کیست سینوویال ستون فقرات، نوعی کیست غیرطبیعی پر از مایع است که خوشبختانه خوش‌خیم هستند. ستون فقرات مفاصل زیادی دارد و کیست‌های سینوویال در مفاصل فاست (fass-ET) ستون فقرات ایجاد می‌شوند. این مفاصل بین برآمدگی‌های استخوانی در پشت مهره‌ها هستند. دلیل ایجاد این کیست‌ها، تغییرات دژنراتیو ستون فقرات در اثر افزایش سن است. در ادامه به طور دقیق به نحوه تشخیص و درمان کیست سنوویال کمر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

درمان کیست سینوویال کمر

تنگی کانال نخاعی کمر

این کیست‌ها می‌توانند در سراسر ستون فقرات ایجاد شوند ما اکثراً در ناحیه کمر و قسمت پایینی ستون فقرات مشاهده می‌شوند. درست است که این کیست‌ها خوش‌خیم هستند اما باعث بروز برخی مشکلات مانند تنگی کانال نخاعی کمر می‌شوند. تنگی ستون فقرات به معنی باریک یا کوچک شدن ستون فقرات است. در این حالت بر روی نخاع و اعصاب داخل ستون فشار وارد می‌شود. با افزایش فشار، علائمی چون گرفتگی پشت و پاها افزایش می‌یابد. به طور معمول در اثر ایستادگی طولانی‌مدت، درد کمر بیشتر هم می‌شود.

علائم کیست سینوویال چیست؟

معمولاً این کیست علائم قابل‌توجهی بروز نمی‌دهد و درصورتی‌که بزرگ باشد علائم تنگی کانال ستون فقرات رخ می‌دهد. در این صورت علائم عبارت‌اند از:

• بی‌حسی، گزگز کردن و ضعف در هر دوپا
  • گرفتگی دردناک در پاها
  •  احساس درد در نواحی پایین کمر
  • درد در یک یا هر دو پا
  • دردی که از پشت ساق پا و پاها منتشر می‌شود.
  • افزایش درد و علائم در هنگام ایستادن
  • ممکن است هنگام نشستن تسکین درد پا کاهش یابد.

کیست سینوویال چگونه تشخیص داده می‌شود؟

به‌منظور تشخیص کیست سینوویال از MRI استفاده شود. سایر آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی نیز ممکن است قادر به تشخیص کیست باشند اما به اندازه نتایج MRI دقیق نیست.

در صورت مشاهده کیست، ممکن است از شما خواسته شود تا اسکن‌های بیشتری را برای بررسی آسیب ستون فقرات و ستون فقرات انجام دهید. انجام این تست‌ها به پزشک مغز و اعصاب کمک می‌کند تا شدت آسیب وارده به کانال نخاعی و ستون فقرات را به طور دقیق بررسی کند. همچنین بی‌ثباتی کیست قبل از انجام حراجی، باید بررسی شود.

درمان کیست سینوویال کمر

اگر کیست مشکلی ایجاد نکند یعنی علائم تنگی کانال نخاعی را بروز ندهد، پزشک ممکن است پیشنهاد کند که کیست را به حال خود رها کنید. یکی از دلایل این است که کیست ممکن است آن‌قدر بزرگ نشود که علائم ایجاد کند. در صورت بروز علائم باید درمان انجام شود. به‌منظور درمان کیست سینوویال کمر ، می‌توان از برخی روش‌های غیر جراحی کمک گرفت و درصورتی که این درمان‌ها پاسخگو نباشند به سراغ جراحی خواهیم رفت.

گزینه‌های درمانی غیر جراحی برای کیست سینوویال عبارت‌اند از:

داروهای ضد درد:

داروهای مسکن خفیف بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن و ایبوپروفن می‌توانند درد ناشی از کیست را کاهش دهند. اگر درمان‌های OTC کمکی نکند، پزشک ممکن است داروی قوی‌تری تجویز کند.

اصلاح فعالیت:

اگر علائم را فقط با فعالیت‌های خاصی مانند ورزش یا شغل خود تجربه می‌کنید، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌هایی برای اصلاح فعالیت‌ها و حرکات خود برای کاهش علائم پیدا کنید. کشش خفیف و ورزش نیز ممکن است کمک کند. اما مهم است که ابتدا تأیید پزشک خود را دریافت کنید. و گرما و سرما درمانی می تواند ناراحتی و درد را کاهش دهد.

فیزیوتراپی:

پزشک شما ممکن است فیزیوتراپی، احتمالاً همراه با تزریق استروئیدهای تسکین‌دهنده درد را پیشنهاد دهد تا تمرینات با حداقل ناراحتی انجام شوند.

تزریقات:

برای درمان کیست سینوویال از دو نوع تزریق استفاده می‌شود. تزریق فاست می‌تواند مایع را از کیست از طریق مفصل فاست تخلیه کند. یک استروئید پس از برداشتن مایع برای کمک به کاهش تورم و التهاب وارد می‌شود. نوع دیگری از تزریق، تزریق استروئید اپیدورال، ممکن است برای درمان درد ناشی از کیست سینوویال استفاده شود. این درمان رایج باعث کاهش یا حذف کیست نمی‌شود. در عوض، هدف تزریق کاهش درد ناشی از کیست است. با این حال، تسکین درد موقتی است و ممکن است برای حفظ اثر به درمان‌های اضافی نیاز داشته باشید.

جراحی جهت درمان کیست سینوویال کمر

زمانی که  این درمان‌های غیرجراحی مؤثر نباشند، در صورت نیاز پزشک جراحی را برای برداشتن کیست توصیه می‌کند. جراحی کیست سینوویال خیلی سخت نیست، اما برای بهبودی نیاز به طی کردن دوران نقاهت طولانی مدت هسیتد. خوشبختانه  تکنیک‌های جدیدتری برای جراحی، اندازه برشی را که پزشک برای برداشتن کیست باید ایجاد کند را محدود کرده است. این کاهش اندازه، باعث کاهش درد و زمان بهبودی می‌شود. جراحی درمان کیست سینویال، شبیه جراحی میکرو‌دیسککتومی است. میکرودیسککتومی، یک روش برای درمان فتق دیسک است که در آن فشار روی ریشه نخاعی را کم می‌کنند.

در برخی موارد به‌خصوص در مواردی که اسپوندیلولیستزیس که به معنای لغزش مهره است نیز ایجاد شده است، جراح ممکن است مفصل آسیب‌دیده را فیوز کند. به این نوع جراحی فیوژن ستون فقرات می‌گویند.

آیا کیست سینوویال همیشه خطرناک است؟

کیست سینوویال به‌ندرت خطرناک است. در برخی موارد که بسیار نادر هم هستند، وضعیتی به نام سندرم دم اسب (CES) ممکن است به دلیل کیست سینوویال ایجاد شود. این سندرم یک بیماری جدی است و نیاز به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی دارد. سندرم دم اسب می‌تواند روی ریشه‌های عصبی در ستون فقرات کمری تأثیر بگذارد. هنگامی که این ریشه‌های عصبی فشرده می‌شوند، ممکن است حس و توانایی حرکت را از دست بدهید. این وضعیت ممکن است بر روی اعصاب دیگر مانند اعصاب متصل به روده و مثانه نیز تأثیر بگذارد. اگر این بیماری به‌سرعت درمان نشود، آسیب ممکن است دائمی باشد وبازیابی عملکرد کامل ممکن است دشوار باشد.

به طورکلی به شما توصیه می‌کنیم در صورت داشتن علامت، اقدام به درمان کنید.چراکه این علائم باعث ایجاد حس ناراحتی در طول روز و همین طور کاهش دامنه حرکات می‌شود.