برخلاف تصور برخی که فکر می کنند، تنها را درمان دیسک کمر فقط عمل جراحی است، باید بگوویم که این طور نیست. بسیاری از درمان ها برای دیسک کمر درمان های غیرتهاجمی بوده و جراحی دیسک کمر تنها در موارد خاص که درمان های غیر تهاجمی نتیجه ندهد پیشنهاد می شود.

یکی از بهترین درمان های برای بیماری دیسک کمر، استراحت است. افراد دارای دیسک کمر با توجه به شرایط هر شخص به نوع و میزان متفاوتی از استراحت برای بهبود نیازمندند.

استراحت برای درمان دیسک کمر

علائم دیسک کمر

زمانی که یکی از دیسک های کمر دچار فتق می شود، با توجه به عصبی که تحت فشار قرار گرفته و میزان فشار ممکن است  شامل علائمی همچون درد کمر، درد در بازوها و ران پا و باسن ، حس سوزن سوزن شدن و ضعف در عضلاتی که توسط عصب تحت فشار عصب دهی می شوند، باشد.

چرا به استراحت برای درمان دیسک کمر احتیاج داریم؟

دلایل مختلفی می تواند باعث ایجاد دیسک کمر گردد، مانند پیری، بلند کردن نادرست اجسام و یا آسیب به ستون مهره ها، در تمامی این موارد فشار وارد شده به دیسک باعث آسیب آن می شود. از آنجا که در حالت استراحت کمترین میزان فشار بر روی مهره ها و دیسک های موجود بین آن ها وارد می شود، یکی از موثرترین درمان های پیشنهادی استراحت کردن جهت کاهش حرکت ستون مهره ها و جلوگیری از ورود فشار مضاعف بر دیسک ها و دادن زمان به دیسک جهت ترمیم خود و بهبودی است.

یکی از مواردی که در استراحت به بهبودی سریع تر دیسک کمک می کند، تشخیص زود هنگام بیماری است، هرچه بیماری زودتر تشخیص داده شود، با استراحت سریع تر بهبود می یابد . بیماری که قدیمی شده باشد، احتمال بهبودی کمتری دارد.

درمان دیسک کمر با استراحت به چه صورت است؟

غالبا ۱ تا ۲ روز استراحت شدید در رختخواب ، درد شدید کمر را آرام می کند. استراحت در تخت نباید بیش از ۴۸ ساعت باشد. استراحت بیش از حد باعث ضعیف شدن عضلات و در نتیجه ایجاد فشار مضاعف بر ستون مهره ها را در پی خواهد داشت. اما پس از دو روز و بازگشت به برنامه روزمره ، باید در طول روز استراحت مکرر داشته باشید و از نشستن های طولانی مدت خودداری کنید.

آگاهی تان را نسبت به بدن خود افزایش دهید ، و تمام حرکات خود را آهسته و کنترل شده انجام دهید. فعالیت های روزمره خود را تغییر دهید تا از حرکاتی که باعث درد بیشتر می شوند ، به خصوص خم شدن به جلو و بلند کردن وسایل ، خودداری کنید.

سایر درمان های قابل استفاده برای درمان دیسک کمر

علائم فتق دیسک معمولا طی چند هفته یا چند ماه بهبود می یابد. برای کمک به بهبودی خود:

استفاده از گرما و سرما درمانی

سعی کنید هر ۲ یا ۳ ساعت به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از یک پد گرم کننده کوچک یا متوسط استفاده کنید. به جای استفاده از پد گرم گاهی یک دوش آب گرم بگیرید. همچنین می توانید بسته های حرارتی یکبار مصرف را خریداری کنید که حداکثر ۸ ساعت دوام داشته باشند. همچنین می توانید هر ۲ تا ۳ ساعت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کیسه یخ را امتحان کنید.

انجام تمرینات فیزویوتراپی

تمریناتی را که پزشک یا فیزیوتراپیست به شما پیشنهاد می دهد انجام دهید. این به شما کمک می کند تا عضلات کمر شما قوی بماند و از آسیب های دیگر جلوگیری شود.

مصرف دارو

از پزشک خود در مورد داروهای  برای درمان علائم سوال کنید. دارو فتق دیسک را درمان نمی کند ، اما ممکن است به درمان درد و تورم کمک کند.

معمولا فتق دیسک به مرور زمان خود به خود بهبود می یابد. صبور باشید و به برنامه درمانی خود ادامه دهید. اگر علائم شما در طی چند ماه بهتر نشد ، ممکن است بخواهید در مورد سایر روش های درمانی مانند جراحی با پزشک خود صحبت کنید.

• مهسا
    خرداد ۱۷, ۱۴۰۲

سلام وقت بخیر
    توضیحات عالی بودن