شماره تماس رزرو نوبت ۰۹۱۲۸۳۵۲۲۶۹

خبر خوب این است که سرطان مغز (تومور مغزی بدخیم) کمتر از ۱ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خبر بد این است که تومورهای مغزی اغلب با علائم بسیار کمی همراه هستند و این علائم خود را به عنوان بیماری‌های روزمره مانند سردرد و خستگی نشان می‌دهند که می‌تواند به پنهان ماندن بیماری کمک کند. در ادامه می‌توانید هشت نشانه خاموش ، اما جدی، تومور مغزی و اینکه چگونه باید با مراجعه به پزشک از وجود تومور مغزی مطلع شوید را بخوانید.

تومورهای اولیه مغز از سلول‌های متعددی تشکیل می‌شوند که مغز و سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می‌دهند. شایع‌ترین انواع تومورهای مغزی بزرگسالان، گلیوم است که نوعی تومور آستروسیتی است. این تومور از سلول‌های آستروسیت همراه با انواع دیگر سلول‌های گلیایی تشکیل می‌شود، سلول‌هایی که به سلامت اعصاب کمک می‌کنند. یکی دیگر از رایج‌ترین انواع تومور مغزی بزرگسالان، تومور مننژ است. این تومورها در مننژ ایجاد می‌شوند. مننژ لایه نازکی از بافت است که نخاع و مغز را پوشانده است.

نشانه های خاموش تومور مغزی

در ادامه ۸ نشانه خاموش تومور مغزی وجود دارد که باید بدانید:

تشنج

وقوع تشنج یا غش، به ویژه در آن دسته از بیمارانی که سابقه پزشکی در آن‌ها وجود ندارد. تشنج یا صرع نشانه دیگری از تومور مغزی است. تقریباً یک سوم از بیماران مبتلا به تومور مغزی قبل از تشخیص تومور، تشنج را گزارش می‌کنند. تشنج می‌تواند باعث حرکات شدید غیر طبیعی در بدن بیمار، با از دست دادن هوشیاری یا بدون آن شود. به غیر از این، تشنج می‌تواند باعث خیره شدن نامحدود و طولانی مدت همراه با اختلال بینایی مانند دیدن فلش نور شود.

زوال شناختی

تومور مغزی همچنین ممکن است بر سرعت پردازش مغز تأثیر بگذارد. اگر انجام کارهای اساسی بیشتر از حد معمول طول بکشد، مشاوره با پزشک توصیه می‌شود. اختلال در قدرت تمرکز و از دست دادن حافظه می‌تواند نشانه‌های قابل توجهی از تومور مغزی باشد.

مشکلات شنوایی

لوب گیجگاهی ، واقع در قسمت میانی پایین قشر پشت شقیقه‌ها، وظیفه پردازش توانایی شنیدن صداها و همچنین توانایی درک و درک زبان و مکالمه را بر عهده دارد. تومورهای مغزی در این ناحیه همچنین می‌توانند توانایی شنوایی فرد را مختل کنند. برخی از اغتشاشات غیرمعمول که توسط یک فرد تجربه می‌شود شامل کاهش شنوایی و احساس صدای زنگ در گوش است.

سردرد

همه انواع سردردها نشانه تومور مغزی نیستند. سردردهای مداوم که به هیچ درمانی، مانند داروهای بدون نسخه، واکنش نشان نمی‌دهند، بهترین شاخص برای تومور مغزی هستند. همچنین سردردهایی که معمولاً صبح‌ها شدیدتر از بعدازظهرها هستند و توأم با استفراغ یا حالت تهوع، دوبینی، بی حسی یا ضعف هستند، تومور مغزی را نیز نشان می‌دهد.

ضعف

قشر حرکتی مغز حرکت عضلات را در سراسر بدن آغاز و کنترل می کند. قشر حرکتی راست، سمت چپ بدن و قشر حرکتی سمت چپ، سمت راست بدن شما را کنترل می کند. اگر در هر جای این مسیر توموری وجود داشته باشد، این سیگنال ها کاملاً مختل شده و نتیجه آن از دست دادن عملکرد است.

اگر فردی تومور مغزی در این ناحیه داشته باشد، ممکن است پای راست یا چپ وی یا بازو مانند همیشه عمل نکند یا این اندام‌ها به درخواست مغز اصلاً پاسخ ندهند. همچنین ممکن است در راه رفتن همراه با ضعیف شدن عضلات و ازدست‌دادن مکرر تعادل، حس دست‌وپا چلفتی بودن را تجربه کند. ضعف پا همچنین ممکن است به این معنی باشد که شما کمبود ویتامین D دارید.

مشکلات گفتاری

یک تأخیر آشکار در گفتار در افرادی که تومور مغزی دارند دیده می‌شود. مشکلات زبانی مانند لکنت زبان، دشواری در نام بردن از اشیا یا درک آنچه دیگران می‌گویند، علائم اصلی تومور در لوب‌های پیشانی یا گیجگاهی است. این‌ها نواحی از مغز هستند که با عملکرد حرکتی گفتار و درک زبان ارتباط دارد.

ازدست‌دادن بینایی

افرادی که این علامت را تجربه می‌کنند ممکن است اصلاً از آن آگاه نباشند، چه رسد به اینکه آن را با تومور مغزی مرتبط کنند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین نشانه های خاموش تومور مغزی است. آن‌ها ممکن است حتی تا زمانی که به دلیل ضعف بینایی به طور مداوم با حوادث روبرو نشوند، تفاوتی در کیفیت بینایی خود احساس نکرده باشند. این علامت به عنوان hemianopsia دوقطبی شناخته می‌شود.

کاهش شنوایی از نشانه های خاموش تومور مغزی

تغییرات شخصیت

افراد دارای تومور مغزی همچنین ممکن است تغییراتی را در شخصیت خود تجربه کنند. فرد ممکن است آشفته، مضطرب یا عصبانی شود، آشکارا و ناخودآگاه افکار و احساست خود را بیان کنند، به‌طوری‌که نشانه‌ی بی‌حیایی باشد. این رفتار‌ها می‌تواند شامل رفتارهای آشکار جنسی، انجام رفتارهای پرخطر و … دانست. این علائم مربوط به تحریک تومور یا فشرده سازی قسمت‌هایی از لوب فرونتال است که مسئول بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی ما است.

یک تومور بزرگ که به آهستگی در لوب پیشانی رشد کرده باشد، حتی می‌تواند شخصیت و قضاوت را تغییر دهد تا جایی که به عنوان رفتار مجرمانه یا مشکلات روانی اشتباه گرفته شود.

سایرعلائم

از دیگر علائم تومور مغزی می‌توان به حساسیت شدید نسبت به گرما یا سرما، تغییر درک چشایی، چاقی و لرزش دست اشاره کرد.

با داشتن هر کدام از این علائم آن‌ها را نادیده نگیرید. بلکه با مراجعه به پزشک سعی در بررسی و یافتن دلیل اصلی بیماری داشته باشید. هر کدام از این علائم می‌تواند نشانه وجود تومور در بخش‌های مختلف مغز باشد که با ایجاد فشار بر اعصاب آن بخش در عملکرد مربوط به اعصاب فشرده شده اختلالی ایجاد می‌کند.

برخی از انواع تومورهای غده هیپوفیز حتی می‌تواند بر روی باروری زنان اثر بگذارد. این غده بر روی ترشح هورمون‌ها اثر می‌گذارد. از این رو تغییر در ترشح هورمون‌ها می‌تواند یک علامت برای پیگیری علت ماجرا باشد.

برخی از انواع تومورهای مغز تکثیر می‌شوند در حالی که تومورهای دیگر به تدریج رشد می‌کنند. بی توجهی به علائم اگر باعث شود که تشخیص خیلی دیر اتفاق بی افتد می‌تواند باعث شود علائم ایجاد شده دائمی گردد و درمان فقط می‌تواند طول عمر بیمار را افزایش داده و آسیب به مغز ممکن است جبران‌ناپذیر شود.

با در نظر گرفتن تمام این عوامل، بعد از تشخیص پزشک می‌تواند تعیین کند که درمان تومور مغزی چه قدر زود باید شروع شود. پیگیری به موقع می‌تواند به تشخیص زودهنگام منجر شود. تشخیص به موقع و همچنین یک درمان مناسب برای تومور مغزی می‌تواند به نفع بیمار باشد و حرکت به سمت زندگی بدون تومور را تسریع کند.

دیدگاه کاربران

  • سمیرا
    اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۲

    سلام.من حدود دوماه قسمت گیجگاهی سمت چپم ی درد خاصی دارم ی دردی که فقط سمت چپ و یه قسمت است انگار فشار میارن و دردی شبیه درد شکستگی هس زود اعصبانی میشم نسبت به دوماه قبلم چاق ترشدم گاهی ادم میکنه صورتم سرگیجه های گاهی میادبرام که کم میمونه بخورم زمین افت قند خون و فشارخون میاد وقتی درد همراه با سرگیجه میشه شدیدا هم سرمای شدم ذره ای بادمیاد چنان میلرزم دندونام بهم میخوره درحالی که همه باتیشرت می‌گردن و میدونم هوا اونقدرام سرد نیس که بلرزم…آیا این علائم میتونه نشانه وجود ی تومور باشه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram logo call button