زمان مهم بعد از جراحی درمان تومور مغزی با خروج بیمار از بخش مراقبت‌های ویژه به پایان نمی‌رسد و زمانی که بیمار نیز از بیمارستان مرخص شود پایان نمی‌یابد. پس از جراحی تومور مغزی، بسیاری از داروها همیشه باید ادامه یابد، مانند آنتی‌بیوتیک‌ها برای جلوگیری از عفونتی که ممکن است در حین جراحی رخ دهد، داروهای ضد صرع برای جلوگیری از ابتلای بیمار به صرع، و دارو برای تسکین تورم مغز یا ادم مغزی که ممکن است در مغز بیمار ایجاد شود. رعایت مراقبت‌های بعد از عمل جراحی تومور مغزی، الزامی است.

بعد از جراحی تومور مغزی چه کنیم

چشم‌انداز بعد از جراحی مغز چیست؟

بهبودی هر فردی پس از جراحی مغز متفاوت است. بهبودی پس از جراحی‌های کمتر تهاجمی مغز ممکن است هفته‌ها طول بکشد. یا ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا پس از یک روش بزرگ مانند کرانیوتومی بهبود پیدا کنید.

حتما با پزشک  خود در مورد زمان ایمن بودن بازگشت به کار و فعالیت‌های عادی صحبت کنید. بسته به جراحی که انجام داده‌اید، آنها می‌توانند توصیه‌های خاصی به شما بدهند. مهم است که در هفته‌ها و ماه‌های بعد از عمل به نوبت‌های بعدی خود بروید. ممکن است به اسکن تصویربرداری نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید که مشکل عود نکرده است.

مدت‌زمان جراحی مغز چقدر است؟

طول جراحی مغز شما به چند عامل مختلف بستگی دارد که در زیر ذکر شده است:

بیوپسی مغز: ۲-۳ ساعت

کرانیوتومی و برداشتن تومور مغزی: ۴-۶ ساعت

روش ترانس اسفنوئیدی برای برداشتن تومور: ۳-۴ ساعت

علاوه بر این، اندازه و شدت تومور مغزی شما ممکن است بر زمان کلی جراحی تأثیر بگذارد. اگر تومور به‌خودی‌خود به چندین ناحیه از مغز متصل باشد، ممکن است طولانی‌تر باشد. این به نوبه خود منجر به اقدامات ضروری بیشتر برای اطمینان از موفقیت جراحی می‌شود.

بعد از جراحی مغز چه انتظاری داریم؟

به طور معمول، پس از جراحی قبل از اینکه بتوانید توسط خانواده خود ببینید، به چند ساعت بهبودی نیاز دارد. این تضمین می‌کند که همه چیز به‌خوبی پیش می‌رود و شما به‌درستی از عمل جراحی خارج می‌شوید.

بهبودی بعد از جراحی مغز چقدر طول می‌کشد؟

در مجموع، به طور معمول حدود ۴ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا بهبودی کامل پس از جراحی مغز انجام شود. برش‌های اولیه روی سر شما ممکن است حدود یک هفته بعد درد داشته باشد. همچنین ممکن است برای یک دوره ۴-۸ هفته‌ای سردردهای خفیف داشته باشید. اگر بعد از جراحی هرگونه عارضه جانبی شدید یا غیرعادی را تجربه کردید، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری و اورژانسی باشید.

بهبودی پس از جراحی تومور مغزی

بهبودی پس از عمل تومور مغزی ممکن است کمی طول بکشد. هر کس مدت‌زمان متفاوتی را برای بهبودی صرف می‌کند. ممکن است بعد از جراحی حدود ۳ تا ۱۰ روز در بیمارستان بمانید. مدت اقامت شما در بیمارستان به عمل شما و مدت‌زمان بهبودی شما بستگی دارد. به‌محض اینکه ایمن شد، به شما اجازه داده می‌شود به خانه بروید، جایی که به بهبودی ادامه می‌دهید.

رفتن به خانه بعد از یک عمل جراحی بزرگ ممکن است ترسناک به نظر برسد. این می‌تواند کمک کند که دقیقاً چه چیزی را انتظار داشته باشید و کمک و پشتیبانی موجود را بدانید.

عوارض جانبی فوری

معمولاً افراد بلافاصله پس از جراحی احساس بدتری نسبت به قبل دارند. این می‌تواند ناراحت‌کننده باشد اگر برای آن آماده نباشید. برداشتن تومور مغزی یک عمل بزرگ است، بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا مزایای برداشتن تومور را احساس کنید.

جراحی مغز می‌تواند باعث تورم در مغز شود. پزشکان و پرستاران شما این موضوع را از نزدیک تحت‌نظر دارند و برای کاهش تورم به شما درمانی خواهند داد. اما همچنان ممکن است علائمی مانند:

• ضعف
  • طلسم‌های سرگیجه
  • تعادل ضعیف یا عدم هماهنگی
  • تغییر شخصیت یا رفتار
  • گیجی
  • مشکل در گفتار شما
  • تناسب (تشنج)

علائم شما ممکن است در ابتدا بدتر شود و ممکن است متوجه علائمی شوید که قبلاً نداشتید.

این می‌تواند زمان سختی برای شما و خانواده‌تان باشد. آنها ممکن است نگران باشند که عملیات شما جواب نداده باشد. اما علائم معمولاً با بهبودی کاهش یا ناپدید می‌شوند.

مشکلات طولانی‌مدت بعد از جراحی مغز

برخی از افراد پس از جراحی مغز به‌خوبی بهبود می‌یابند، اما این ممکن است مدتی طول بکشد. افراد دیگر دارای برخی مشکلات یا مشکلات طولانی‌مدت هستند.

مشکلاتی که ممکن است داشته باشید، بستگی به ناحیه‌ای از مغز دارد که تومور در آن قرار داشته است، دارد. (اگر فقط بخشی از تومور را برداشته باشید هنوز هم وجود دارد). مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مشکل در راه‌رفتن
  • ضعف در بازو یا پا
  • مشکل در تمرکز یا به‌خاطر سپردن چیزها
  • رفتار تغییر می‌کند
  • مشکلات در گفتار
  • بازگشت به سرکار

بسته به شغل و مشکلاتی که ممکن است داشته باشید، بازگشت سریع به سر کار پس از انجام عمل جراحی مغز برای شما دشوار است. به‌عنوان‌مثال، اگر شغلی دارید که در آن مهارت‌های ذهنی شما بسیار مهم است، یا اگر با ماشین‌آلات سنگین ‌کار می‌کنید. پذیرش و تطبیق با آن می‌تواند بسیار دشوار باشد.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرید

تجربه عوارض جانبی و حتی بدتر شدن احساس پس از جراحی مغز قبل از بهبودی طبیعی است. اما، برخی از مشکلات وجود دارد که طبیعی نیستند، و باید در مورد آنها با جراح یا سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرید:

• مشکل در ادرار کردن (ادرار کردن). ازدست‌دادن کنترل ادرار یا حرکات روده
  • مشکل در بیدار ماندن یا بیدارشدن
  • تب یا حالت تهوع / استفراغ
  • گیجی شدید، تغییرات بزرگ در خلق‌وخو یا رفتار یا توهم
  • مشکل در بینایی، شنوایی یا صحبت‌کردن
  • مشکل در راه‌رفتن یا ضعف در پاها یا بازوها
  • سفتی گردن یا سردردهایی که بدتر از قبل هستند
  • بدون احساس، بی‌حسی، یا سوزن و سوزن در بازوها، پاها یا صورت شما
  • غش کردن

اگر تجربه کردید با ۱۱۵ تماس بگیرید یا به بخش اورژانس بروید:

• دشواری در تنفس
  • تشنج، زمانی که قبلاً آن را نداشته‌اید.
  • نوع متفاوتی از تشنج نسبت به آنچه قبلاً داشته‌اید.