مغز مهم ترین قسمت بدن میباشد. مغز پیوندی بافت ها و عروق را تشکیل میدهد که تمام سیستم های عصبی، حسی و حرکتی در آن تعبیه شده است و در صورت وجود کوچکترین اختلالی در آن فرد دچار نارسایی در بخش شریان ها و جریان های خونی در کل بدن مخصوصا مغز خواهد شد. ناهنجاری های عروقی میتواند منجر به تغییر در جریان خون شود. گاهی توده های عروقی تومورهای سرطانی نیستند اما گاهی میتوانند رشد کنند و علائم مختلفی را برای فرد به وجود آورند. بسیاری از ناهنجاری های عروقی وجود دارند که بدون علامت هستند. اما برخی از موارد ناهنجاری عروقی میتواند با فشار دادن قسمت های مغز موجب تحریک بافت مغز یا التهاب و نشت مواد غیر طبیعی در مغز شود و باعث ایجاد مشکلاتی در فرد شود. ناهنجاری های عروقی بدون وقفه میتواند علائمی مانند سردرد، تشنج، اختلال در بینایی، اختلالات شخصیتی، اختلال حرکتی یا احساسی در فرد ایجاد نماید.
هنگامی فرد به جراحی عروق مغز نیاز پیدا می کند که اختلال در شبکه ای شروع و به دیگر قسمت ها سرایت کند، درصورتی که بخشی از مغز که دچار تومور و لخته خون شده باشد باید توسط جراحی از مغز بیرون کشیده شود.

جراحی عروق مغز

ناهنجاری های عروق مغزی چیست ؟

ناهنجاری های عروقی ممکن است دچار پارگی شده و موجب آزاد شدن خون در مغز و سکته مغزی شود. شدت خونریزی میتواند منجر به آسیب مغزی یا حتی مرگ در فرد شود. ناهنجاری عروق خونی به مجموعه عروق خونی غیرطبیعی در مغز گفته میشود که در جریان انتقال خون میتواند تغییر ایجاد کند. ناهنجاری عروقی منجر به فشار در مناطقی از مغز و تحریک بافت مغز شده و منجر به ایجاد التهاب و نشت مواد غیرطبیعی به مغز و نارسایی خواهد شد.

علائم ناهنجاری عروقی

• سردردهای ناگهانی و شدید، متفاوت از سردردهای گذشته
  • غش یا از دست دادن هوشیاری
  • حالت تهوع و استفراغ
  • حساسیت به نور
  • اختلال در بینایی
  • تغییر در تفکر
  • اختلال در گفتار
  • اختلال در عملکرد
  • اختلال در حس
  • سکته مغزی
  • ضعف
  • گیجی

انواع ناهنجاری های عروقی

انواع ناهنجاری های عروقی به اندازه ، محل و نوع رگ های خونی درگیر ، دسته بندی خواهند شد:

• ناهنجاری های شریانی (AVM)
  • فیستول شریانی دهان (DAVF)
  • ناهنجاری های وریدی
  • بیماری مویامویا

عروق مغزی

بیماری مغزی عروقی به مشکلات رگ‌های خونی در مغز گفته می‌شود که جزء شایع‌ترین بیماری‌های کشنده در سراسر جهان بوده و منجر به آمار بالایی از سکته مغزی، خونریزی مغزی و عوارض دیگر می‌شود.
بیماری‌ عروق مغزی از راه‌های مختلفی می‌تواند بروز پیدا کند که یکی از شایع‌ترین آنها عارضه آترواسکلروز یا تنگی عروق مغزی است که طی آن میزان خونرسانی به مغز محدود و یا به طور کلی متوقف می‌شود و باعث وقوع سکته مغزی و حملات ایسکمی گذرا و به مرور زمان منجر به بروز اختلالات شناختی و زوال عقل خواهد شد.

آنوریسم مغزی

آنوریسم مغزی یک بیرون زدگی به صورت حباب در جدار شریان های مغز است. در حقیقت آنوریسم عروق مغزی ناشی از یک ضعف در جدار شریان های مغز بوده که به تدریج به علت بالا بودن فشار در داخل عروق سبب برجستگی شریان و ایجاد حباب می شود و چون جدار آن ها ضعیف تر از جدار طبیعی شریان های دیگر است، امکان دارد که پاره شده و سبب خونریزی مغزی شود. خونریزی می تواند در فضای ساب آراکنوئید اتفاق افتد که در این شرایط، خون همراه با CSF (مایع مغزی نخاعی) است و یا در داخل خود نسج مغز ایجاد شود که خونریزی داخل مغزی (اینترا سربرال هماتوما) نامیده می شود.

AVM چیست؟

AVM میتواند خطر پارگی و خونریزی در مغز را ایجاد کند. به طور طبیعی، خون از قلب توسط شرائین بزرگ در سرتاسر بدن جریان می یابد. شرائین شاخه به شاخه کوچکتر شده و سرانجام تبدیل به مویرگ می شوند. در بیمار مبتلا به AVM شریان ها مستقیماً و بدون واسطه بستر مویرگی، به ورید ها مرتبط می شوند و در هم گره می خورند که این امر منجر به ایجاد فشار بالا در این عروق می گردد. وریدها تحمل فشار خونی که مستقیماً از شریان ها می آیند را ندارند. وریدها برای پذیرش خون اضافی، تحت فشار زیادی قرار گرفته و بزرگ می ‌شوند. در نتیجه این فشار، دیواره وریدها تضعیف می شوند که می تواند منجر به پارگی و خون ریزی شود. علت دقیق AVM نامشخص است اما اغلب مادرزادی بوده و بیماری نسبتاً نادری محسوب می شود.

مالفورماسیون شریانی- وریدی

هنگامی که خون از شریان ها وارد مویرگ و سپس ورید میشود در قسمت مویرگ یک کلاف عروقی ایجاد خواهد شد که با سردردهای انفجاری و تشنج همراه خواهد شد و با عمل جراحی از طریق بستن شریان وریدهای کلاف عروقی ضایعه غیرطبیعی از گردش خون حذف خواهد شد.

درمان ناهنجاری های عروق خونی

تشخیص ناهنجاری عروق مغزی

اسکن آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری (CTA)

CTA روشی برای ارزیابی رگ های خونی میباشد که می تواند به بررسی AVM ها برای وجود آنوریسم ها کمک کند. توسط CT scan، تکنیک های مخصوص رایانه و مواد کنتراست میتوان تصویری دقیق از عملکرد رگ های خونی به دست آورد. اما این روش برای ارزیابی ناهنجاری های وریدی بسیار مناسب است.

آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRI)

این نوع روش تشخیصی توسط یک میدان مغناطیسی و پالس های انرژی و امواج رادیویی میتواند عکس هایی را از رگ های خونی داخل بدن تهیه کند.

آنژیوگرام مغزی

این تست تشخیصی برای تشخیص تصاویر رگ های خونی مورد استفاده قرار میگیرد. آنژیوگرام با بیهوشی قابل انجام است. این تست تشخیصی تهاجمی است اما جز بهترین روشهای تشخیص آنوریسم های کوچک مغز میباشد.

درمان ناهنجاری های عروق خونی

آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی یا استنت گذاری توسط لوله ای نازک و انعطاف پذیر به نام کاتتر انجام میشود که در بین سرخرگ ها قرار داده میشود تا انسداد در رگ های خونی ایجاد شود. قرار گرفتن استنت در شریان های خونی میتواند پلاک و گرفتگی رگ را از بین ببرد.

پلاک برداری خونی

این جراحی عروق مغز برای درمان آنوریسم مغزی استفاده میشود و برای رفع حباب ها و انسداد در دیواره جریان های خونی انجام خواهد شد.

جراح عروق مغزی

جراح با استفاده از تست ها و آزمایشات میتواند هر گونه ناهنجاری در عروق مغزی را تشخیص دهد. بعد از تشخیص جراح بهترین روش درمانی را برای بیمار انتخاب می کند.

چگونه میتوان از بیماری های ناشی از عروق مغزی جلوگیری کرد ؟

• اجتناب از استعمال دخانیات و مصرف الکل
  • گنجاندن رژیم غذایی مناسب و پرهیز از خوردن غذاهای چرب، سرخ کردنی
  • کنترل فشار خون
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
  • حفظ وزن سالم