گاهی سرطان پستان می تواند در مغز گسترش یابد که به عنوان سرطان ثانویه در مغز شناخته می شود. همچنین  به آن متاستاز سرطان سینه به مغز نیز گفته می شود. این سرطان از مغز شروع نمی شود. سلول های سرطانی که به مغز سرایت کرده اند سلول های سرطانی سینه هستند.
برای بیشتر افراد مبتلا به متاستاز مغزی، سرطان سینه قبلاً در قسمت دیگری از بدن مانند استخوان ها ، کبد یا ریه ها گسترش یافته است. برای برخی از افراد ، مغز ممکن است تنها ناحیه سرطان ثانویه سینه باشد.
سرطان سینه عموما به استخوان، ریه، کبد و مغز سرایت می کند.  متاستاز سرطان سینه به مغز می‌تواند با علائمی شبیه به تومورهای مغزی اولیه مانند سردرد و تشنج همراه باشد.
هنگامی که متاستاز سرطان سینه به مغز رخ میدهد ، بسیاری از افراد می خواهند بدانند که تا چه مدت زنده خواهند ماند. پیش بینی طول عمر بیمار دشوار است زیرا شرایط این بیماری در هر فردی متفاوت است و در هیچ دو فرد سرطانی یکسان نیستند. یک متخصص می تواند در مورد چگونگی پیشرفت سرطان  با شما صحبت کند. اما ممکن است نتوانند جواب شفافی به شما بدهند.

متاستاز سرطان سینه به مغز

سرطان سینه

سرطان سینه زمانی آغاز می شود که سلول های سالم در پستان شروع به تغییر می کنند و منجر به تشکیل توده یا تومور می شوند. تومور می تواند بدخیم یا خوش خیم باشد. تومورهای سرطانی بدخیم می تواند رشد کند و به سایر قسمت های بدن برسد. سلول های سرطانی پستان توسط عروق خونی یا لنفاوی می تواند به دیگر قسمت های بدن حرکت کرده و گسترش پیدا کنند که به آن اصطلاحا متاستاز گفته می شود.

علائم متاستاز مغز

جمجمه یک فضای محدود است و هر توده اضافی می تواند منجر به فشار بر مغز و علائم مرتبط شود اگر بیماران به خصوص میتلایان شروع به سردرد ، تاری دید یا حالت تهوع غیر قابل توضیح کنند ، در مورد احتمال متاستاز مغز نگران هستیم.
علائم متاستاز مغز با محل قرارگیری آنها ارتباط بسیار دارد. به عنوان مثال ، بیماران مبتلا به متاستاز مغز در لوبهای فرونتال ، تمایل به بروز ناتوانی عاطفی و تغییر در شخصیت دارند. بیماران مبتلا به متاستاز مغز در لوبهای پارتیال تمایل دارند در گفتار ، حرکات و احساس در اندامها دچار مشکل شوند. کسانی که متاستاز مغزی در مخچه دارند می توانند اختلال در راه رفتن و هماهنگی با مشکل داشته باشند. مشکل در بینایی با متاستازهای مغزی در لوبهای اکسیپیتال ایجاد می شود

درمان متاستاز سرطان سینه به مغز

درمان سرطان ثانویه پستان در مغز با هدف تسکین علائم و کند کردن رشد سرطان انجام می شود. برای اینکه بهترین درمان برای بیمار پیدا شود، باید شرایط آن توسط متخصص بررسی شود:

• چند تومور دارد؟
  • کدام قسمتهای مغز تحت تأثیر قرار گرفته است؟
  • سرطان در جای دیگری از بدن گسترش یافته است؟
  • آیا مناطق دیگر سرطان ثانویه پستان تحت کنترل است؟
  • بیمار چه علائمی دارد
  • چه روش های درمانی را پشت سر گذشته است؟
  • این که آیا شما یائسگی را پشت سر گذاشته اید
  • سلامت عمومی شما

تیم درمانی و متخصص باید توصیه‌های مربوط به معالجه را با شما در میان بگذارند و خواسته های شما را نیز در نظر بگیرند.در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت خواهند کرد ، توضیح می دهند که هدف از انجام این درمان چیست و به شما کمک می کند تا مزایای این درمان را در مقابل عوارض جانبی احتمالی متوجه شوید.

استروئیدها

داروهای استروئیدی مانند دگزامتازون می توانند تورم و فشار ناشی از رشد سرطان ثانویه پستان در مغز را کاهش دهند. همچنین می توانند علائمی مانند سردرد و حالت تهوع را تسکین دهند. استروئیدها به عنوان قرص ، معمولاً دو بار در روز ، در ابتدا مصرف می شوند. پس از کنترل هرگونه علائم ، پزشک شما شروع به کاهش تدریج دوز خواهد کرد. بسته به علائم و هر نوع درمانی که داشته اید ، ممکن است در زمان های مختلف افزایش یا کاهش یابد. بسیار مهم است که به طور ناگهانی مصرف استروئیدها را متوقف نکنید. از طرفی بدون تجویز دارو توسط متخصص از آن استفاده نکنید.

عوارض جانبی استروئیدها

برخی از عوارض جانبی شایع ترین استروئیدها در دوزهای بالا عبارتند از:

• سوء هاضمه
  • برآمدگی  در دهان
  • افزایش اشتها
  • بی خوابی
  • نوسانات خلقی
  • افزایش وزن
  • ضعف عضلانی
  • احساس بی قراری یا اضطراب
  • لخته شدن خون

مصرف استروئید به همراه غذا در صبحانه و ناهار به جلوگیری از عوارض جانبی مانند سوء هاضمه کمک می کند. برای محافظت از معده  معمولاً قرص دیگری نیز تجویز خواهد شد. مصرف استروئید در اوایل روز می تواند به جلوگیری از بی خوابی در شب کمک کند.

رادیوتراپی یا پرتودرمانی

رادیوتراپی شایع ترین درمان متاستاز سرطان سینه به مغز است. از اشعه X پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. این روش ممکن است برای افرادی که تعداد محدود از سرطانهای ثانویه کوچک در مغز دارند در نظر گرفته شود.
پرتو ها به ناحیه درگیر سرطان تابیده می شود و بافت سالم مغز آسیبی نمی بیند. درمان اغلب در یک جلسه انجام می شود. در صورت بازگشت می توان آن را تکرار کرد.

عوارض رادیوتراپی

خستگی یک عارضه جانبی شایع در رادیوتراپی است و در هنگام رادیوتراپی به مغز قابل توجه است.
ریزش مو یکی دیگر از عوارض جانبی رایج است. معمولاً موها دو تا سه ماه پس از پایان درمان دوباره رشد می کنند ، اگرچه ممکن است به طور کامل یا یکنواخت رشد نکند.
پرتودرمانی کامل مغز می تواند باعث ایجاد تغییر در بافت مغز شود. ممکن است عوارضی همچون مشکل در مدیریت کارهایی که قبلاً آسان بوده اند و حافظه یا سردرگمی ضعیف وجود داشته باشد.برای بیشتر افراد این علائم به مرور زمان برطرف می شود.

جراحی متاستاز سرطان سینه به مغز

عمل جراحی متاستاز سرطان سینه به مغز

اگر چه جراحی، بیماری متاستاز سرطان سینه به مغز را درمان نمی کند ، اما ممکن است عمل جراحی برای از بین بردن ناحیه یا نواحی از تومور توصیه شود. اگر مناطق درگیر سرطان در مغز وجود داشته باشد که جراح بتواند با اطمینان به آن دسترسی پیدا کند ، جراحی احتمال بیشتری دارد. همچنین ممکن است در نظر گرفته شود که آیا سرطان باعث فشار بر مغز می شود.
در صورت بازگشت ثانویه سرطان پستان در مغز ، ممکن است عمل جراحی تکرار شود. جراحی یک روش درمانی بسیار تخصصی است و اغلب با یک دوره پرتونگاری انجام می شود.
اینکه آیا عمل جراحی گزینه ی مناسب  برای بیمار است به موارد زیر بستگی دارد:

• به بهبود کیفیت زندگی و سلامتی بیمار کمک کند
  • اینکه آیا سرطان ثانویه پستان در سایر مناطق بدن شما تأثیر گذاشته است یا خیر.

درمان هورمونی

از هورمون درمانی برای درمان سرطانهای پستان که برای رشد توسط هورمون استروژن تحریک می شوند استفاده می شود. به این نوع سرطان پستان ، گیرنده استروژن مثبت گفته می شود (ER +). اگر بیوپسی یا عمل جراحی سرطان اولیه پستان داشته باشید ، بافت برداشته شده آزمایش می شود تا مشخص شود آیا ER + بوده است.

درمانهای هدفمند (بیولوژیکی)

درمانهای هدفمند رشد و گسترش سرطان را متوقف می کنند. آنها فرآیندهای موجود در سلولها را که به رشد سرطان کمک می کنند هدف قرار داده و با آنها مبارزه می کنند. نوع داروی هدفمند درمانی که به شما پیشنهاد می شود به ویژگی های سرطان شما بستگی دارد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی گاهی اوقات برای معالجه متاستاز سرطان سینه به مغز استفاده می شود. شیمی درمانی سلولهای سرطانی را با استفاده از داروهای ضد سرطان از بین می برد. این داروها ممکن است به تنهایی یا ترکیبی مصرف شوند. داروهای پیشنهادی شما بستگی به موارد زیادی دارد ، از جمله درمان های قبلی و نوع و میزان  پیشرفت سرطان.

سرطان در بافت اطراف مغز و نخاع

بعضی اوقات سرطان پستان به بافتها و مایعاتی که مغز و نخاع را احاطه کرده اند ، گسترش می یابد. این نوع به متاستازهای لپتومینژنگال معروف است. علائم آن مشابه با سرطان ثانویه پستان در مغز است ، اما تشخیص آن ممکن است  دشوارتر باشد.
معمولاً با استفاده از اسکن MRI تشخیص داده می شود ، اما ممکن است از مایع نخاعی نیز نمونه برداری شود. درمان این نوع سرطان نیز می تواند شامل استروئیدها ، رادیوتراپی و شیمی درمانی باشد. شیمی درمانی یا داروهای هدفمند درمانی ممکن است مستقیماً به مایعات اطراف مغز و نخاع تزریق شود.

• Sara
    بهمن ۲۷, ۱۴۰۱

سلام وقتتون بخیر ، ممکنه کسی که سرطان سینه داشته و دو ماه از اتمام دوره شیمی درمانیش گذشته باشه ، متاستاز مغز بگیره؟