لازمه یک زندگی زناشویی سالم، برقراری رابطه جنسی بدون مشکل و آرام است. چنانچه یکی از زوجین دچار مشکل باشد این رابطه دچار خدشه خواهد شد. یکی از مسائلی که زوجین را درگیر خود می­کند داشتن رابطه زناشویی بعد از عمل دیسک کمر است. عمل دیسک کمر و همچنین درد کمر باعث ایجاد تداخل در تمایل و لذت جنسی می­شود و رابطه زناشویی را تحت تأثیر قرار می­دهد. بیماران به علت ضایعه دیسک کمر که عوارضی مانند خواب­ رفتگی و مورمور شدن لگن و نواحی تناسلی را در پی دارد، تحریک و لذت کمتری را تجربه می­کنند و برای ایجاد نعوظ و لذت جنسی به مشکل برمی­خورند. در برخی موارد رابطه جنسی ممکن است باعث تشدید کمردرد و ضایعات دیسک کمر شود در نتیجه این رابطه لذت‌بخش ناخوشایند می­نماید. ممکن است عارضه درد کمر منجر به افسردگی شود و یا برعکس افسردگی آن را تشدید کند. در هر دو صورت این اختلال روحی و روانی زندگی جنسی را تحت‌ الشعاع خود قرار می­دهد و زوجین را نگران می­سازد. برای داشتن یک رابطه بدون ترس مشکل خود را با همسرتان در میان بگذارید و از وی برای کمک‌گرفتن و همراهی برای حل مشکل خود در حین رابطه کمک بگیرید.
کلاً رابطه زناشویی بعد از عمل دیسک کمر بی­ خطر است. در جراحی ­های معمولی و روتین کمر، توصیه پزشکان این است که فاصله زمانی شش الی هشت هفته برای شروع رابطه زناشویی را رعایت کنند. این عمل که حمله تهاجمی است. در این نوع جراحی به علت ایجاد برش روی پوست و ناحیه عضلانی و همچنین ساییدن و تراشیدن استخوان­ها دردهای بعد از عمل طبیعی و دور از انتظار نیست. در جراحی­های باز و عمل­های کاشتن پلاتین در ستون فقرات مدت‌زمان نقاهت بیمار طولانی خواهد بود و این کاملاً طبیعی است. در این نوع عمل­ها انجام فعالیت‌های روزانه و همین‌طور شروع یک رابطه جنسی باید آرام و با احتیاط صورت گیرد.
ولی در عمل جراحی با آندوسکوپی ناحیه کمر و لیزر دیسک و نمونه­های مشابه آن کاملاً متفاوت است زیرا در این نوع از عمل­ها برش و آسیب عضلانی استخوان­ها به‌مراتب کمتر است. در این روش بیماران طی دو یا سه هفته بهبودی کامل می­یابند و زخم آنها ترمیم می­شود.
انجام عمل دیسک کمر با لیزر باعث می­شود که بیمار در طی دوهفته بعد از عمل و ترمیم زخم کوچک ایجاد­شده و نیز بهبودی و درمان درد قبل از جراحی و بازگشت تمایل جنسی بتواند رابطه جنسی برقرار کند.
باتوجه‌به اینکه تکنیک ­های جراحی بسیار متنوع و متفاوت هستند و هر بیمار با بیمار دیگر تفاوت دارد در معاینه اول بعد از عمل جراحی در مورد رابطه جنسی با جراح مغز و اعصاب خود مشورت کنید. باید بدانید که رابطه جنسی بخشی از یک رابطه زندگی سالم و طبیعی است و مطرح ­کردن آن با پزشک خود را زشت و ناپسند ندانید و نگرانی بابت صحبت ­کردن در مورد آن نداشته باشید.

رابطه زناشویی بعد از عمل دیسک کمر

چند مهم در رابطه زناشویی بعد از عمل دیسک کمر

در حین انجام رابطه جنسی بیمار باید از بلند­کردن وزن زیاد، از چرخش روی کمر و همچنین خم ­شدن پرهیز کند و به‌محض ایجاد درد رابطه را متوقف کند. برخی آقایان از اینکه بعد از عمل در برقراری رابطه جنسی دچار مشکل می­شوند نگران هستند و گاهی اوقات ناراحتی آنها به‌خاطر افزایش خطرات ناشی از افزایش آسیب به ریشه­های عصبی است.
درصورتی‌که همسر متوجه این نگرانی و ناراحتی آنها نشود رفتار آنها را بی ­علاقگی به ادامه رابطه زناشویی تصور کند. این تصورات متأسفانه بر روی زندگی زناشویی همسران اثرات سوء داشته و زندگی آنها را دچار مشکل می­کند. آقایان باید مشکل را با همسر خود در میان بگذارند. معمولأ خانم­ها با این­گونه مشکلات راحت ­تر کنار می­ آیند و بازگو­کردن مشکل با آنها منجر به حل مشکل و همراهی با همسرشان می­شود. همسر خود را درک و رابطه خود را مدیریت می­کنند.
یکی دیگر از مراقبت ­ها و ملاحظاتی که زوجین در حین رابطه باید رعایت کنند این است که کمر نباید به سمت عقب کشیده شود. این حرکت به سمت عقب باعث لیز خوردگی و ساییدگی مهره ­ها و ایجاد کمردرد می­شود. علاوه‌ بر آن کمر باید ثابت بماند و از کمر به پایین در حال حرکت باشد.
داشتن آرامش و کاهش استرس در بهبود درد دیسک کمر بسیار مؤثر است. استرس و نگرانی در زمینه رابطه زناشویی بعد از عمل دیسک کمر موجب تشدید درد و ایجاد اختلال در رابطه می­شود. چنانچه قادر به کنترل و ازبین‌بردن استرس نیستید سعی کنید در ضمن انجام رابطه جنسی تمرکز خود را به رابطه معطوف کنید تا هم لذت کافی را ببرید و هم مشکلی برایتان پیش نیاید.
بیماران مبتلا به دیسک کمر باید به مقدار و میزان رابطه جنسی توجه داشته باشند. رابطه زناشویی خود را به طور منظم انجام دهند. رابطه زناشویی که به طور منظم انجام شود موجب کاهش استرس می­شود و در روند بهبودی و درمان دیسک کمر نیز مؤثر است.

انواع پوزیشن‌های مناسب رابطه زناشویی بعد از عمل دیسک کمر

بیماران برای برقراری رابطه زناشویی بعد از عمل دیسک کمر می­توانند از یک بالش در زیر کمر و زیر زانو به‌منظور کاهش فشار روی لگن و پاها با یک وضعیت و پوزیشن مناسب، یک رابطه بدون درد در این نواحی را تجربه کنند. مصرف داروهای ضد درد قبل از شروع رابطه زناشویی نیز توصیه می­شود. می­توانید به شریک جنسی خود توصیه کنید از قراردادن تمام وزن روی همسر خود پرهیز کند.
بهترین وضعیت ­ها برای شروع یک رابطه جنسی بعد از عمل جراحی پوزیشن “مرد رو”، خوابیده به پهلو و نیز ایستاده با خم ­شدن روی صندلی، قرارگرفتن زوج پشت زوج و دخول از پشت است. آقایان مبتلا به عارضه ­های کمردرد ترجیح می­دهند که زوجه نقش فعال داشته باشد تا فشار کمتری روی کمر ایجاد شود.

پوزیشن ­های نامناسب رابطه زناشویی بعد از عمل دیسک کمر

• هرکدام از زوجین که مبتلا به کمردرد هستند در رابطه جنسی از پوزیشنی که در آن موجب ایجاد قوس و خمیدگی می­شود و در نتیجه آن کمردرد عارض می­شود پرهیز کنند.
  • در خانم‌ها هنگام برقراری رابطه جنسی که به پشت بدون بالش زیر سر، دراز می­کشند و بیش از حد به کمرشان فشار می­ آید و احساس کمردرد می­کنند.
  • دراز­کشیدن روی شکم هم بدون بالش زیر شکم نیز کمردرد را در پی دارد.