مهره های ستون فقرات توسط دیسک و دو مفصل کوچک که مفصل فاست نام دارد به هم متصل میشوند. این دیسک از بافت ژله ای تشکیل شده است و یک مهره بر روی مهره دیگر مانند ضربه گیر و محافظ بین مهره ای کار می کند و از ساییدگی مهره های ستون فقرات جلوگیری می کند. دیسک بین مهره ای و مفاصل فاست به مهره های گردن این اجازه را میدهند تا به راحتی خم شده و بچرخند. با افزایش سن دیسک ها آب خود را از دست میدهند و متقابلا خاصیت ضربه گیری و حفاظتی دیسک کاهش می یابد.
لایه محیطی دیسک تحلیل رفته و پاره میشود و در صورت جابجایی مرکز دیسک فتق دیسک گردن به وجود می آید. این دیسک گردن برجسته به اعصاب آن ناحیه فشار وارد میکند. دیسک گردن علائمی را در فرد ایجاد می کند، از جمله علائم خطرناک دیسک گردن میتوان به درد در ناحیه گردن، کرختی یا بی حسی ، گزگز کردن یا ضعف در شانه ها یا بازوها و غیره از علائم دیسک گردن می باشد. در ادامه علائم خطرناک دیسک گردن را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

علائم خطرناک دیسک گردن

علائم دیسک گردن ایجاد می کند شامل :

درد گردن

از شایع ترین علائمی که فرد مبتلا به دیسک گردن تجربه می کند درد گردن می باشد. این درد با حرکت بدتر میشود و برای بهبود به استراحت نیاز دارد. شب ها عضلات ما شل میشوند و فشار بیشتری به ستون مهره ها وارد می آورد ، همین امر سبب میشود که درد گردن در شب ها افزایش یابد.

فشار به ریشه های عصبی

از علامت های شایع دیسک گردن میتوان به فشار به ریشه های عصبی اشاره کرد. این فشار ریشه ای بسته به اینکه به کدام منطقه فشار وارد می کتد ، درد به شانه ها، بازو، ساعد یا انگشتان دست انتشار پیدا خواهد کرد. زیرا دیسک های گردن معمولا یک طرف را درگیر می کنند معمولا درد اندام فوقانی بیمار نیز یک طرفه می باشد. علائم ریشه ای شامل :

انتشار درد از گردن به شانه

انتشار درد از گردن به شانه عموما یک طرفه بوده و بیمار درد شانه را تجربه خواهد کرد. عموما ریشه عصبی C5 که ریشه عصبی ۵ گردنی است تحت فشار قرار می گیرد. ریشه عصبی C5 اگر دچار پارگی شود دیسک های ۴ و ۵ را تحت تاثیر قرار می دهد.

انتشار درد از گردن به بازو

درد بیمار به بازو اگر در قسمت جلو بازو انتشار یابد نشانه فشار به C6 یا ریشه عصبی ششم گردنی است. در صورتی که درد به پشت بازوها نیز انتشار یابد نشاندهنده فشار به ریشه عصبی ۷ گردن یا C7 نیز می باشد.

انتشار درد از گردن به ساعد

درد اگر به سمت جلو یا کناره خارجی ساعد انتشار پیدا کند عموما به ریشه عصبی ۶ یا C6 فشار وارد خواهد کرد. اگر درد به پشت ساعد انتشار یافته باشد نشاندهنده فشار عصبی هفتم گردنی می باشد.

انتشار درد به انگشتان دست

اگر درد به سمت انگشتان دست انتشار یابد نشاندهنده فشار بر روی ریشه ششم گردنی می باشد و دردی که بین ۲ انگشت سبابه یا میانی تیر بکشد نشاندهنده فشار بر روی ریشه هفتم گردنی می باشد.
اگر درد انتشاری به انگشت کوچک یا انگشت حلقه انتشار یابد نشاندهنده فشار بر روی ریشه هشتم گردنی میباشد. در صورتی که بیمار در چند سطح دیسک دچار بیماری دیسک باشد ترکیبی از علائم در وی نشان داده میشود.

از دیگر علائم خطرناک دیسک گردن

• درد یک طرفه به سمت بازو
  • دردی که به نوک انگشتان گسترش می یابد و بی حسی
  • از دست دادن قدرت در دست همراه با درد
  • افتادن اجسام از دست
  • مشکل در راه رفتن و عدم تعادل

علائم خطرناک دیسک گردن به طور خلاصه

• پارگی دیسک بین مهره ای C3-C4 معمولا باعث ایجاد درد گردن میشود.
  • پارگی دیسک بین مهره ای C4-C5 معمولا درد انتشاری به شانه ها را تجربه می کنند.
  • پارگی دیسک بین مهره C5-C6 معمولا درد انتشاری به جلو بازو و انگشت شستشان تیر می کشد. همچنین بیمار علائمی مانند گزگز و خواب رفتگی و بی حس شدن انگشت شست را نیز تجربه خواهد کرد.
  • پارگی دیسک بین مهره C6-C7 معمولا درد انتشاری به پشت بازو و پشت ساعد و انگشت سبابه یا انگشت میانی تیر میکشد. همچنین بیمار علائمی مانند خواب رفتگی و گزگز و بی حسی در انگشت سبابه و انگشت میانی را نیز تجربه خواهد کرد.
  • پارگی دیسک بین مهره ای C7-C8 معمولا درد انتشاری به قسمت میانی بازو، قسمت میانی ساعد و سپس انگشت کوچک یا انگشت حلقه را تجربه می کنند. بیمار همچنین ممکن است علائمی مانند احساس خواب رفتگی و گزگز و بی حسی در انگشت کوچک دست یا انگشت حلقه را تجربه کند.
تشخیص دیسک گردن

برای تشخیص دیسک گردن، سابقه بیمار و معاینه فیزیکی اهمیت دارد. برای تشخیص قطعی دیسک گردن بیمار به معاینه عصبی دقیق، معاینه مناسب رادیولوژیک و در صورت لزوم (EMG) نیاز دارد.

درمان دیسک گردن

در صورتی که نشانه ای از آسیب عصبی وجود نداشت به بیمار استراحت، مسکن و فیزیوتراپی پیشنهاد میشود. در صورتی که علائم آسیب عصبی وجود داشت و روش های درمانی دیگر موثر واقع نشد درمان جراحی پیشنهاد میشود.

درمان پارگی دیسک گردن بدون عمل جراحی

• درمان دارویی : در این مرحله از درمان بیمار داروهای ضدالتهاب دریافت می کند.
  • فیزیوتراپی : همراه با درمان دارویی فیزیوتراپی نیز انجام میشود که میتواند به کاهش التهاب و درمان دیسک گردن کمک کند. فیزیوتراپی شامل ماساژ بافت نرم گردن و عمق گردن ، بکار بردن گرما و سرما و همچنین ورزش و به کار بردن لیزر ، امواج ماورا صوت و امواج مادون قرمز ، تحریک الکتریکی TENS می باشد.
  • ماساژ : چند نوع ماساژ برای گردن وجود دارد. ولی ماساژ عمقی گردن موثرترین نوع ماساژ برای درمان دیسک گردن است. این کار به بالانس شدن و تنظیم شدن عضلات و کاهش اسپاسم عضلانی کمک می کند.
  • تزریق دارو : تزریق های اپیدورال یا تزریق اطراف ریشه عصبی میتواند به بهبود دیسک گردن کمک کند.
  • طب سوزنی : طب سوزنی یکی از راه های درمان دیسک گردن برای کاهش درد می باشد.
  • هیدروتراپی یا آب درمانی : در این روش از آب استفاده می شود و بیمار در داخل آب باید ورزش های مخصوصی انجام دهد. این امر منجر به بهبود درد ، افزایش دامنه حرکات مفاصل و کاهش اسپاسم عضلانی خواهد شد. برای آب درمانی می توانید از آب گرم یا جکوزی نیز استفاده کنید.
  • تقویت عضلات : افرادی که دیسک گردن را تجربه می کنند معمولاً عضله های جلو و هم عضله های کناری و هم عضله های پشت ستون مهره ها دچار ضعیف می‌ شود. تقویت عضلات میتواند به این امر کمک کند.

جراحی دیسک گردن

در صورتی که روش های درمانی ذکر شده برای مدت ۱ یا دو ماه موثر واقع نشد، عمل جراحی گردن وی توصیه میگردد.