برآمدگی دیسک یا فتق دیسک در سطح C4-C5 ستون فقرات گردنی می‌تواند بر اعصابی که بازوها، دست‌ها، شانه‌ها، گردن، سر، قفسه سینه، چشم‌ها و بسیاری از قسمت‌های دیگر بدن را کنترل می‌کنند، تأثیر بگذارد. علائم می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اما علائم رایج فتق دیسک C4-C5 شامل درد بازو، گزگز و بی حسی یا سوزش است که می‌تواند به نوک انگشتان تابیده شود. عصب تحت فشار در گردن فتق دیسک C4-C5، برآمدگی دیسک در گردن باعث درد و گزگز می‌شود. معمولاً دیسک برآمده C4-C5 یا فتق دیسک در اثر نوعی آسیب یا تروما مانند تصادف اتومبیل، سقوط، آسیب ورزشی یا آسیب کار ایجاد می‌شود. فتق یا بیرون زدگی دیسک ۴و۵ گردن نیز می‌تواند در اثر تخریب شدن دیسک در طول زمان رخ دهد.

دیسک‌ها در اثر ساییدگی و پارگی یا به دلیل بیماری دژنراتیو دیسک که باعث ایجاد لایه بیرونی ضعیف دیسک می‌شود، یا فیبروز حلقوی، که می‌تواند به مرور زمان باعث برآمدگی دیسک C4-C5 شود، خراب می‌شوند. مهره‌های C4 و C5 اعضای اصلی ستون فقرات میانی گردن هستند. این دو عضو بیش‌ترین تحرک را در قسمت میانی گردن دارند و اکثر حرکات رو به جلو و عقب این قسمت از گردن را پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، آنها مستعد آسیب‌های مرتبط با حرکت و اختلالاتی مانند فتق دیسک هستند.

بیرون زدگی دیسک 4و5 گردن

مهره‌های C4 و C5 گردن چیست؟

مهره‌های C4 و C5 بخشی از بخش حرکتی C2-C5 گردن هستند. ستون مهره‌های گردن، که به عنوان ستون فقرات گردنی شناخته می‌شود، دارای مهره‌های هفت عضوی است که از C1 تا C7 شماره گذاری شده‌اند. بخش C2-C5 ستون فقرات گردنی قسمت میانی گردن را تشکیل می‌دهد. از کل این بخش، C4 و C5 دو عضو متحرک‌ هستند، اگرچه آنها به اندازه بخش‌های پایینی ستون فقرات گردنی، یعنی بخش حرکتی C5-C8، حرکت را تجربه نمی‌کنند.

این دو عضو بین مهره‌ای از طریق مفاصل فاست جفتی و دیسک C4-5 به هم متصل می‌شوند. این مفاصل تمام طول ستون فقرات را طی می‌کنند. به طور معمول، هر مفصل فاست ماهیتی سینوویال دارد و حاوی غضروف مفصلی است که به حرکت صاف سر خوردن بین اعضای متصل کمک می‌کند. C4 و C5 نیز توسط یک دیسک بین مهره‌ای به نام دیسک C4-C5 از هم جدا می‌شوند. این دیسک وظیفه محافظت از مهره‌ها و جذب هرگونه ضربه یا ضربه ناگهانی را دارد. همچنین به انعطاف پذیری ستون فقرات گردنی کمک می‌کند و به آن اجازه می‌دهد به راحتی خم شود و در همه جهات حرکت کند. دیسک‌های معمولی باعث درد نمی‌شوند

بیرون زدگی دیسک ۴و۵ گردن چیست؟

دیسک C4-C5 به دلیل قرار گرفتن در وسط گردن، به اندازه سایر دیسک‌های بین مهره‌ای که در قسمت پایینی ستون فقرات گردنی قرار دارند، مستعد فتق نیست. دیسک C5-C6 یا C6-C7 با این حال، دیسک C4-C5 بیشتر از سایر دیسک‌های موجود در بخش حرکتی C2-C5 مانند دیسک‌های C1-C2 و C2-C3 آسیب می‌بیند. شرایطی مانند انحطاط بافت دیسک بیرونی، آسیب و تروما می‌تواند یکپارچگی دیسک C4-C5 را به خطر بیندازد و باعث فتق آن شود. این فتق زمانی اتفاق می‌افتد که هسته پالپوزوس دیسک از طریق پارگی در آنولوس فیبروزوس به داخل کانال عصبی فشرده می‌شود. پارگی حلقوی منبع واقعی گردن درد است و التهاب در پارگی حلقوی خلفی منبع واقعی آناتومیک است.

ریشه عصبی C5

بیرون زدگی دیسک C4-C5 معمولا منجر به التهاب ریشه عصبی C5 می‌شود. این التهاب زمانی رخ می‌دهد که ماده فتق دیسک C4-C5 به ریشه عصبی C5 برخورد کرده و باعث تحریک آن شود. ریشه عصبی C5 عصب نخاعی است که بیشتر حرکات و احساسات شانه‌ها، بازوها و ساعد را کنترل می‌کند. از این رو هرگونه اختلالی که در این ریشه عصبی ایجاد شود، بر توانایی‌های حسی و حرکتی قسمت‌های فوقانی بدن تأثیر می‌گذارد. ریشه عصبی C5 همچنین دارای شاخه‌هایی است که به سمت عصب فرنیک امتداد می‌یابد، که دیافراگم را دربرمی‌گیرد و اجازه تنفس طبیعی را می‌دهد.

بیرون زدگی دیسک 4و5 گردن

علت بیرون زدگی دیسک ۴و۵ گردن

دیسک گردنی C4-C5 از حرکت گردن پشتیبانی می‌کند و در عین حال از مهره‌های C4 و C5 در برابر ضربه محافظت می‌کند. ساییدگی و پارگی طبیعی می‌تواند در طول زمان شروع به رشد کند. رباط‌های غضروفی که دیسک را به مهره‌ها متصل می‌کنند، به مرور زمان انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند و با کوچک‌ترین تحریکی باعث پارگی و بیرون زدگی آن می‌شوند. فتق دیسک گردن بیشتر در اثر ضربه یا آسیب به ستون فقرات گردنی ایجاد می‌شود. فتق دیسک شایع است و با بالا رفتن سن افراد رایج‌تر می‌شوند.

علائم شایع بیرون زدگی دیسک ۴و۵ گردن

فشرده سازی نخاع در بخش‌های حرکتی C2-C5 می‌تواند منجر به اختلال عملکرد نخاع شود. می‌تواند منجر به ضعف در بازوها شود. در برخی شرایط، کنترل روده و مثانه از بین می‌رود. درد ناشی از بیرون زدگی دیسک C4-C5 گردن می‌تواند بلافاصله پس از تصادف ظاهر شود. به همین ترتیب، یا در طول زمان ایجاد شود. در هر دو صورت، سر، گردن، شانه و بازوها معمولاً بیش‌ترین آسیب را از درد می‌گیرند.

شدت این درد معمولاً از متوسط ​​تا شدید متغیر است که باعث تغییرات عمده در برنامه روزانه فرد می‌شود. همچنین این احتمال وجود دارد که بیمار دچار سردرد سرویکوژنیک شود که ناشی از دردی است که از قسمت فوقانی گردن به پشت سر تابش می‌کند. در این صورت، هر حرکت گردن و بازو باعث افزایش درد می‌شود.

سایر علائم بیرون زدگی دیسک C4-C5 گردن می‌تواند شامل ضعف در یک یا هر دو شانه، آرنج و مچ دست باشد. مفاصل در این مکان‌ها نیز احتمالاً تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در موارد نادر، شاخه‌های عصب C4-C5 واقع در عصب فرنیک تحت تأثیر قرار گرفته و ملتهب می‌شوند. این تأثیر نامطلوبی بر دیافراگم خواهد داشت و بیماران می‌توانند دچار مشکل در تنفس شوند.

درمان بیرون زدگی دیسک C4-C5 گردن

درمان‌های غیرجراحی معمولاً برای درمان درد و علائم جزئی در بخش‌های حرکتی ستون فقرات C2-C5 استفاده می‌شوند. در موارد شدید، بیماران دچار اختلالات عصبی مانند فلج و از دست دادن کنترل روده و مثانه شوند. هنگامی که چنین علائمی مشاهده شود، عمل جراحی به یک اقدام ضروری تبدیل می‌شود. یکی از رایج‌ترین روش‌های غیر جراحی برای درمان فتق دیسک، کشش دهانه رحم است. کشش یک تکنیک تسکین درد است که شامل کشش و تنظیم مجدد ستون فقرات است. یک درمانگر می‌تواند کشش را به صورت دستی یا با استفاده از تجهیزات کشش ستون فقرات انجام دهد. این درمان با باز کردن نوروفورامینا، فشردگی عصب نخاعی را کاهش دهد.

تمرینات C4-C5

فیزیوتراپی یکی از مناسب‌ترین راه‌ها برای بهبود وضعیت ستون فقرات گردنی است. جلسات باید همیشه با یک فیزیوتراپیست مجرب انجام شود تا از بدتر شدن آسیب و درد جلوگیری شود. با این حال، چنین دوره درمانی تنها زمانی باید انجام شود که بیمار هیچ بیماری زمینه‌ای یا آسیب نخاعی ویرانگری نداشته باشد. هنگامی که فیزیوتراپی مناسب تشخیص داده شد، روش‌هایی مانند کمپرس یخ، گرما درمانی، ماساژ درمانی، اولتراسوند، الکتروتراپی و سایر روش‌های درمانی غیرفعال انجام می‌شود. هدف از فیزیوتراپی غیرفعال کمک به کاهش درد و ادم است.

فیزیوتراپی فعال همچنین می‌تواند در رژیم درمانی برای بهبود استحکام ستون فقرات گردنی گنجانده شود. اینها عمدتاً شامل حرکات کششی و تمریناتی است که برای کاهش درد گردن و حفظ وضعیت بهتر طراحی شده‌اند.

• زهرا
    شهریور ۸, ۱۴۰۱

سلام وقت بخیر ببخشید علت بیرون زدگی دیسک ۴ و ۵ کمر بعد از یک سال عمل جراحی دیسک ۴ و ۵ به خاطر چیست ؟