اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات یک تغییر شکل دائمی ستون فقرات است و با چرخش بدنه مهره‌ها همراه است. چرخش مهره‌ها باعث می‌شود که ستون فقرات انحنای جانبی پیدا کند. این حالت یک برآمدگی ایجاد می‌کند که در اصطلاح فنی، قوز نامیده می‌شود. اگر چرخش مهره‌ها وجود نداشته باشد، نمی‌توان از تعریف اسکولیوز استفاده کرد. در واقع، در این موارد از پارامورفیسم صحبت می‌کنیم، وضعیتی که معمولاً نیازی به درمان خاصی ندارد و در طول رشد خودبه‌خود برطرف می‌شود. این آسیب‌شناسی می‌تواند بزرگسالان و کودکان را تحت‌تأثیر قرار دهد، اگرچه بدون شک در سنین پایین بیشتر ایجاد می‌شود. در مقاله علائم اسکولیوز به طور کامل توضیح داده شده است و می‌تواند راهنمای خوبی برای تشخیص آن باشد.

علائم اسکولیوز در بزرگسالان

علائم اسکولیوز

بیماران دو نوع علائم اصلی دارند:

1.  عصبی: سیاتیک، درد در ناحیه تحتانی شکم، مشکلات راه‌رفتن، درد در ستون فقرات.
  2. فیزیکی: ازدست‌دادن تعادل، بی‌ثباتی، سرگیجه.
  •  به‌طورکلی علائم اسکولیوز از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است، اما برخی از آنها شایع‌ترند:
  • شانه‌ها در ارتفاع متفاوتی قرار می‌گیرند.
  • یک تیغه شانه برجسته‌تر از دیگری است.
  • لگن نامتعادل است.
  • لگن بلند شده و برجسته است.
  • دنده‌ها در ارتفاعات مختلف قرار گرفته‌اند.
  • باسن شکل نامنظمی دارد.
  • بدن همه به یک طرف متمایل است.
  • برجستگی دنده‌ها هنگام خم شدن به جلو.

علائم بصری اسکولیوز در کودکان خردسال

شایع‌ترین علامتی که نشان‌دهنده وضعیتی است که توسط بیماران گزارش می‌شود، عدم تقارن بدن است که به دلیل انحنای ستون فقرات است. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• شانه‌های ناهموار
  • سر خارج از مرکز روی لگن
  • دنده‌ها و قفسه سینه نامتقارن
  • یک تیغه شانه برجسته دیگر
  • باسن نامتقارن
  • به یک طرف خم می‌شود
  • پاها با طول‌های مختلف

در نتیجه این عدم تقارن ظریف، بیماران مبتلا به اسکولیوز ممکن است به‌سختی بتوانند طبق معمول لباس بپوشند و بدن آنها مثل همیشه تعادل را احساس نمی‌کند.

علائم بصری نوزادان

تشخیص اسکولیوز در نوزادان به‌اندازه کودکان خردسال و نوجوانان رایج نیست، بااین‌حال، تشخیص علائم بصری مهم است. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• برآمدگی در یک طرف سینه
  • همیشه در حالت خمیده در یک طرف دراز بکشید.
  • تنگی نفس و درد قفسه سینه
  • اختلال در عملکرد قلب یا ریه در موارد شدید

سایر علائم در بزرگسالان

برخلاف کودکان و نوجوانان که به‌ندرت علائم درد یا ناراحتی مرتبط با اسکولیوز را مشاهده می‌کنند، بزرگسالان ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنند.

در نتیجه انحنای ستون فقرات، بزرگسالان ممکن است کمردرد و سفتی در ناحیه را گزارش کنند. گاهی اوقات بی‌حسی یا گرفتگی در پاها نیز ممکن است رخ دهد. درد شدید در پاها به دلیل آسیب عصبی در ستون فقرات ممکن است برخی افراد را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد.

درد یکی از بارزترین علائم است!

درد در اسکولیوز بزرگسالان یکی از نشانه‌های اصلی برای هر درمانی است. درد، در واقع، حتی اگر بیشتر از جمعیت عمومی نباشد، در اسکولیوز بزرگسالان مطمئناً شدیدتر و مزمن‌تر است. درمان فیزیوکینزی تراپی، به‌ویژه در مرحله حاد درد، در درجه اول باهدف یافتن موقعیت آنتالژیک است. موقعیت‌ها و حرکاتی که باعث درد می‌شوند و مکانیسم‌هایی که باعث ایجاد درد می‌شوند، شناسایی می‌شوند. سپس به دنبال موقعیتی می‌گردیم که درد را کاهش می‌دهد و حرکاتی را که باید اجتناب کنیم. با رعایت موقعیت ضد درد می‌توان تمرینات خود کششی را انجام داد که تقریباً همیشه می‌تواند درد را تسکین دهد و به معنای اصلاح منحنی‌های اسکولیوز عمل کند.