درمان سرطان ستون فقرات گاهی اوقات شامل جراحی می‌شود. هدف از جراحی سرطان ستون فقرات به عوامل مختلفی از جمله محل و درجه تومور و علائم موجود بستگی دارد. زمانی که تومور به یک قسمت از ستون فقرات محدود می‌شود، ممکن است جراحی را برای برداشتن سرطان انجام دهید. برای تومورهای متاستاتیک ستون فقرات، ممکن است برای تسکین علائم، جراحی انجام دهید. برای مثال، پزشکان معمولاً از استراتژی‌های جراحی برای درمان فشردگی و بی‌ثباتی ستون فقرات و تسکین درد استفاده می‌کنند. جراحی سرطان ستون فقرات همچنین ممکن است به برداشتن فشار بافت بر روی نخاع و اعصاب یا کاهش تجمع مایع مغزی نخاعی کمک کند.

در گذشته، جراحی برای رسیدگی به تومورهای ستون فقرات پیچیده‌تر بود. با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از این جراحی‌ها به روشی کم تهاجمی انجام داده می‌شوند. جراحی‌های کم تهاجمی ستون فقرات به شما این امکان را می‌دهد که دوباره روی پاهای خود بایستید و سریع‌تر و با درد کمتر به فعالیت‌های عادی بازگردید.

درمان سرطان ستون فقرات

درمان سرطان ستون فقرات به چه صورت است؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، درمان‌های زیادی برای درمان سرطان ستون فقرات وجود دارد. در این قسمت به بررسی این روش‌های درمانی پرداخته‌ایم.

شیمی درمانی

انکولوژیست‌های پزشکی، سرطان ستون فقرات اولیه و متاستاتیک را با رویکردی تهاجمی و خلاقانه درمان می‌کنند و داروهای شیمی درمانی سرطان ستون فقرات و روش‌های درمان را بر اساس نیازهای فردی شما انتخاب می‌کنند. داروهای شیمی درمانی ممکن است به صورت خوراکی به شکل قرص یا تزریق در ورید تجویز شود. برای برخی از تومورهای ستون فقرات، داروها ممکن است مستقیماً در مایع مغزی نخاعی تجویز شوند. شما ممکن است شیمی درمانی را به تنهایی یا در ترکیب با سایر درمان‌های سرطان ستون فقرات، مانند جراحی و یا پرتودرمانی دریافت کنید.

عوارض جانبی شیمی درمانی سرطان ستون فقرات

شیمی درمانی سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد که به سرعت تقسیم می‌شوند. با این حال، برخی از سلول‌های سالم در بدن نیز به سرعت تقسیم می‌شوند، مانند سلول‌های فولیکول‌های مو، دهان، معده و مغز استخوان. هنگامی که داروها به این سلول‌های سالم آسیب می‌رسانند، عوارض جانبی شیمی درمانی زیر ممکن است ایجاد شود:

• ریزش مو
  • افزایش خطر عفونت (از تعداد کم گلبول‌های سفید خون)
  • خستگی (از تعداد کم گلبول‌های قرمز خون)
  • کبودی و خونریزی آسان (به دلیل تعداد کم پلاکت خون)

قبل از شروع شیمی درمانی، تیم مراقبت شما با شما ملاقات خواهد کرد تا به سؤالات شما پاسخ دهد و در مورد آنچه می‌توانید از درمان انتظار داشته باشید، صحبت خواهند کرد. برای مثال، پزشک ممکن است داروهای خاصی را قبل و در طول درمان برای مبارزه با حالت تهوع یا جلوگیری از عفونت تجویز کند. همچنین آزمایش‌های معمول خون را برای نظارت بر تعداد سلول‌های خونی شما انجام خواهد داد. همچنین ممکن است پزشک برای کمک به بهبود عملکرد عصبی و افزایش اشتها، استروئیدها را تجویز کند. درمان‌های مراقبت حمایتی مانند تغذیه درمانی، حمایت طبیعی، مدیریت درد و توانبخشی انکولوژی ممکن است به کاهش عوارض جانبی مرتبط با شیمی درمانی کمک کند و شما را قوی نگه دارد تا بتوانید کیفیت زندگی خود را تا حد امکان در طول درمان حفظ کنید.

درمان سرطان ستون فقرات

پرتو درمانی

پرتودرمانی سرطان ستون فقرات معمولاً پس از برداشتن جراحی تومور، برای از بین بردن سلول‌های تومور میکروسکوپی باقی مانده استفاده می‌شود. همچنین ممکن است گزینه‌ای برای تومورهای متاستاتیک ستون فقرات (تومورهایی که از قسمت دیگری از بدن به ستون فقرات گسترش یافته‌اند) باشد. ویژگی‌های پرتو درمانی شما بر اساس عوامل مختلفی از جمله نوع و اندازه تومور ستون فقرات و وسعت بیماری است. پرتودرمانی خارجی معمولاً برای سرطان ستون فقرات استفاده می‌شود. ناحیه تابش شده معمولاً شامل تومور و ناحیه اطراف تومور است. برای تومورهای متاستاتیک ستون فقرات، گاهی اوقات پرتو به کل ستون فقرات داده می‌شود.

عوارض جانبی پرتودرمانی سرطان ستون فقرات

بسته به دوز پرتو، محل و سایر عوامل، ممکن است عوارض جانبی پرتودرمانی از جمله خستگی، ریزش مو، تحریک پوست و آسیب عصبی را تجربه کنید. برای کاهش عوارض جانبی اشعه و کمک به حفظ قدرت و کیفیت زندگی خود، تیم مراقبتی شما، با شما همکاری خواهد کرد تا راه حل‌هایی را بر اساس نیازهای شما ایجاد کنند. برای مثال، ممکن است استروئیدها را برای کمک به کاهش تورم یا رقیق‌کننده‌های خون برای حل کردن لخته‌های خون و جلوگیری از حرکت آنها به ریه‌ها تجویز کنند. شما همچنین می‌توانید خدمات مراقبت حمایتی مانند تغذیه درمانی، حمایت طبیعی، مدیریت درد، توانبخشی انکولوژی و پزشکی ذهن و بدن را دریافت کنید.

رادیولوژی مداخله‌ای

با رادیولوژی مداخله‌ای، پزشکان می‌توانند تومورها را تجسم کنند و روش‌های مداخله‌ای هدایت شده با تصویر را در زمان واقعی انجام دهند.

کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی

کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی نمونه‌هایی از روش‌های کم تهاجمی هستند که برای درمان شکستگی‌های فشاری مهره‌های ستون فقرات ناشی از سرطان ستون فقرات استفاده می‌شوند. شکستگی‌های فشاری مهره‌های ستون فقرات می‌تواند باعث کمردرد شدید، تغییر شکل ستون فقرات و کاهش قد شود. پزشکان ممکن است جراحی کیفوپلاستی یا ورتبروپلاستی را برای بازسازی مهره‌های ترک خورده یا فرو ریخته انجام دهند.

هم جراحی کیفوپلاستی و هم ورتبروپلاستی شامل زمان جراحی و بهبودی کوتاهی است و ممکن است به موارد زیر کمک کند:

• تسکین درد.
  • بازیابی ارتفاع.
  • مهره را تقویت کنید.
  • کاهش بدشکلی ستون فقرات.
  • تثبیت شکستگی‌ها.

درمان هدفمند سرطان ستون فقرات

یک نوع درمان هدفمند مورد استفاده برای تومورهای ستون فقرات، آنتی بادی مونوکلونال است که برای متوقف کردن تشکیل رگ‌های خونی جدید که تومور برای رشد به آن نیاز دارد (فرآیندی به نام رگزایی) عمل می‌کند. درمان هدفمند می‌تواند عوارض جانبی مانند شمارش خون پایین، خستگی، زخم‌های دهان، حالت تهوع، اسهال، فشار خون بالا و تجمع مایعات (معمولاً در پاها) ایجاد کند. در طول درمان سرطان ستون فقرات، تیم مراقبتی شما خدمات مختلف مراقبت‌های حمایتی را برای قوی نگه داشتن شما، کاهش عوارض جانبی و بهبود کیفیت زندگی شما ارائه می‌دهد.