سیاتیک نوعی دردی است که از قسمت پایین کمر منشا می‌گیرد و معمولاً به سمت پایین یک یا هر دو پا منتشر می‌شود. این درد ناشی از التهاب عصب سیاتیک در قسمت پایین کمر است. اصطلاح پزشکی سیاتیک رادیکولوپاتی کمری است. جراحی یکی از گزینه‌های درمانی سیاتیک است، اما برای همه مناسب نیست. برای رسیدن به پاسخ این سوال که، آیا سیاتیک باعث فلج شدن می‌شود؟ پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

آیا سیاتیک باعث فلج شدن می‌شود

علت سیاتیک چیست؟

سیاتیک می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، که هر یک به درمان‌های متفاوتی نیاز دارند. اینکه آیا جراحی سیاتیک فرد را فلج می‌کند یا نه، بستگی به این دارد که چرا عصب سیاتیک در وهله اول ملتهب شده است. دلایل احتمالی التهاب سیاتیک شامل موارد زیر است:

• فتق دیسک در قسمت پایین کمر
  • تنگی نخاع باریک شدن فضای داخل کانال نخاعی
  • اسپوندیلولیستزیس مهره‌های لغزیده و نامناسب
  • انحطاط ستون فقرات به دلیل ساییدگی و پارگی، که می‌تواند منجر به خارهای استخوانی شود (مناطق رشد استخوان اضافی)
  • کیست یا تومور در ستون فقرات

اگرچه بیشتر این علل را می‌توان با جراحی برطرف کرد، اما به ندرت جراحی اولین خط درمان است. نوع جراحی به مشکل بستگی دارد. علاوه بر این، درد سیاتیک می‌تواند در نتیجه تحریک عصب سیاتیک توسط عضله پیریفورمیس در باسن باشد. این بیماری سندرم پیریفورمیس نامیده می‌شود و به ندرت نیاز به جراحی دارد.

سیاتیک چه تاثیری بر کیفیت زندگی دارد؟

درد سیاتیک می‌تواند از قسمت تحتانی کمر، از پشت ران تا پا گسترش یابد. درد گاهی می‌اید و می‌رود، گاهی اوقات برای روزها و حتی هفته ها ادامه دارد. باعث هر چیزی شود. به طور کلی درد سیاتیک باعث ناراحتی می‌شود و گاهی اوقات انجام برخی از کارهای ساده و معمول را غیر ممکن می‌کند. نشستن با درد سیاتیک دردناک است و حتی رانندگی را سخت می‌کند.

اگر به فکر جراحی برای سیاتیک هستید، در نظر بگیرید که درد چقدر بر کیفیت زندگیتان تأثیر می‌گذارد. اگر کار، سرگرمی‌ها، زندگی اجتماعی‌تان از درد مداوم رنج می‌برد، جراحی می‌تواند یک گزینه درمانی مناسب باشد.

آیا سیاتیک باعث فلج شدن می‌شود؟

اگرچه سیاتیک به عنوان التهاب عصبی شروع می‌شود، اما در نهایت به آسیب عصبی تبدیل می‌شود. اگر عصب سیاتیک آسیب ببیند، می‌تواند منجر به بی حسی، سوزن سوزن شدن و در موارد شدیدتر، ضعف در زانوها یا پاها شود. هر چه مدت بیشتری درمان نشود، مدت بیشتری طول می‌کشد تا بی حسی و ضعف برطرف شود. گاهی می‌تواند منجر به فلج شدن نیز شود.

سیاتیک چه درمان‌هایی دارد؟

بسته به علت، روش‌های مختلفی برای درمان سیاتیک بدون جراحی وجود دارد. این درمان‌ها شامل داروهای مسکن، تزریق استروئید، فیزیوتراپی، آب درمانی، مدیتیشن و بلوک‌های عصبی و … هستند. این درمان در هر فرد متفاوت است. انواع مختلفی از پزشکان وجود دارند که درد سیاتیک را درمان می‌کنند. اگر نوع درمان خود را با پزشک خود انتخاب کرده‌اید، بهتر است قبل از مراجعه به جراح، یک قرار ملاقات با یک پزشک توانبخشی یا یک متخصص طب درد داشته باشید. گاهی اوقات متخصص درد می‌تواند بدون جراحی، با فیزوتراپی مشکل را برطرف کند.

در چه صورت جراحی سیاتیک لازم است؟

تصمیم‌گیری در مورد جراحی سیاتیک زمانی که درد زیادی داشته باشید. حتماً با جراح خود در مورد اهداف پس از جراحی، به خصوص در مورد درد و فعالیت‌های روزانه خود صحبت کنید. آیا انتظار دارید یک هفته پس از جراحی شروع به فعالیت کنید یا به سر کار و باشگاه برگردید؟ آیا امیدوار هستید که درد به طور کامل و برای همیشه از بین برود؟ اگرچه بیش‌تر افراد پس از جراحی سیاتیک تا ۹۰ درصد سطح درد خود را بهبود می‌بخشند، اما هیچ پزشکی نمی‌تواند این را تضمین کند.  بسته به نوع جراحی سیاتیک، بیشتر افراد روز بعد از جراحی می‌توانند راه بروند. اما بهبودی کامل معمولاً دو تا چهار هفته طول می‌کشد. جراحی کم تهاجمی معمولاً به معنای بهبودی سریع‌تر است، اما اگر جراحی شامل بیش از یک مهره یا دیسک باشد، بهبودی کمر بیشتر طول می‌کشد.

آیا سیاتیک باعث فلج شدن می‌شود

آیا مزایای جراحی سیاتیک بیشتر از خطرات آن است؟

مانند اکثر جراحی‌هایی که نیاز به بیهوشی عمومی دارند، جراحی سیاتیک نیز با خطر لخته شدن خون و حمله قلبی همراه است. عفونت در اکثر جراحی‌ها نیز یک خطر است. و از آنجایی که این عمل خاص شامل بافت‌های اطراف عصب می‌شود، آسیب عصبی امکان‌پذیر است. علاوه بر خطرات جراحی عمومی، عوامل خطر به سوابق بیماری، سبک زندگی یا وضعیت سلامتی فرد بستگی خواهد داشت. این عوامل می‌توانند خطر را در طول جراحی افزایش دهند یا بر میزان موفقیت جراحی در تسکین درد سیاتیک تأثیرگذار باشند. مطالعات نشان داده‌اند که عواملی مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت و مدت زمان درد سیاتیک قبل از جراحی می‌توانند بر نتیجه عمل تاثیر بگذارند.

کلام آخر

سیاتیک نوعی عصب فشرده است و زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های اطراف فشار زیادی به عصب سیاتیک وارد می‌کنند. در طی آن عملکرد عصبی توسط تعدادی از عوامل مرتبط با تاندون‌ها، ماهیچه‌ها، غضروف و استخوان‌ها مختل می‌شود. علائم حاصل می‌تواند شامل ضعف، سفتی، بی حسی، گزگز و یا درد شدید باشد. توصیه رایج پزشکان درد استراحت و فیزیوتراپی برای تسکین درد است. اما اگر سیاتیک زودتر تشخیص داده نشود و درمان نشود، نیاز به جراحی کمر خواهد داشت. به همین دلیل، ضروری است به محض ظاهر شدن علائم درد با یک پزشک متخصص درد مشورت کنید. اگر به طور جدی به دنبال جراحی سیاتیک هستید، مهم است که تحت نظر جراحی باشید که علم و تجربه بالایی در این زمینه داشته باشد. زیرا همانطور که در ابتدا گفتیم جراحی و درمان نامناسب باعث فلج شدن می‌شود.