علائم دیسک کمر عصبی می‌تواند بسیار عذاب‌آور باشند. چنانچه جزو افرادی هستید که با این مقوله دسته و پنجه نرم می‌کنید، خواند این مقاله برای شما خالی‌ازلطف نیست. درک علائم ناشی از دیسک کمر عصبی و خنثی‌کردن عوامل ایجاد آن، می‌تواند تأثیر به سزایی در کاهش تعداد کمردرد و یا درمان کامل آن داشته باشد.

علائم دیسک کمرعصبی

•  به طور مکرر دچار کمردرد، تنش، سفتی، درد یا اسپاسم کمر می‌شوید.
  • به نظر می‌رسد کمر شما اغلب دردناک، متشنج یا  سفت است.
  •  کمر شما آنقدر درد دارد که باعث بی‌حرکتی خفیف تا شدید می‌شود.
  • شما به طور منظم کمردرد، تنش عضلات پشت، سفتی و درد دارید.
  • کمر شما به طور غیرمعمولی در اثر انجام کارهای عادی دچار تنش، سفت شدن یا درد می‌شود.
  • خواب شما نیز می‌تواند به دلیل کمردرد مزمن و بی‌امان مختل شود.
  • دردهای تیز، تیراندازی یا کوبنده در پشت خود احساس می‌کنید اما کاری برای ایجاد آن انجام نداده‌اید.
  • کمردرد اضطرابی نیز می‌تواند مانند احساس سوزش در پشت باشد.
  • درد و تنش غیرقابل‌توضیحی بین تیغه‌های شانه ایجاد می‌شود.
  • به دلیل کمردرد، تنش، سفتی و درد تسکین‌ناپذیر، مسکن‌ها را بیشتر مصرف می‌کنید.
  • ماهیچه‌های پشت شما اغلب بدون دلیل اسپاسم می‌شوند.
  • کمردرد حاد یا مزمن، تنش، سفتی، درد، درد تیراندازی یا اسپاسم ظاهراً بدون دلیل می‌شوید. پزشک شما آسیب را به‌عنوان علت رد کرده است.
علائم کمردرد عصبی

گسترش علائم دیسک کمر عصبی

این علامت همچنین می‌تواند به‌عنوان “فشار” در هر نقطه از پشت یا پشت احساس شود. علائم کمردرد اضطرابی می‌تواند تنها یک ناحیه از پشت را تحت‌تأثیر قرار دهد، می‌تواند جابه‌جا شده و ناحیه یا نواحی دیگری در پشت را تحت‌تأثیر قرار دهد، می‌تواند به همه‌جا مهاجرت کند و بسیاری از نواحی پشت را تحت‌تأثیر قرار دهد یا کل کمر را تحت‌تأثیر قرار دهد. آنها همچنین می‌توانند روی قسمت بالایی پشت، وسط پشت یا پایین کمر تأثیر بگذارند.

علائم دیسک کمر عصبی چه زمانی نمایان می‌شوند؟

حتی حرکات ملایم مانند خم شدن، چرخش یا چرخش می‌تواند باعث کمردرد ناگهانی شود.

علائم کمردرد می‌تواند به‌ندرت، مکرر یا به طور مداوم رخ دهد. به‌عنوان‌مثال، شما هرچند وقت یک‌بار و نه به‌دفعات، علائم کمردرد را دارید، آنها را خاموش و روشن کنید یا همیشه آنها را داشته باشید.

علائم کمردرد اضطرابی می‌تواند قبل، همراه یا به دنبال تشدید علائم دیگر اضطراب باشد یا خودبه‌خود رخ دهد. آنها همچنین می‌توانند قبل، همراه یا به دنبال یک دوره عصبی، اضطراب، ترس، و استرس باشند، یا “غیرعامل” و بدون دلیل ظاهری رخ دهند.

علائم کمردرد می‌تواند از شدت خفیف، متوسط ​​تا شدید متغیر باشد. آنها همچنین می‌توانند در امواجی بیایند که در یک‌لحظه قوی هستند و لحظه‌ای دیگر آرام می‌شوند. علائم اضطراب کمردرد می‌تواند روزبه‌روز و لحظه‌به‌لحظه تغییر کند.همه ترکیبات و تغییرات فوق مشترک هستند. اضطراب، کمردرد، تنش، سفتی، درد، اسپاسم و علائم بی‌حرکتی می‌تواند در هنگام عدم حواس‌پرتی، استراحت، تلاش برای خوابیدن یا هنگام بیدارشدن، نگران‌کننده‌تر به نظر برسد.

چگونه اضطراب باعث کمردرد عصبی  می‌شود

هنگامی که این علامت ناشی از اضطراب باشد، استرس، از جمله استرس ناشی از اضطراب، یکی از علل شایع علائم کمردرد حاد و مزمن است. در اینجا برخی از شایع‌ترین دلایلی که چرا اضطراب می‌تواند باعث علائم کمردرد حاد و مزمن شود، آورده شده است:

• ۱.پاسخ به استرس

رفتار مضطرب (که باعث ایجاد اضطراب می‌شود) پاسخ استرس را فعال می‌کند که به‌عنوان پاسخ مبارزه یا فرار نیز شناخته می‌شود. پاسخ استرس باعث تغییرات زیادی در بدن می‌شود که بدن را برای اقدام فوری آماده می‌کند.

گروه‌های عضلانی کمردرد عصبی یکی از این تغییرات شامل سفت کردن ماهیچه‌ها است تا بدن در برابر آسیب مقاوم‌تر شود. عضلات سفت در پشت می‌تواند باعث تنش، سفتی، درد و محدودیت حرکت شود. در برخی موارد، ماهیچه‌ها می‌توانند آنقدر سفت شوند که دردناک، دردناک و اسپاسم شوند.

گروه‌های عضلانی زیادی در پشت وجود دارد. هر عضله یا گروهی از ماهیچه‌ها می‌توانند تحت‌تأثیر استرس قرار گیرند.

اضطراب و پاسخ استرس همراه از علل شایع کمردرد حاد، تنش، سفتی، درد و اسپاسم عضلانی است.

تا زمانی که مضطرب هستید و پاسخ استرس فعال است، می‌توانید علائم کمردرد داشته باشید.

1. تحریک بیش از حد

فعال‌شدن مکرر پاسخ استرس، مانند رفتار بیش از حد مضطرب، می‌تواند باعث شود که بدن در حالت آمادگی برای پاسخ نیمه استرس باقی بماند. ما این حالت را «تحریک بیش از حد پاسخ به استرس» می‌نامیم زیرا هورمون‌های استرس محرک‌های قدرتمندی هستند.

تحریک بیش از حد می‌تواند باعث تغییر در پاسخ استرس فعال شود حتی اگر پاسخ استرس فعال نشده باشد.

به‌این‌ترتیب، تحریک بیش از حد می‌تواند بدن را تحت‌فشار قرار دهد و ماهیچه‌ها را سفت نگه دارد، از جمله عضلات پشت. کمردرد مزمن یکی از علائم رایج تحریک بیش از حد است.

۳.اختلال در تنظیم تحریک سیستم عصبی باعث کمردرد عصبی می‌شود

تحریک بیش از حد همچنین می‌تواند سیستم عصبی را که عمدتاً از سلول‌های عصبی تشکیل شده‌اند – که ترکیبی از الکتریسیته و مواد شیمیایی دارند (ترکیبی از الکتریسیته و مواد شیمیایی) تشکیل می‌دهند، بسیار تحریک کرده و تحت‌فشار قرار دهد.

نورون‌های بیش از حد برانگیخته می‌توانند به طور نامنظم عمل کنند، بر تکانه‌های عصبی که حرکت و تنش عضلانی را کنترل می‌کنند، تأثیر بگذارند. تنش مزمن عضلانی، انقباض، درد و اسپاسم نشانه‌های رایج فشار بیش از حد سیستم عصبی هستند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که استرس حساسیت و واکنش‌پذیری نسبت به درد را افزایش می‌دهد. به‌این‌ترتیب، یک سیستم عصبی بیش از حد هیجان‌زده و تحت استرس می‌تواند باعث مشکلات درد، از جمله مشکلات کمردرد مزمن شود.

بسیاری از پزشکان متخصص در مشکلات کمردرد، اکنون ارتباط مستقیمی بین استرس، از جمله استرس ناشی از اضطراب، و کمردرد و تنش می‌بینند.

سایر عوامل کنترل دیسک کمر عصبی

عوامل دیگری می‌توانند باعث استرس و ایجاد و تشدید علائم کمردرد اضطرابی شوند، از جمله:

• دارو
  • داروهای تفریحی
  • محرک‌ها
  • کم‌خوابی
  • هایپر و هیپوونتیلاسیون
  • قند خون پایین
  • کمبودهای تغذیه‌ای
  • کم‌آبی بدن
  • تغییرات هورمونی

چگونه می‌توان از علائم دیسک کمر عصبی  خلاص شد

هنگامی که عوامل دیگری باعث ایجاد یا تشدید این علامت اضطراب می‌شوند، پرداختن به علت خاص می‌تواند این علامت را کاهش داده و از بین ببرد.

هنگامی که یک پاسخ استرس فعال باعث این علامت می‌شود، پایان‌دادن به پاسخ استرس فعال باعث کاهش این علامت اضطراب حاد می‌شود.

به‌خاطر داشته باشید که ممکن است تا ۲۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشد تا بدن پس از یک پاسخ استرس بزرگ بهبود یابد. اما این طبیعی است و جای نگرانی نیست.

هنگامی که تحریک بیش از حد (استرس مزمن) باعث علائم کمردرد می‌شود، ازبین‌بردن تحریک بیش از حد علائم کمردرد اضطرابی را متوقف می‌کند.

شما می‌توانید تحریک بیش از حد را با رعایت موارد زیر خنثی کنید:

• کاهش استرس
  • حاوی رفتار مضطرب (زیرا اضطراب باعث ایجاد استرس می‌شود)
  • آرامش عمیق منظم
  • اجتناب از محرک‌ها
  • ورزش منظم سبک تا متوسط
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم از غذاهای کامل و طبیعی
  • پذیرش منفعلانه علائم تا زمانی که فروکش کنند.
  • در هنگام بهبودی بدن خود صبور باشید.

برای یافتن راه‌های بیشتر برای کاهش استرس، از مقاله «۶۰ راه طبیعی برای کاهش استرس» ما دیدن کنید. همان‌طور که بدن از تحریک بیش از حد بهبود می‌یابد، ارسال علائم، از جمله علائم کمردرد اضطرابی را متوقف می‌کند. علائم استرس مزمن زمانی که بدن سلامت عادی و غیر تحریک شده خود را بازیابی می‌کند، فروکش می‌کند.

بااین‌حال، ازبین‌بردن تحریک بیش از حد ممکن است بسیار بیشتر از آنچه بیشتر مردم فکر می‌کنند طول بکشد، و باعث می‌شود علائم بیشتر از حد انتظار باقی بمانند. تا زمانی که بدن حتی اندکی بیش از حد تحریک شده باشد، می‌تواند علائمی از هر نوع، تعداد، شدت، مدت، فرکانس و در هر زمانی از جمله این علائم را نشان دهد.

بااین‌حال، از آنجایی که کمردرد یکی از علائم رایج استرس، از جمله استرس ناشی از اضطراب است، بی‌ضرر است و نیازی به نگرانی ندارد. زمانی که استرس ناسالم از بین رفت و بدن زمان کافی برای بازیابی داشته باشد، فروکش می‌کند؛ بنابراین دلیلی برای نگرانی در مورد آن وجود ندارد.

علائم اضطراب اغلب باقی می‌مانند زیرا:

بدن هنوز تحت استرس است (به دلیل شرایط استرس‌زا یا رفتارهای مضطرب).

استرس شما به‌اندازه کافی یا برای مدت طولانی کاهش نیافته است.

بدن شما کار بازیابی خود را کامل نکرده است.

پرداختن به دلیل طولانی شدن علائم به بدن امکان بهبودی می‌دهد.

اغلب، علائم اضطراب طولانی‌مدت فقط به دلایل بالا باقی می‌مانند. آنها نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی نیستند. این امر به‌ویژه در صورتی صادق است که علائم شما توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گرفته باشد و صرفاً به اضطراب یا استرس نسبت‌داده‌شده باشد.

علائم اضطراب مزمن با حذف بیش از حد تحریک کاهش می‌یابد. با بهبود و تثبیت بدن، تمام علائم اضطراب مزمن به‌آرامی کاهش‌یافته و در نهایت ناپدید می‌شوند.

از آنجایی که نگرانی و ناراحتی در مورد علائم اضطراب ایجاد استرس می‌کند، این رفتارها می‌توانند در بهبودی اختلال ایجاد کنند.

پذیرش منفعلانه علائم خود – اجازه دادن به آنها بدون واکنش، مقاومت، نگرانی یا مبارزه با آنها – درحالی‌که کار بهبودی خود را انجام می‌دهید، باعث توقف به‌موقع آنها می‌شود.

پذیرش، تمرین و صبر کلید بهبودی است.

به‌خاطر داشته باشید که بهبودی بدن از تحریک بیش از حد ممکن است زمان زیادی طول بکشد. بهتر است با وجود عدم پیشرفت ظاهری، صادقانه برای بهبودی خود تلاش کنید.

بااین‌حال، اگر در کار بهبودی خود استقامت داشته باشید، موفق خواهید شد.

همچنین قبل از اینکه بدنتان بتواند بهبود یابد، ابتدا باید کار ریکاوری خود را انجام دهید. اثرات انباشته کار بازیابی شما در آینده نتایجی را به همراه خواهد داشت و قبل از اینکه علائم فروکش کنند، تحریک بدن باید کاهش یابد.

درمان‌های کوتاه‌مدت برای علائم دیسک کمر عصبی

هر فرد می‌تواند یک تجربه علائم منحصربه‌فرد داشته باشد. زیرا هر فرد تا حدودی از نظر فیزیکی، شیمیایی، روانی و عاطفی منحصربه‌فرد است. چیزی که ممکن است برای یک نفر مؤثر باشد، ممکن است برای دیگری مفید نباشد.

هر چیزی که استرس بدن شما را کاهش دهد می‌تواند به شما کمک کند، مانند آرامش عمیق، استراحت و خواب خوب.

ورزش منظم سبک تا متوسط ​​نیز می‌تواند به شل شدن ماهیچه‌های سفت، مانند عضلاتی که مسئول کمردرد مزمن هستند، کمک کند. همچنین موارد زیر بسیار مفید هستند:

پد حرارتی (گرما باعث شل شدن عضلات سفت می‌شود).

حمام آب گرم داشتن

ماساژ

ویبراتور در پشت (ارتعاش می‌تواند به شل شدن عضلات سفت و توقف اسپاسم عضلانی کمک کند).

اجتناب از محرک‌ها (محرک‌ها به بدن استرس وارد می‌کنند).

شل‌کننده‌های عضلانی

کشش ملایم/خفیف.

دستگاه TENS

کاهش سرعت برنامه یا سبک زندگی پرمشغله.

کمی استراحت کنید تا بدنتان بتواند استرس خود را کاهش دهد.

سرگرمی/زمان بازی منظم.

جکوزی (تا زمانی که گرما راحت باشد و ناراحت‌کننده نباشد).

تفریح ​​کردن

خندیدن

در آغوش گرفتن یا نوازش شدن توسط همسر یا عزیزتان.

فیزیوتراپی برای شل شدن و رهاسازی عضلات سفت پشت.

اگر با رایانه کار می‌کنید، حتماً هر ساعت از جای خود بلند شوید، حرکت کنید، عضلات خود را بکشید و شل کنید.

هر فعالیتی که به آرامش شما کمک کند می‌تواند به کاهش عضلات سفت کمک کند.

پیدا کرن عوامل زمینه‌ای برای کمک به پیشگیری از علائم دیسک کمر عصبی

عوامل زمینه‌ای ناشناخته و ناموفق باعث ایجاد مشکلاتی با اضطراب می‌شوند. به‌این‌ترتیب، آنها دلیل اصلی تداوم علائم اضطراب هستند. پرداختن به عوامل زمینه‌ای برای موفقیت پایدار بسیار مهم است. شناخت این عوامل به شما کمک می‌کنند تا:

از علائم اضطراب و احساسات شدید اضطراب نترسید.

به علائم اضطراب پایان دهید.

با موفقیت به عوامل زمینه‌ای که اغلب باعث ایجاد مشکلاتی با اضطراب می‌شوند، رسیدگی کنید.

پایان‌دادن به آنچه می‌تواند مانند نگرانی خارج از کنترل باشد.

اگر می‌خواهید در مورد اختلال اضطراب به موفقیت پایدار دست‌یابید، با یک مشاور مناسب همکاری کنید.

کار با یک مشاور باتجربه، اختلال اضطراب مؤثرترین راه برای درمان اختلال اضطراب است، به‌خصوص اگر علائم مداوم و دشواری در کنترل رفتارهای اضطرابی مانند نگرانی دارید. در بسیاری از موارد، کار با یک مشاور باتجربه تنها راه غلبه بر اضطراب سرسخت است.

• مهرداد
    شهریور ۱۳, ۱۴۰۱

از لطف بسیار زیاد شما بابت این مطالب ارزنده‌تون کمال تشکر رو دارم و امیدوارم اجر دنیوی و اخروی این مقاله موثرتون رو در زندگیتون ببینید

• فاطمه
    مهر ۶, ۱۴۰۲

خیلی کامل و پر محتوا بود .یه دنیا سپاس .