  • ماساژ درمانی
  • مصرف دارو
  • فیزیوتراپی
  • تزریق مستقیم دارو
  • جراحی دیسک گردن

پیشگیری از دیسک گردن

• از بالش مناسب هنگام خواب استفاده نمایید.
  • اگر مدت زیادی را پشت میز می گذرانید ، حتما از میز و صندلی استاندارد استفاده کنید. برای اطلاع از نحوه صحیح نشستن پشت میز مقاله زیر را مطالعه نمایید : نحوه صحیح نشستن پشت میز
  • در هنگام کار از نرمش های گردن استفاده نمایید.
  • سیگار نکشید
  • از وارد آمدن فشار بر گردن در هنگام کار با تلفن همراه، خودداری کنید.
  • هنگام راه رفتن یا نشستن سعی کنید بدن و سرتان را صاف نگه دارید به طوری که سر در امتداد ستون فقرات قرار گیرد