تومورهای نخاعی، تومورهایی هستند که در بخش نخاع و ستون فقرات ایجاد می‌شوند. یکی از راه‌های درمان این بیماری جراحی تومور نخاعی می‌باشد که به علت قرار گرفتن در کنار نخاع از حساسیت بالایی برخوردار هستند و باید توسط بهترین جراح تومور نخاعی انجام شود.

بهترین جراح تومور نخاعی

سیستم عصبی مرکزی بدن از مغز و نخاع تشکیل شده است. مغز فرمان صادر می‌کند و نخاع مسیر ارسال این پیام‌هاست که توسط مغز به بدن و از بدن به مغز ارسال می‌شود. کوچکترین آسیب به این بخش از بدن می‌تواند عوارض غیر قابل جبرانی را ایجاد کند. در صورت مواجه با تومور نخاعی بهتر است هر چه سریع‌تر بهترین جراح تومور نخاعی را بیابید. پیدا کردن بهترین جراح تومور نخاعی زمانی معنا دارد که شما زمان کافی برای این کار داشته باشید. اما در صورتی که بیمار سریعا نیاز به جراحی داشته باشد بهترین جراح در دسترس ترین آن است.

بهترین جراح تومور نخاعی باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

• تجربه و مهارت بالا
  • به روز بودن جراح و توانایی استفاده از تکنیک‌های جدید جراحی
  • گذراندن دوره‌های پیشرفته جراحی
  • توانایی تشخیص صحیح و درست بیماری
  • صبور بودن در هنگام معاینه و بررسی تمامی علائم بیمار و تصاویر پزشکی

انواع تومور نخاعی

•  آستروسیتوم
  • کوردومای
  • اپاندیموم
  • گلیوما
  • مننژیوم
  • نوروفیبروم
  • شوانوما

علائم تومور نخاعی

• کمر درد یا درد ناحیه گردن
  • ضعف و سستی دست ها و پاها و عدم توانایی حفظ تعادل
  • درد منطقه ای در  ناحیه  ستون فقرات که به سایر قسمت ها انتشار می یابد.
  • تغییر در الگوهای اجابت مزاج و دفع ادرار
  • دردی که ناشی از خستگی و فعالیت نبوده و با خواب نه تنها بهبود نیافته بلکه شب هنگام تشدید می یابد.
  • اختلال حسی در اندام ها و کاهش واکنش به محرک های محیطی
  • علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، افت ناگهانی وزن
تشخیص و درمان تومور نخاعی

راه های تشخیص تومورهای نخاعی

جراح مغز و نخاع، بعد از معاینه و بررسی سابقه پزشکی بیمار، ابتدا اندام‌هایی که بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند را بررسی می‌کند. به این منظور تعدادی از آزمایش‌ها را برای بیمار تجویز خواهد کرد از جمله این آزمایش ها :

• آزمایش مایع نخاعی
  • میلوگرام
  • تصویر برداری رادیونوکائیدی
  • آزمایش PET  یا توموگرافی با نشر پوزیترون
  • رادیوگرافی ستون فقرات
  • تهیه عکس رادیولوژی
  • آم ار ای
  • سی تی اسکن
  • بیوپسی

این آزمایش ها برای تشخیص قطعی بیماری ضروری است.

درمان تومورهای نخاعی

درمان تومور نخاعی بسته میزان و ناحیه آسیب دیده متفاوت است، گاهی التهاب ناشی از یک تومور نخاعی با استفاده از دارو درمانی قابل درمان است، اما در موارد حاد جراحی تومور نخاعی ضروری است.

دارو درمانی: دارو درمانی تومورهای نخاعی برای کاهش التهاب ناشی از جراحی و پرتو درمانی انجام می‌شود.

جراحی از نوع بسته: این درمان توسط مسدود کردن کانال تغذیه تومور از رگ‌های خونی برای جلوگیری از خونریزی رگ‌ها انجام می‌شود.

پرتو درمانی : پرتودرمانی درمانی موثر برای برخی تومورها است، که می‌تواند بر نخاع و ستون فقرات تأثیر بگذارد. پرتوهای پرانرژی تومور را برای از بین بردن یا کاهش رشد سلول های سرطانی هدف قرار می‌دهند.
شیمی درمانی:  شیمی درمانی، به صورت خوراکی یا از طریق تزریق داخل وریدی، ممکن است برای از بین بردن سلول های سرطانی پس از جراحی و یا پرتودرمانی تجویز شود.

جراحی باز

جراحی باز برای برداشت تومورهای نخاعی انجام می‌شود. جراح مغز با به کارگیری دو روش جراحی اقدام به جراحی ستون فقرات می کند. این دو روش عبارت اند از:

• کیفوپلاستی/ ورتبروپلاستی:  در این روش برای تثبیت شکستگی ستون فقرات از تزریق سیمان استخوانی به بهبودی محل آسیب دیده استفاده می‌کند.
  • دکمپرشن : این جراحی در جهت کاهش حجم تومور نخاعی انجام می‌گیرد. جراح مغز و اعصاب با برداشت فشار ناشی از تومور بر نخاع و رشته های عصبی موجب تسکین دردهای ناحیه کمر خواهد شد.

• زهرا
    شهریور ۲۰, ۱۴۰۰

مادر بنده سال پیش تومور مثانه بدخیم داشت که دکتر عمل TURB انجام داد و 33 جلسه هم رادیو تراپی و 11 ماه هم است که شیمی درمانی می شود متاسفانه الان حدود دو هفته است که کمر درد دارد در ابتدا کمر درد آرام که هنگام راه رفتن مشکل داشت ولی الان طوری شده که نمی تواند حتی بنشید باید دراز بکشد ولی مشکلات قبلی مثانه را هم ندارد و درد آن خیلی بیشتر شده و 3 ماه پیش هم که سیتی اسکن داده بود در ستون فقرات و مهره ها مشکل خاصی نداشت آیا ممکن است مربوط به تومور نخاعی متاستیک باشد.