بیماری دیسک در کودکان و جوانان معمولاً در نتیجه آسیب یا بیماری در ستون فقرات ایجاد می‌شود. با این حال، کمردرد می‌تواند به عنوان یک شکایت همراه در بیماری‌های سایر اندام‌ها، مانند ذات‌الریه، التهاب کلیه یا درد عضلانی عمومی نیز رخ دهد.

بیماری دیسک در کودکان و نوجوانان

بیماری دیسک درد در کودکان و نوجوانان ناشی از چیست؟

کمردرد در کودکان و نوجوانان نسبتا شایع است، اما به اندازه بزرگسالان شایع نیست. مشکلات مکانیکی کمر در نتیجه استفاده طولانی مدت از کامپیوتر در حالت خمیده، فعالیت بدنی شدید یا حمل کوله پشتی سنگین به ندرت علت بیماری دیسک در کودکان و نوجوانان است. در بسیاری از موارد، دلایل کمردرد مداوم در کودکان، ناهنجاری‌های مادرزادی یا دیررس (مانند انحراف ستون فقرات یا تورتیکولی)، التهاب، آسیب‌دیدگی یا شکستگی در ناحیه ستون فقرات یا عضلات مجاور، بیماری‌های استخوان و غضروف است.

در حالی که درد شکم اغلب نشان‌ دهنده استرس یا مشکلات عاطفی و روحی است، کمردرد معمولاً نتیجه بیماری‌های واقعی اعضای بدن است. با این حال، چنین دردی (به ویژه در ناحیه کمر) می‌تواند بیانگر مشکلات روانی یا اجتماعی نیز باشد. اگرچه علل احتمالی بیماری دیسک در کودکان و نوجوانان متعدد است، اما هیچ علت واضحی در بیش از یک سوم افراد مبتلا شناسایی نشده است.

اکثر بیماری‌هایی که باعث کمردرد در کودکان می‌شوند نیازی به درمان اورژانسی ندارند. با این حال، شکایاتی وجود دارد که نشان دهنده بیماری‌های جدی است. در موارد زیر باید در اسرع وقت به دنبال کمک پزشکی باشید:

• کودکان کمتر از ۱۰ سال.
  • تب و کاهش وزن
  • درد مداوم و شبانه
  • سایر علائم جدی مانند درد در ساق پا
  • مشکلات ادرار کردن
  • سابقه آسیب، سرطان یا سل.

علت بیماری‌ دیسک در کودکان و نوجوانان

به گفته متخصصان اطفال، شایع‌ترین علت بیماری دیسک در کودکان و نوجوانان ورزش نکردن است. سایر دلایل شکایت می‌تواند آسیب‌های کوچک ناشی از شطنت کردن، دردهای رشد و همچنین استرس و نگرانی باشد. در موارد نادر، اختلالات رشد نیز می‌تواند نقش داشته باشد.

عدم ورزش

ورزش کم می‌تواند منجر به کمردرد در کودکان شود. ماهیچه‌های پشت و شکم ضعیف می‌شوند، کل تنه ناپایدار می شود و این به نوبه خود منجر به تنش می‌شود. کودکان اغلب به دلیل ورزش نکردن اضافه وزن دارند. اضافه وزن فشار بیشتری بر استخوان‌ها و مفاصل وارد می‌کند. زمانی که درد برطرف شد، والدین می‌خواهند با استراحت و استراحت در رختخواب برای مقابله با آن اقدام کنند.

صدمات

کمردرد همچنین می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی باشد، مانند آسیب‌هایی که در اثر زمین خوردن یا در هنگام بازی کردن ایجاد می‌شود. این علائم معمولا در عرض چند روز از بین می‌روند و نیازی به نگرانی ندارند.

درد رو به رشد

از حدود ۱۰ سالگی، بسیاری از کودکان و نوجوانان دردهای رشدی را تجربه می‌کنند. اگرچه این‌ها بیشتر در پاها احساس می‌شوند، اما می‌توانند تا قسمت پایین کمر نیز گسترش یابند. دردهای رشد ناشی از بار ناهموار روی مفاصل، استخوان‌ها و رباط‌ها است. آنها معمولاً در عصر ظاهر می‌شوند و تا صبح روز بعد از بین می‌روند. ماساژ می‌تواند کمک کند، اما گرم کردن یا خنک کردن نواحی آسیب دیده نیز می‌تواند درد را تسکین دهد. برخی از کودکان کیسه آب گرم را مفیدتر می‌دانند، برخی دیگر از یک پد خنک کننده استفاده می‌کنند.

غم و نگرانی

نگرانی‌هایی مانند استرس در مدرسه یا مشاجره در خانواده نیز می‌تواند باعث کمردرد شود. کسانی که از استرس رنج می‌برند اغلب از نظر جسمی تنش دارند و شانه‌هایشان به طور غیرارادی خمیده است که باعث تنش می‌شود. علاوه بر این، درک درد در افرادی که اغلب استرس دارند افزایش می‌یابد. وقتی کودک راهی برای ابراز غم و اندوه خود نداشته باشد، به درد جسمی راه پیدا می‌کند.

دیسک در کودکان و نوجوانان

برای مقابله با بیماری دیسک در کودکان و نوجوانان باید چه کرد؟

راه‌های مختلفی برای مقابله با کمردرد در کودکان وجود دارد. از آنجایی که شایع‌ترین علت کمردرد عدم ورزش است، ورزش متوسط ​​اما منظم اغلب بهترین دارو است. ورزش و تقویت تمرینات اصلی می‌تواند به حفظ سلامت کمر و جلوگیری از درد قبل از بروز آن کمک کند. وضعیت صحیح و یک کوله پشتی مناسب مدرسه نیز می‌تواند مفید باشد.  کودکان به طور طبیعی میل زیادی به حرکت دارند. در بازی، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری یا دویدن، کودکان باید حداقل یک ساعت در روز در هوای تازه باشند. این کار باعث گردش خون می‌شود. مهارت‌های حرکتی تقویت می‌شود و کل ماهیچه‌های بدن تقویت می‌شوند. ماهیچه‌های شکم و پشت که به ویژه برای وضعیت بدنی خوب و کمر بدون درد مهم هستند نیز تقویت می‌شوند.

علاوه بر این، ورزش‌های باشگاهی منظم با کودکان دیگر می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت جسمی و روانی کودک شما داشته باشد. در ورزش، آن‌ها یاد می‌گیرند که با شکست کنار بیایند و اعتماد به نفس ایجاد کنند. مهم‌ترین اقدام برای مقابله با بیماری دیسک در کودکان و نوجوانان، تقویت هدفمند عضلات تنه از طریق تمرینات قدرتی به منظور تثبیت قسمت وسط بدن است.

چه زمانی برای بیماری دیسک در کودکان و نوجوانان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در موارد نادر، سایر بیماری‌ها می‌توانند مقصر علائم باشند. اگر درد به مدت طولانی ادامه داشت یا آنقدر شدید بود که کودک نمی‌توانست در کلاس‌های تربیت بدنی شرکت کند یا بازی کند، باید به پزشک مراجعه کنید.

• E.m
    مرداد ۲۹, ۱۴۰۱

باسلام و خسته نباشید
    ببخشید دختر ۱۴ ساله ای دارم که کمردرد هست و وقتی خم میشه کمرش درد میگیره