کاورنومای مغزی مجموعه‌ای از رگ‌های خونی غیرطبیعی است که معمولاً در مغز و نخاع یافت می‌شود. آنها گاهی اوقات به‌عنوان آنژیوم کاورنو، همانژیوم غاردار یا ناهنجاری غار مغزی (CCM) شناخته می‌شوند. یک کاورنومای معمولی شبیه تمشک است. پر از خون است که به‌آرامی از طریق عروقی که مانند “غار” هستند جریان می‌یابد. اندازه کاورنومای مغزی می‌تواند از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر متفاوت باشد.

علائم کاورنومای مغزی

کاورنوما اغلب علائمی ایجاد نمی کند، اما زمانی که علائم رخ می‌دهند می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• تناسب (تشنج)
  • سردرد
  • مشکلات عصبی، مانند سرگیجه، اختلال در گفتار (دیس آرتری) ، دوبینی، مشکلات تعادل و لرزش
  • ضعف، بی‌حسی، خستگی، مشکلات حافظه و مشکل در تمرکز
  • نوعی سکته به نام سکته هموراژیک

شدت و مدت علائم بسته به نوع کاورنوما و محل قرارگیری آن می‌تواند متفاوت باشد. اگر کاورنومای مغزی خونریزی کند یا به نواحی خاصی از مغز فشار بیاورد، ممکن است مشکل ایجاد شود.

سلول‌های پوشاننده کاورنومای مغزی اغلب نازک‌تر از سلول‌هایی هستند که رگ‌های خونی طبیعی را پوشانده‌اند، به این معنی که آنها مستعد نشت خون هستند.در بیشتر موارد، خونریزی کم است – معمولاً حدود نصف قاشق چایخوری خون – و ممکن است علائم دیگری ایجاد نکند.

اما خونریزی‌های شدید می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد و ممکن است منجر به مشکلات طولانی‌مدت شود.اگر برای اولین‌بار هر یک از علائم فوق را مشاهده کردید، باید دراسرع‌وقت به دنبال کمک پزشکی باشید.

چه عواملی باعث ایجاد کاورنوما می‌شود؟

در بیشتر موارد، هیچ دلیل روشنی وجود ندارد که چرا یک فرد دچار کاورنوما می‌شود. این بیماری گاهی اوقات می‌تواند در خانواده‌ها ایجاد شود – کمتر از ۵۰٪ موارد ژنتیکی هستند. اما در بیشتر موارد کاورنوما به طور تصادفی رخ می‌دهد. آزمایش ژنتیکی را می‌توان برای تعیین اینکه آیا کاورنوما ژنتیکی است یا اینکه به طور تصادفی رخ‌داده است انجام داد.

اگر شما یا همسرتان به نوع ژنتیکی کاورنوما مبتلا هستید، احتمال انتقال این عارضه به بچه‌هایی که باردار می‌شوید، ۱ در ۲ است.برخی از موارد کاورنوما نیز با قرارگرفتن در معرض اشعه مرتبط است، مانند انجام رادیوتراپی در مغز، معمولاً در دوران کودکی.

تشخیص کاورنومای مغزی

اسکن MRI  عمدتاً برای تشخیص کاورنوما استفاده می‌شود.ازآنجایی‌که علائم همیشه مشهود نیستند، بسیاری از افراد تنها پس از انجام اسکن MRI به دلیل دیگری به کاورنوما مبتلا می‌شوند. سی‌تی‌اسکن یا آنژیوگرافی نیز می‌تواند برای تشخیص کاورنوما استفاده شود، اما آنها به‌اندازه اسکن MRI قابل‌اعتماد نیستند.

نظارت بر علائم شما

هر علائمی که دارید ممکن است با خونریزی کاورنوما و سپس بازجذب خون ظاهر شود و از بین برود.مهم است که علائم خود را به‌دقت بررسی کنید، زیرا هرگونه علائم جدید ممکن است نشانه خونریزی باشد. پزشک می‌تواند به شما توصیه کند که در صورت بروز علائم جدید یا بدتر شدن چه کاری باید انجام دهید.همچنین ممکن است انجام اسکن مغزی بیشتر را توصیه کنند.

اسکن‌های ام‌آرآی و سی‌تی‌اسکن می‌توانند برای تشخیص خونریزی در مغز مورداستفاده قرار گیرند، اگرچه لزوماً نمی‌توانند کاورنوما را با افزایش خطر خونریزی شناسایی کنند.

این به این دلیل است که ویژگی‌های یک کاورنوما که در اسکن مغز قابل‌مشاهده است، مانند افزایش اندازه، به نظر نمی‌رسد مستقیماً با احتمال خونریزی مرتبط باشد.اگرچه کارنوماها می‌توانند بزرگ‌تر شوند، کارنوماهای بزرگ بیشتر از غارهای کوچک‌تر احتمال خونریزی ندارند.

احتمال خونریزی کاورنوما چقدر است؟

خطر خونریزی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بسته به اینکه آیا قبلاً خونریزی داشته‌اید یا خیر. اگر قبلاً خونریزی نداشته‌اید، تخمین زده می‌شود که کمتر از ۱٪ احتمال دارد که هرسال خونریزی داشته باشید.اگر کاورنومای مغزی قبلاً خونریزی کرده باشد، خطر خونریزی مجدد در هرسال چیزی بین ۴ تا ۲۵ درصد است.

اما اگر خونریزی بیشتری را تجربه نکنید، این خطر به‌تدریج کاهش می‌یابد و در نهایت به همان سطح افرادی که قبلاً خونریزی نداشته‌اند بازمی‌گردد. سطح خطر شما یکی از عوامل اصلی است که هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا از درمان سود می‌برید در نظر گرفته می‌شود.

درمان کاورنومای مغزی

درمان توصیه شده برای کاورنوما بسته به شرایط فرد و عواملی مانند اندازه، محل و تعداد متفاوت است.برخی از علائم کاورنوما مانند سردرد و تشنج را می‌توان با دارو کنترل کرد. اما گاهی اوقات ممکن است برای کاهش خطر خونریزی‌های بعدی، درمان تهاجمی‌تر ارائه شود. تصمیم به انجام چنین درمانی به‌صورت موردی در گفتگو با پزشک شما گرفته می‌شود.

انواع درمان ارائه شده در بریتانیا برای کاهش خطر خونریزی عبارت‌اند از:

• جراحی مغز و اعصاب – تحت بیهوشی عمومی برای برداشتن کاورنوما انجام می‌شود
  • رادیوسرجری استریوتاکتیک – که در آن یک دوز متمرکز پرتو مستقیماً به سمت کارنوم هدف قرار می‌گیرد و باعث ضخیم شدن و زخم شدن آن می‌شود.
  • در بیشتر موارد، جراحی مغز و اعصاب به رادیوسرجری استریوتاکتیک ترجیح داده می‌شود، زیرا اثربخشی رادیوسرجری در پیشگیری از خونریزی ناشناخته است.

رادیوسرجری استریوتاکتیک معمولاً تنها در صورتی در نظر گرفته می‌شود که موقعیت کاورنوما جراحی مغز و اعصاب را بسیار دشوار یا خطرناک کند.

خطرات درمان تهاجمی شامل سکته مغزی و مرگ است، اگرچه خطرات دقیق به محل کاورنوما بستگی دارد. شما باید خطرات احتمالی درمان را از قبل با پزشک خود در میان بگذارید.

• زهرا
    تیر ۱۶, ۱۴۰۱

سلام میخاستم بپرسم ایا کسی که دچار کاورنومای مغزی هستش محدودیتی توی ورزش داره؟آیا ورزش شنا خطر ناکه؟