لامینکتومی یک روش جراحی است که برای درمان تنگی کانال نخاعی در ستون فقرات استفاده می‌شود. این روش برای برداشتن قوس مهره‌ای از جمله فرایند خار دار استفاده می‌شود. در لامینکتومی (عملیات کانال نخاعی)، قوس مهره از یک یا چند مهره همراه با فرایند خار دار برداشته می‌شود. به‌ این‌ ترتیب می‌توان فضایی را برای انجام عمل جراحی روی دیسک‌های بین مهره‌ای یا نخاع ایجاد کرد. در صورت وجود تومور در کانال نخاعی، می‌توان فشار بالایی ایجاد شده را کاهش داد. مراقبت های بعد از عمل لامینکتومی ، مهم‌ترین نکته‌ای است که نتایج جراحی را تحت شعاع قرار می‌دهد. با رعایت درست مراقبت های بعد از عمل لامینکتومی ، می‌توانید خیال خود را از نتیجه جراحی آسوده کنید.

مراقبت های بعد از عمل لامینکتومی

مرحله بعد از عمل

بلافاصله پس از لامینکتومی، بیمار به اتاق بستری در بیمارستان که در آن عمل جراحی انجام شد، برده می‌شود و برای چندین ساعت تحت‌نظر دقیق قرار می‌گیرد. بر اساس ارزیابی‌های جراح ترخیص می‌تواند در روز عمل یا یکی دو روز بعد انجام شود. پس از لامینکتومی، مثانه بیمار باید در روزهای اول با کاتتر تخلیه شود. با این‌ حال، پس از یک تا سه روز، عملکرد مثانه و روده معمولاً به حالت عادی بازمی‌گردد.

معمولاً بیمار یک روز پس از عمل می‌تواند دوباره سرپا شود. با این حال باید با کمک پزشکان و فیزیوتراپیست‌ها ایستادن را به‌درستی تمرین کند تا ستون فقرات نپیچد. ستون فقرات را می‌توان با یک کرست پشتیبانی با اثر الاستیک تثبیت کرد. ظرفیت کامل بدنی بیمار پس از حدود شش هفته بازیابی می‌شود. در این دوره باید تمرینات مهم فیزیوتراپی را انجام دهد.

در صورت بروز درد چه باید کرد؟

پس از لامینکتومی، احساس درد طبیعی است، بنابراین نگران نباشید (مگر اینکه خیلی شدید باشد). برای ازبین‌بردن این احساس، پزشکان توصیه می گرفتن درد داروهای مانند استامینوفن.

مراقبت های بعد از عمل لامینکتومی

توانبخشی پس از لامینکتومی

پس از لامینکتومی رفع فشار، بیمار به مدت یک روز تحت‌نظر قرار می‌گیرد و پس از آن از بیمارستان مرخص می‌شود و برنامه توانبخشی شروع می‌شود. برای بازیابی عملکرد طبیعی ستون فقرات، توصیه می‌شود هر چه زودتر یک برنامه فیزیوتراپی را شروع کنید. این بسیار مهم است، زیرا سطح عملکرد قبل از بیماری بازیابی می‌شود و از بازگشت لومبوسیتالژی جلوگیری می‌شود؛ بنابراین، آموزش مجدد بلافاصله انجام می‌شود و تابع زمان بهبودی بافت‌های تحت‌تأثیر عمل جراحی است، با اهداف افزایش پیچیدگی، ارائه:

• آموزش بیمار
  • دستیابی مجدد به حرکات طبیعی و انعطاف‌پذیری ستون فقرات
  • تقویت عضلات مجاور
  • آموزش وضعیتی
  • بازیابی کنترل ستون

پس از عمل، احساس درد طبیعی است که می‌توان آن را با داروی مسکن به طور ایمن کنترل کرد. موردی که در آن درد با شدت قوی رخ می‌دهد متفاوت است: در این شرایط، خوب است که به سرعت با جراح تماس بگیرید تا فوراً علت را درک کنید و مطابق با آن عمل کنید.

نکاتی که باید در بیمارستان رعایت کنید

توصیه می‌شود سر تخت را بالا نیاورید. در صورت لزوم (برای مشکلات تنفسی یا تنش)،تخته سر را می‌توان تا حداکثر زاویه ۳۰ درجه تنظیم کرد. در تخت خواب به پهلو بچرخید. کارکنان پرستاری توالی صحیح حرکات را به شما ارائه می‌دهند که باید رعایت کنید. اولین‌باری که بعد از جراحی بلند می‌شوید:

• هنگامی که برای اولین‌بار بلند می‌شوید و دراز می‌کشید، ممکن است کمی بدنتان خشک باشد.
  • به پهلو بچرخید و دست‌ها را روی سینه ضربدری کنید.
  • به‌آرامی پاهای خود را به سمت زمین پایین بیاورید و از آن حمایت کنید
  • بالاتنه با کمک آرنج و دست در همان
  • سرعت را افزایش دهید (در صورت امکان بدن باید یک خط مستقیم تشکیل دهد).
  • فیزیوتراپیست تمرینات ساده‌ای را به شما نشان می‌دهد که می‌توانید انجام دهید.

دوران نقاهت در منزل

بازیابی کامل انعطاف‌پذیری و تحرک ستون فقرات پس از چندین ماه فیزیوتراپی دقیق اتفاق می‌افتد. در این مدت، می‌توانید برخی از فعالیت‌های عادی روزانه خود را از سر بگیرید، به شرطی که بار زیادی بر ستون فقرات وارد نکنند. بازگشت به کار بستگی به نوع کار انجام شده دارد. در مورد لامینکتومی همراه با فیوژن ستون فقرات، بهبودی کامل تنها پس از ۶-۱۲ ماه اتفاق می‌افتد. اصطلاح سندرم پس از لامینکتومی

با تداوم درد و ناتوانی پس از لامینکتومی، احتمال آن می‌رود که دچار سندرم پس از لامینکتومی شده‌اید. دلایل زیادی وجود دارد که منجر به سندرم کمر ناموفق یا سندرم پس از لامینکتومی می‌شود، اما تا حد زیادی شایع‌ترین آنها عبارتد از:

• تشخیص اشتباه
  • عدم رعایت نشانه‌های جراحی
  • انتخاب نامناسب یک نوع مداخله یا روش جراحی

به این دلایل ضروری است که قبل از انجام هرگونه عمل جراحی، با یک متخصص ستون فقرات باتجربه در این بخش مشورت کنید. در مورد سندرم پس از لامینکتومی، جستجوی علت درد مداوم و در نتیجه تشخیص افتراقی صحیح که شامل معاینه بالینی دقیق و گاهی اوقات استفاده از تحقیقات ابزاری مانند دیسکوگرافی و اپیدوروسکوپی می‌شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.