علائم تومور مغزی در جوانان می‌تواند با بزرگسالان متفاوت باشد. زمانی که در مورد تومور مغزی صحبت می‌کنیم، به رشد توده‌ای غیرطبیعی از سلول‌ها در مغز اشاره می‌کنیم. علائم تومور مغزی متعدد است و عمدتاً به سه عامل بستگی دارد:

• محل
  • اندازه
  • شدت (سرعت رشد) تومور

یکی از علائم رایج تومور مغزی فارغ از سن‌وسال، سردرد است. علائم اولیه تومورهای مغزی می‌توانند موذیانه باشند و منجر به تأخیر در تشخیص شود که می‌تواند برای بیماران نوجوان تهدیدکننده زندگی باشد. هنگامی که علائمی را مشاهده می‌کنید که می‌تواند ناشی از تومور مغزی باشد، مهم است که فوراً آنها را به پزشک خود گزارش دهید. پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری را در صورت لزوم برای رد یا تشخیص تومور مغزی درخواست کند که نادر است اما اگر تشخیص داده نشود خطرناک است.

علائم تومور مغزی در جوانان

علائم سرطان در بزرگسالان

در نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۸ سال، علائمی که باید مراقب آنها بود عبارت‌اند از:

استفراغ مداوم :

استفراغ معمولاً بعد از  بیدارشدن از خواب رخ می‌دهد و با سردرد همراه است. فقط باید نگران باشیم که استفراغ تکرار شود، تب و اسهال نیز وجود ندارد.

سردرد مداوم یا مکرر :

سردرد یک علامت بسیار شایع و نگران‌کننده  مخصوصاً در پسران است. سردردهای چندروزه همراه با استفراغ مکرر که صبح هنگام بیدارشدن از خواب وجود دارد و با کاهش نشاط یا احساس خستگی مداوم همراه است باید بررسی شود.

تغییرات در حرکات چشم :

تغییرات بینایی در کودکان بسیار رایج است و به‌ندرت به تومور مغزی بستگی دارد. شایع‌ترین نقص چشم استرابیسم (ناهمگونی چشم‌ها نسبت به یکدیگر) است اما لرزش یا حرکات غیرطبیعی چشم نیز قابل‌مشاهده است.

کاهش دید یا دوبینی :

تشخیص ازدست‌دادن بینایی ممکن است دشوار باشد، کودک ممکن است در وضوح دید یا گسترش میدان بینایی کاهش یابد. کودکان تمایل دارند به تلویزیون نزدیک شوند یا برایشان مشکل است که درس را روی تخته یا روی صفحه دنبال کنند.

تغییرات تعادل، هماهنگی بین حرکات، راه‌رفتن :

ازدست‌دادن مهارت‌های حرکتی ظریف یا کاهش توانایی حرکت دست یا پا باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

تغییرات رفتاری، بی‌حالی :

وجود تغییرات در رفتار در کودکان بسیار مکرر است، در اغلب موارد تغییرات خلقی در ارتباط با رویدادهای خاص یا موقعیت‌های محیطی که آشنا نیستند رخ می‌دهد اما زمانی که فارغ از موقعیت بروز می‌کنند، می‌توانند نگران‌کننده باشند.

کاهش نشاط و سطح فعالیت  نیز جزو مواردی است که باید بررسی شود.

تشنج بدون تب:

تشنج می‌تواند خود را به طرق مختلف نشان دهد، اما اغلب با حرکات کنترل نشده بدن و بیهوشی خود را نشان می‌دهد.

تشنج صرعی که برای اولین‌بار اتفاق می‌افتد، به‌ویژه در صورت عدم وجود تب باید چک شود.

بلوغ زودرس یا دیررس :

در دختران، بلوغ با ظاهرشدن سینه‌ها شروع می‌شود و با شروع سیکل قاعدگی کامل می‌شود.بلوغ در پسران با افزایش اندازه بیضه‌ها شروع می‌شود و با تغییر صدا و ظاهر ریش کامل می‌شود.

در دختران، بلوغ معمولاً بین سنین ۸ تا ۱۳ سالگی شروع می‌شود و اولین سیکل قاعدگی در سن ۱۶ سالگی شروع می‌شود. در پسران باید بین ۹ تا ۱۴ سالگی شروع شود.

شروع زودرس بلوغ می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد و تومورهای سیستم عصبی مرکزی یک علت بسیار نادر هستند که البته نباید نادیده گرفته شود.

اشکال اصلی درمان تومورهای مغزی دوران کودکی و نوجوانی

توصیه‌شده‌ترین درمان برای تومور مغزی در کودکان و نوجوانان به نوع، اندازه و محل تومور و همچنین سن و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد.

گزینه‌های درمانی موجود عبارت‌اند از:

جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، درمان هدفمند و رادیوسرجری. برای اکثر تومورهای اولیه مغزی نیاز به جراحی است. در مواردی که تومور را نمی‌توان برداشت، رادیوسرجری می‌تواند یک گزینه ارزشمند و مؤثر باشد.

رادیوسرجری یک درمان غیرتهاجمی و یک‌روزه است که از پرتوهای قدرتمندی برای ازبین‌بردن سلول‌های تومور استفاده می‌کند. دقت فوق‌العاده آن باعث می‌شود که پرتوها بر روی یک منطقه بسیار کوچک متمرکز شوند و بافت سالم را دست‌نخورده باقی بگذارند. در پایان، کودک یا نوجوان قادر به بازگشت به خانه خواهد بود.

• Saghar
    شهریور ۲۰, ۱۴۰۱

سلام من دخترم و ۱۴ سالمه. همه ی علاعم بالا رو دارم نظیر: سردرد مکرر، حالت تهوع ، کاهش دید بی حالی و …
    آزمایش خون دادم کم خونی و کمبود ویتامین D داشتم. آیا امکان نگرانی وجود داره؟ممکنه تومور مغزی داشته باشم یا فقط بخاطر کم خونی ایناس؟

• امیر
    مهر ۱۲, ۱۴۰۱