درد گردن از مسائل رایج می باشد که ممکن است دچار کشیدگی شود. از علت های گردن درد می توان به وضعیت نامناسب بدن و خم شدن بیش از حد به سمت کامپیوتر یا چمباتمه زدن پشت میز کار اشاره کرد. استوئو آرتریت یا آرتروز گردن از علل درد گردن می باشد. گردن و پشت از ستون فقرات تشکیل شده اند. استخوان هایی که ستون فقرات را می سازند مهره ها هستند. این استخوان ها به حمایت از سر کمک می کند و از نخاع نیز محافظت خواهد کرد.

درد گردن

ستون فقرات گردن

گردن شما بخشی از یک ستون بلند انعطاف پذیر است که به عنوان ستون فقرات و یا تیره ی پشت شناخته شده و در بسیاری از قسمت های بدن شما گسترش یافته است. درد گردن از جمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن گریبان گیرند. ستون فقرات سرویکال (گردن) متشکل از هفت استخوان (مهره های C1-C4) می باشد که از طریق دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا شده اند. این دیسک ها اجازه حرکت آزادانه را به ستون فقرات می دهد و باعث می شود در طول انجام فعالیت به عنوان کمک فنر عمل کند.
یک قوس استخوانی به پشت هر جسم مهره ای متصل شده که یک فضای طولی و توخالی پیوسته ای را ایجاد می کند که در تمام طول پشت امتداد دارد. این فضا که به نام کانال نخاعی شناخته می شود، ناحیه ای است که از طریق آن طناب نخاعی و بسته های عصب نخاعی عبور می کنند. طناب نخاعی در مایع مغزی نخاعی (CSF) غوطه ور بوده و توسط سه لایه محافظ مننژ (سخت شامه، عنکبوتیه عنکبوتی، و نرم شامه)  احاطه می شود.
در هر سطح مهره ای، یک جفت عصب نخاعی از طریق منافذ کوچکی به نام فورامینا (یکی به سمت چپ و دیگری به سمت راست) خارج می شوند این اعصاب در خدمت عضلات، پوست و بافت های بدن هستند و در نتیجه حس و حرکت را برای تمام قسمت های بدن تامین می کنند. طناب نخاعی و اعصاب ظریف توسط ماهیچه های قوی و رباط ها که به مهره ها متصل شده اند محافظت می شوند.

علل شایع گردن درد

ممکن است به علت درد گردن یا شانه یا احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در بازو های خود به یک جراح مغز و اعصاب رجوع کنید. همچنین ممکن است در دست ها و پاهای خود حس ضعف داشته باشید.
درد گردن ممکن است در نتیجه ی انحطاط دیسک، تنگی کانال نخاعی ، ورم مفاصل و در موارد نادر، سرطان یا مننژیت ایجاد شود. برای مشکلات جدی در گردن، باید با یک پزشک مراقبت های اولیه و اغلب یک متخصص، مانند جراح مغز و اعصاب، مشورت کنید تا با تشخیص دقیق، درمان مناسب تجویز کند. در صورتی برای درد گردن با یک جراح مغز و اعصاب مشورت کنید که:

• درد بعد از آسیب یا ضربه به سر رخ دهد.
  • تب و یا سردرد همراه با درد گردن رخ دهد.
  • خشکی گردن مانع از تماس چانه به قفسه سینه شود.
  • در بازوها یا دستهایتان حس سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف داشته باشید.
  • علائم درد گردن با ضعف پا و یا از دست دادن هماهنگی در دستها و پاها همراه باشد.
  • درد به مصرف بیش از حد دارو پاسخ ندهد.
  • درد پس از یک هفته بهبود نیابد.

سن، آسیب، وضعیت نامناسب قامت و یا بیماری هایی مانند آرتروز گردن می تواند به انحطاط استخوان ها و مفاصل ستون فقرات گردن منجر شده و باعث رخداد فتق دیسک و یا اسپور استخوانی شود. علاوه بر این آسیب های شدید ناگهانی به ناحیه گردن ممکن است به فتق دیسک، ضربه به گردن، تخریب رگ های خونی، آسیب مهره ها و یا در موارد شدید، فلج دائمی منجر شود. فتق دیسک و یا اسپور استخوانی ممکن است باعث تنگی کانال نخاعی یا حفره های کوچکی شود که از طریق آن ها ریشه های عصبی نخاعی منشعب می شوند.

علائم درد گردن

فشار به ریشه ی عصبی در نتیجه ی فتق دیسک یا اسپور استخوانی می تواند منجر به موارد زیر شود:

• درد و گرفتگی در بازو و گردن
  • درد انتشاری به شانه ها، کتف ها و یا قسمت بالایی سینه
  • بی حسی یا ضعف در بازو یا ساعد
  • سوزن سوزن شدن در انگشتان و یا دست
  • بی حسی و احساس خارش در بازو ها تا انگشتان

فشار بر روی طناب نخاعی در ناحیه ی گردن می تواند یک مشکل بسیار جدی باشد چرا که تقریبا همه اعصاب به سوی قسمت های دیگر بدن باید از طریق گردن به مقصد نهایی (بازوها، سینه ، شکم، پا) برسند. این عامل می تواند به طور بالقوه عملکرد بسیاری از اندام های مهم را تضعیف کند.

تنگی ستون فقرات گردن

تنگی ستون فقرات گردن زمانی رخ می دهد که کانال نخاعی باریک تر شده و باعث فشرده شدن طناب نخاعی گردد. این بیماری اغلب بعلت پیری رخ می دهد. دیسک های موجود در ستون فقرات که مهره ها را از هم جدا کرده و محافظت می کند، ممکن است کاملاً خشک شوند. در نتیجه، فضای بین مهره ها کوچک شده و دیسک ها توانایی خود را به عنوان کمک فنر از دست می دهند. در همان زمان، قابلیت انعطاف استخوان ها و رباط ها که ستون فقرات را تشکیل می دهند کاهش یافته و ضخیم می شوند. این تغییرات منجر به باریک شدن کانال نخاعی می شو. علاوه بر این، تغییرات دژنراتیو در ارتباط با تنگی ستون فقرات گردن می تواند به علت کمک به رشد اسپور استخوانی و فشرده سازی ریشه های عصبی، به مهره ها آسیب برسانند. تنگی خفیف ستون فقرات می تواند برای مدت زمان طولانی تحت درمان احتیاطی قرار گیرد تا زمانی که علائم فقط شامل درد گردن شوند. در صورت تنگی شدید ستون فقرات گردن، نیاز به مراجعه به جراح مغز و اعصاب است.

آسیب های گردن

آسیب به گردن می تواند در نتیجه ی تصادفات خودرویی، دیگر حوادث آسیب زا یا ورزش رخ دهد. علائم این آسیب ها عبارتند از سفتی گردن، درد شانه یا بازو، سردرد، درد صورت و سرگیجه. درد ناشی از تصادفات خودرویی ممکن است از طریق پارگی عضلات یا آسیب به مفاصل بین مهره ها ایجاد شود. سایر علل درد شامل پارگی رباط یا صدمه به دیسک می باشد. درمان احتیاطی این صدمات شامل داروهای مسکن درد، استراحت در بستر، کاهش فعالیت فیزیکی و فیزیوتراپی است.

تشخیص و درمان درد گردن

تشخیص درد گردن

تشخیص بیماری توسط بهترین جراح مغز و اعصاب ، بر اساس سابقه، علائم، معاینه فیزیکی و در صورت لزوم، نتایج حاصل از آزمایشات صورت می گیرد. برخی بیماران ممکن است مشمول درمان احتیاطی شوند و در صورتی که درمان دارویی و فیزیوتراپی بی اثر باشد، تحت معاینات تصویربرداری قرار گیرند. این آزمایشات عبارتند از :

• سی تی اسکن (CT یا CAT اسکن)
  • دیسکوگرافی
  • الکترومیوگرافی (EMG)
  • مطالعات هدایت عصبی ( NCS)
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی (MRI))
  • نخاع‌ نگاری یا میلوگرام  (Myleogram)
  • بلوک و انسداد انتخابی ریشه عصبی
  • اشعه ایکس

گزینه های درمان احتیاطی (غیرجراحی)

تعیین یک راهکار درمانی به طور عمده به شناسایی محل و علت تحریک ریشه های عصبی بستگی دارد اگر چه درد گردن می تواند بسیار ناتوان کننده و دردناک باشد، اما کنترل غیر جراحی می تواند بسیاری از علائم را کاهش دهد. پزشک ممکن است برای کاهش درد و التهاب دارو تجویز کند و از طریق شل کننده های عضلانی زمان برای بهبود فراهم آورد. کاهش فعالیت های فیزیکی و یا پوشیدن یقه گردنی ممکن است به حفاظت از ستون فقرات، کاهش تحرک و کاهش درد و تحریک کمک کند. تزریق در نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت، از جمله کورتیکواستروئیدها، به طور موقت می تواند به از بین بردن درد کمک کند. گاهی، استروئیدهای اپیدورال ممکن است توصیه شوند. گزینه های درمان احتیاطی ممکن است تا شش یا هشت هفته ادامه پیدا کند.
اگر در حال تجربه هر گونه ضعف یا بی حسی در بازوها یا پاهای خود هستید، باید به دنبال توصیه های پزشکی باشید. اگر هر گونه ترومایی داشته اید و در حال حاضر درد گردن همراه با ضعف یا بی حسی را تجربه می کنید، باید با یک جراح مغز و اعصاب مشورت کنید.

عمل جراحی چه موقع لازم است؟

چندین روش جراحی جهت درمان اختلالات ستون فقرات گردنی وجود دارد. عواملی که به تعیین نوع درمان جراحی کمک می کنند شامل ویژگی های بیماری دیسک و وجود یا عدم وجود فشار بر طناب نخاعی و ریشه های عصبی نخاعی است. عوامل دیگر عبارتند از سن، مدت زمانی که این اختلال دچار شده اید، بیماری های دیگر و اینکه آیا قبلاً تحت عمل جراحی قبلی ستون فقرات گردن قرار گرفته اید یا خیر.
هنگامی که درمان احتیاطی برای درد گردن ایجاد تسکین و راحتی نکند، عمل جراحی ممکن است مورد نیاز قرار گیرد. شما در شرایطی می توانید واجد شرایط عمل جراحی باشید که:

•  درمان احتیاطی کمکی نکند
  • علائم پیشرونده عصبی، مانند ضعف پا و یا بی حسی در شما ایجاد شو
  • در راه رفتن یا تعادل دچار مشکل شوید
  • در صورت عمل، وضعیت سلامت مناسبتری داشته باشید

چندین روش مختلف جراحی وجود دارند که می توانند مورد استفاده قرار گیرند که انتخاب از بین آن روش ها بر اساس شدت بیماری متغیر است. بی ثباتی ستون فقرات در درصد کمی از بیماران ممکن است نیازمند انجام عمل فیوژن (هم جوشی) ستون فقرات باشد، این تصمیم عموماً قبل از عمل اتخاذ می شود. فیوژن ستون فقرات نوعی جراحی است که اتصال محکمی بین دو یا چند مهره ایجاد می کند. ابزارهای مختلفی (مانند پیچ و یا صفحه) ممکن است به منظور افزایش هم جوشی و تقویت مناطق بی ثبات ستون فقرات گردنی مورد استفاده قرار گیرند. این روش ممکن است به تقویت و تثبیت ستون فقرات کمک کرده و در نتیجه باعث کاهش درد شدید و مزمن گردن شود.
اگر سیگار می کشید، ترک کنید. سیگار به ساختار ستون فقرات صدمه زده و فرایند بهبود را کندتر می کند.  اگر وزنتان بالاست باید تلاش کنید تا آن را کاهش دهید. هم چاقی و هم سیگار تاثیر منفی بر نتیجه عمل فیوژن ستون فقرات دارند.
مزایای عمل جراحی در برابر خطرات آن همیشه باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. اگر چه درصد زیادی از بیماران مبتلا به درد کمر خبر از تسکین قابل توجه درد پس از عمل جراحی می دهند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این عمل به همه ی افراد کمک کند