روماتیسم ستون فقرات اغلب به خاطر شباهت هایی که با کمر درد و دیسک کمر دارد با این بیماری اشتباه گرفته می شود . یک متخصص ستون فقرات خوب تفاوت این بیماری ها را تشخیص می دهد.
اسپوندیلیت آنکیلوزان یا همان روماتیسم ستون فقرات دردناک و پیشرفت‌کننده می باشد و در اغلب موارد مفاصل ستون‌فقرات را درگیر می‌کند ولی می‌تواند سایر مفاصل و اندامهایی مانند چشم ریه روده و حتی قلب را نیز در برگیرد.

روماتیسم ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات نوعی آرتروز است که بر مهره ها و مفاصل ستون فقرات یا همان مفاصل فاست تاثیر بگذارد. روماتیسم  می تواند بر روی برخی از نواحی ستون فقرات مانند ستون فقرات گردنی، ستون فقرات صدری و ستون فقرات کمری و استخوان‌های خارجی (ساکروم، لگن) می تواند تاثیر بگذارد. روماتیسم باعث ایجاد تورم و درد شود.
در موارد حاد روماتیسم ستون فقرات بیماری می تواند موجب شکل گیری استخوان های جدید شود و می تواند مهره های ستون فقرات را به هم متصل نماید. درگیری مفصل های ساکرولیاک نوعی بیماری کلاسیک پیشرونده می باشد. هنگامی که مهره ها با استخوان ها و مفاصل دیگر به هم میچسبند ستون فقرات فرد خشک و بی حرکت شده و در برخی از موارد می تواند منجر به تغییرات اساسی در وضعیت بدنی مانند کیفوز که نوعی انحراف غیر عادی رو به‌ جلو در قسمت فوقانی ستون فقرات است شود.
میزان شدت روماتیسم ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. برخی از افراد دردهای متناوب کمر را تجربه می کنند و برخی دیگر درد شدید و خشک شدن را در مدت زمان طولانی احساس می کنند.
در برخی از موارد رماتیسم ستون فقرات ممکن استبخش های دیگر بدن مانند چشم ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

علت روماتیسم

اینکه چرا بعضی دچار این بیماری می‌شوند و برخی دیگر نمی‌شوند، هنوز مشخص نیست. این بیماری صرفا جنبه ژنتیک دارد و در بیش از ۹۰ درصد مبتلایان، وجود ژن عامل بیماری به اثبات رسیده است و بر خلاف دیسک کمر، درد مبتلایان با فعالیت بهبود می‌یابد و با استراحت شدت پیدا می‌کند. برخی عفونت خاصی به نام کلبسیلا در ایجاد این بیماری دخیل دانسته اند که این میکروب به خصوص از راه دستگاه گوارش وارد بدن می‌شود.

علائم روماتیسم ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات باعث ایجاد تورم و درد می‌شود.  افرادی که مبتلا به این بیماری می شوند معمولاً در قسمت پایین کمر خود احساس درد و خشکی می‌کنداین علائم در هنگام صبح یا پس از مدتی بی‌تحرکی افزایش می یابد.
افرادی که این بیماری را با دیسک یا درد کمر اشتباه می گیرند باید توجه داشته باشند که درد دیسک معمولا با استراحت بهتر می‌شود ولی درد بیماران روماتیسم ستون فقرات با استراحت بدتر می‌شود. برخی دیگر از علائم احتمالی همراه با روماتیسم ستون فقرات عبارتند از:

• خستگی و ضعف
  • بی‌اشتهایی
درمان روماتیسم ستون فقرات

عوارض رماتیسم ستون فقرات

•  انحراف ستون فقرات که به سمت جلو شکل می‌گیرد.
  • احتمال پوکی و نازک شدن استخوانها در بیماران مبتلا به روماتیسم ستون فقرات افزایش می یابد که باعث شکستگی مهره‌های ستون فقرات شود.
  • روماتیسم ستون فقرات می‌تواند منجر به پسوریازیس و تورم چشم، دریچه آئورت و سیستم گوارش نیز شود.

درمان روماتیسم ستون فقرات

بهتر است این بیماری زود تشخیص و درمان شود زیرا افرادی که در مراحل اولیه بیماری مراجعه می‌کنند درمان موفق‌تری داشته اند ، اگر روماتیسم دیر درمان شود به تدریج ستون مهره به هم چسبیده می‌شود و کلیه حرکات ستون مهره با مشکل مواجه می‌شود و با پیشرفت بیماری، به تدریج قسمت‌های فوقانی‌تر و حتی تا گردن گرفتار می‌شود، به طوری که این بیماران حتی گردن‌شان را نمی‌توانند بالا بیاورند. فعال بودن می‌تواند وضعیت بدن و دامنه حرکتی ستون فقرات را بهبود بخشد و از خشک‌ شدن و درد ستون فقرات پیشگیری کند.

درمان دارویی

داروی ضد التهابی : داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی غالباً اولین داروهایی هستند که برای درمان درد روماتیسم تجویز می‌شوند.
مسدود کننده عامل نکروز تومور : این دارو واکنش بدن به عامل نکروز تومور که نوعی ماده شیمیایی می باشد که التهاب را سرکوب می کند. علاوهبر درمان التهاب مسدودکننده های عامل نکروز تومور پیش روی روماتیسم را کند می کند. این مسدود کننده ها شامل :

• اتانرسپت یا انبرال
  • اینفلبکزیماب یا رمیکاد
  • ادالیماماب یا هیومیرا
  • سرتولیزاماب یا سیمزیا
  • کولیماماب یا سیمپونی

داروهای ضد روماتیسمی تعدیل‌کننده بیماری : این داروها به کاهش التهاب و کاهش سرعت پیشرفت روماتیسم ستون فقرات کمک می کند. این داروها به کندی اثر می کنند و باید به طور مداوم مصرف شوند. این داروها شامل :

• متوترکزات
  • سولفاسالازین (ازالفیدین)

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی

درمان طب فیزیکی یا فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی به بهبود وضعیت بیمار کمک کرده و تحرک ستون فقرات و ظرفیت ریه‌ها را افزایش می‌دهد.

ماساژ درمانی

برای درمان روماتیسم ستون فقرات، ماساژ درمانی می‌تواند بسیار بهتر از فعالیت‌های سنگین دیگر باشد. عضلات و بافت‌ های نرم دیگر برای کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی ماساژ داده می شوند اما استخوان‌ های ستون فقرات هرگز نباید ماساژ داده شوند چرا که در افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان ممکن است این امر منجر به آسیب‌ به مهره‌ ها شود.

هیدروتراپی یا آب درمانی

انجام تمرینات در آب هیدروتراپی می باشد. شناور شدن در آب می تواند به آسان تر شدن حرکات کمک کند و به شل و گرم شدن عضلات کمک می کند.

طب سوزنی در بیماران روماتیسم می تواند به کاهش درد، گزگز و خشکی کمر کمک کند.

روش های درمانی دیگر

• لیزرتراپی
  • الکتروتراپی
  • تراکشن

هنوز درمانی قطعی برای روماتیسم ستون فقرات وجود ندارد بنابراین مهم است که بر اساس یک برنامه درمانی تحت نظر پزشک باشید. سعی کنید تغییراتی در سبک زندگی خود دهید که باعث افزایش کیفیت زندگی شما شود.