تومور مغزی پشت گوش یا نوروم آکوستیک که به‌عنوان تومور زاویه مخچه نیز شناخته می‌شود، اغلب دیر تشخیص داده می‌شود. ازیک‌طرف، این به این دلیل است که نوروم آکوستیک یک تومور خوش‌خیم در مغز است که به‌کندی رشد می‌کند و متاستاز ایجاد نمی‌کند.با پیشرفت بیماری، علائم اغلب شامل سردرد و گردن درد است. بعداً، فلج صورت یا نورالژی دردناک سه‌قلو نیز می‌تواند ناشی از نوروم آکوستیک باشد.

این تومور بین گوش داخلی و ساقه مغز قرار دارد؛ بنابراین تشخیص دقیق نوروم آکوستیک تنها با کمک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) قابل انجام است. بررسی مواد بافتی در زیر میکروسکوپ امنیت نهایی را فراهم می‌کند.نوروم آکوستیک روی اعصاب شنوایی و دهلیزی ایجاد می‌شود و بنابراین بین گوش داخلی با اندام‌های شنوایی و دهلیزی و ساقه مغز قرار می‌گیرد.

تومور مغزی پشت گوش

تومور مغزی پشت گوش یا نوروم آکوستیک چیست؟

نوروم آکوستیک که اکنون به‌عنوان شوانوم دهلیزی شناخته می‌شود، یک نئوپلاسم خوش‌خیم در داخل جمجمه است. این عصب از عصب شنوایی و تعادل (عصب دهلیزی) منشأ می‌گیرد و بنابراین یک تومور مغزی واقعی به معنای باریک‌تر نیست، بلکه یک نئوپلاسم سیستم عصبی محیطی است.

معمولاً بین دو بخش مغز، مخچه (مخچه) و پونز (پونز) رشد می‌کند. پزشکان همچنین از یک تومور زاویه مخچه صحبت می‌کنند. اغلب خود را از ساختارهای اطراف با بافت همبند کپسوله می‌کند و متاستاز ایجاد نمی‌کند.

نورینوم ها مانند نوروم آکوستیک تومورهای خوش‌خیم هستند؛

و معمولاً به‌کندی رشد می‌کنند. آنها نادر هستند – طبق گفته انجمن سرطان آلمان، آنها حدود هشت درصد از تومورهای داخل جمجمه را تشکیل می‌دهند. اکثر بیماران در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی دچار نوروما می‌شوند.

ازآنجایی‌که روش‌های تشخیصی فنی در سال‌های اخیر به طور قابل‌توجهی بهبودیافته است، نوروم آکوستیک در حال حاضر معمولاً زودتر از گذشته کشف می‌شود. بااین‌وجود، فرض بر این است که بسیاری از بیماران شناسایی نشده باقی می‌مانند، زیرا تومور اغلب کوچک است و هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند.

علائم تومور مغزی پشت گوش چیست؟

نوروم آکوستیک تا زمانی که به طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر نشود و سایر ساختارهای مجاور را از بین نبرد، علائمی ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که تومور بسیار آهسته رشد می‌کند، معمولاً سال‌ها طول می‌کشد تا نوروم آکوستیک علائم ایجاد کند.

دستگاه شنوایی و دهلیزی معمولاً اولین کسانی هستند که تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. کاهش شنوایی اغلب اولین علامت تومور است. به‌صورت یک‌طرفه در کنار تومور رخ می‌دهد. افراد مبتلا اغلب فقط به طور تصادفی متوجه این کاهش شنوایی می‌شوند، برای مثال زمانی که مکالمه تلفنی را با گوش آسیب‌دیده دنبال می‌کنند. یک آزمایش معمول شنوایی نیز نشان‌دهنده بیماری است. به طور معمول، محدوده فرکانس بالا به طور خاص بدتر می‌شود، به‌طوری‌که صدای جیرجیر پرندگان اغلب تغییر می‌کند یا دیگر قابل‌درک نیست.

نوروم آکوستیک نیز از طریق کم‌شنوایی ناگهانی قابل‌توجه است.

این منجر به ازدست‌دادن ناگهانی و تقریباً کامل شنوایی در گوش آسیب‌دیده می‌شود. صدای زنگ در گوش (وزوز گوش) نیز اغلب رخ می‌دهد. آنها عمدتاً در محدوده فرکانس بالا قرار دارند و افرادی که تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند آنها را بسیار استرس‌زا می‌دانند. گاهی اوقات وزوز گوش تنها علامتی است که باعث ایجاد نوروم آکوستیک می‌شود. کم‌شنوایی اغلب دیرتر اتفاق می‌افتد.

اگر تومور عصب دهلیزی را تحت‌تأثیر قرار دهد:

نوروم آکوستیک اغلب باعث علائمی مانند سرگیجه (چرخش یا تلوتلوخوردن) و حالت تهوع می‌شود. این معمولاً الگوی راه‌رفتن را نیز تغییر می‌دهد. در برخی بیماران، چشم‌ها از این‌طرف به سمت دیگر به‌صورت افقی می‌لرزد (نیستاگموس). این علائم به‌ویژه با حرکات سریع سر و در تاریکی زمانی که تعادل از طریق چشم‌ها به‌خوبی هماهنگ نمی‌شود، قابل‌توجه است.

نوروم آکوستیک بسیار بزرگ گاهی اوقات اعصاب مختلف صورت را فشرده می‌کند و عملکرد آنها را محدود می‌کند. در این حالت مثلاً عضله میمیک در صورت دچار اختلال می‌شود (اختلال عصب صورت) یا احساس پوست روی صورت از بین می‌رود (اختلال عصب سه‌قلو).

در موارد شدید، نوروم آکوستیک مانع از تخلیه آب مغز ( Liquor ) می‌شود، به‌طوری‌که در سرجمع می‌شود و فشار داخل جمجمه را افزایش می‌دهد. علائم بارز آن سردرد، سفتی گردن، حالت تهوع، استفراغ و تاری دید است.

سیر نوروم آکوستیک چیست؟

ازآنجایی‌که نوروم آکوستیک بسیار آهسته رشد می‌کند و متاستاز ایجاد نمی‌کند، پیش‌آگهی خوب است. سیر بیماری اساساً به محل رشد و اندازه تومور بستگی دارد. در مورد تومورهای کوچک و بدون علامت، درمان آنها مطلقاً ضروری نیست.

تومورهای بزرگ‌تر اغلب با جراحی قابل‌درمان هستند و معمولاً عود نمی‌کنند. نوروم آکوستیک (عود) گهگاه تنها در صورتی رخ می‌دهد که بقایای تومور در جمجمه باقی بماند؛ بنابراین با درمان موفقیت‌آمیز، امید به زندگی در بیشتر موارد طبیعی است.

چه چیزی منجر به تومور مغزی پشت گوش می‌شود؟

نوروم آکوستیک از سلول‌های به‌اصطلاح شوان تشکیل می‌شود. اینها ساختارهای عصبی را در مغز محصور می‌کنند و در نتیجه جریان اطلاعات را تسریع می‌کنند. بااین‌حال، در نوروم آکوستیک، این سلول‌ها به طور غیرقابل‌کنترلی رشد می‌کنند و یک کانون محصور شده را تشکیل می‌دهند. ازآنجایی‌که عصب تعادل (nervus vestibularis) معمولاً تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، پزشکان همچنین از شوانوم دهلیزی صحبت می‌کنند.

علت این بیماری هنوز به‌اندازه کافی مشخص نشده است. بااین‌حال، نه ارثی است و نه مسری. نوروم آکوستیک به‌ندرت به‌عنوان بخشی از بیماری ارثی نوروفیبروماتوز نوع ۱ و نوع ۲ رخ می‌دهد. در این بیماری به دلیل نقص ژنتیکی، تومورها در سراسر بدن تشکیل می‌شوند. اگرچه لزوماً منجر به نوروم آکوستیک نمی‌شود، حدود پنج درصد از مبتلایان حتی به زخم‌های دوطرفه مبتلا می‌شوند.

کارشناسان همچنین مشکوک هستند که قرارگرفتن در معرض سروصدای زیاد ممکن است باعث ایجاد نوروم آکوستیک شود. بااین‌حال، تاکنون تنها نشانه‌های اولیه در این مورد وجود دارد.