حدود نیمی از بیماران از خونریزی داخل مغزی (ICH) جان سالم به در می‌برند، اما اکثر آن‌ها با ناتوانی قابل توجهی باقی می‌مانند. توانبخشی یا مراقبت‌های بعد از خونریزی مغزی، پایه اصلی درمان برای کاهش آسیب، بهبود استقلال در فعالیت‌ها و بازگشت بیماران به مشارکت معنادار در جامعه است.

خونریزی مغزی نوعی سکته مغزی است. این بیماری به دلیل ترکیدن یک سرخرگ در مغز و ایجاد خونریزی موضعی در بافت‌های اطراف ایجاد می‌شود. این خونریزی سلول‌های مغز را از بین می‌برد.
به ICH خونریزی‌های داخل جمجمه‌ای یا خونریزی‌های داخل مغزی نیز می‌گویند. آن‌ها حدود ۱۳ درصد از سکته‌های مغزی را تشکیل می‌دهند.
از آنجایی که برخی از خونریزی‌های مغزی می‌توانند ناتوان‌کننده یا تهدید‌کننده زندگی باشند، اگر فکر می‌کنید فردی به آن مبتلا شده است، دریافت سریع کمک پزشکی بسیار مهم است. در اینجا آنچه شما باید در مورد علل، علائم، درمان و موارد دیگر بدانید آورده شده است.

توانبخشی سکته مغزی

مراقبت‌های بعد از خونریزی مغزی

خونریزی مغزی باعث آسیب مغزی می‌شود و مغز اندامی است که به ما اجازه می‌دهد رفتار و حرکت خود را از طریق فرآیند‌های شناختی و همچنین قوای زبان و استدلال خود سازماندهی کنیم. بنابراین، تمام پیامد‌های خونریزی مغزی باید با توجه به تغییر فرآیند‌های شناختی ناشی از خود خونریزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

هدف تمام اقدامات انجام شده در مراقبت‌های بعد از خونریزی مغزی این است که اطمینان حاصل شود که بیمار پس از سکته به خوبی بهبود می‌یابد. او باید بتواند پس از حادثه حاد دوباره در خانواده و جامعه ادغام شود و تا حد امکان زندگی فعالی داشته باشد.

مراقبت‌های بعد از خونریزی مغزی پس از سکته مغزی ناشی از خون‌ریزی از قبل در بیمارستان آغاز می‌شود. اقامت در بیمارستان در صورت لزوم با اقامت در کلینیک تخصصی توانبخشی همراه است. برای موفقیت‌آمیز بودن توانبخشی، تمایل و انگیزه بیمار برای همکاری و بهبود وضعیت او بیش از هر چیز ضروری است. توانبخشی در وهله اول به معنای کمک گرفتن نیست، بلکه به معنای تمایل به یادگیری چیز‌های جدید و به دست آوردن احساس بهتر از بدن است.

مراقبت‌های بعد از خونریزی مغزی

مراقبت‌های بعد از خونریزی مغزی در مرکز توانخبش

در مرکز توانبخشی، یک برنامه درمانی شخصی، متناسب با نیازهای بیمار ایجاد می‌شود. در صورت وجود اختلالات گفتار، درمان هدفمند (گفتار درمانی) در صورت وجود اختلالات راه رفتن فیزیوتراپی و احتمالا ارگوتراپی توصیه می‌شود.

نمی‌توان گفت که مدت اقامت چقدر طول می‌کشد، زیرا پس از سکته نمی‌توان قضاوت کرد که آیا اختلال دائمی است و چقدر شدید خواهد بود. توانبخشی می‌تواند چند هفته، ماه یا در موارد نادر حتی بیش از یک سال طول بکشد. مهم است که بیمار و نزدیکان او صبر داشته باشند و تمرینات به طور منظم انجام شود. بهبود عملکردهای آسیب دیده همیشه امکان پذیر است. بسته به نوع و میزان محدودیت ها می توان از روش های درمانی مختلفی استفاده کرد.

علائم خونریزی مغزی چیست؟

علائم خونریزی مغزی می‌تواند متفاوت باشد. آن‌ها به محل خونریزی، شدت خونریزی و مقدار بافت آسیب دیده بستگی دارند. علائم تمایل دارند به طور ناگهانی ایجاد شوند. ممکن است به تدریج بدتر شوند.

اگر هر یک از علائم زیر را نشان دهید، ممکن است خونریزی مغزی داشته باشید. این یک وضعیت تهدید‌کننده زندگی است و باید با ۱۱۵ تماس بگیرید یا فوراً به اورژانس مراجعه کنید. علائم عبارتند از:

• سردرد شدید ناگهانی
  • تشنج بدون سابقه تشنج قبلی
  • ضعف در بازو یا پا
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • کاهش هوشیاری؛ بی‌حالی
  • تغییرات در بینایی
  • گزگز یا بی‌حسی
  • مشکل در صحبت کردن یا درک گفتار
  • اختلال در بلع
  • مشکل در نوشتن یا خواندن
  • از دست دادن مهارت‌های حرکتی ظریف، مانند لرزش دست
  • نداشتن هماهنگی
  • از دست دادن تعادل
  • حس چشایی غیر طبیعی
  • از دست دادن هوشیاری

به خاطر داشته باشید که بسیاری از این علائم اغلب ناشی از شرایطی غیر از خونریزی مغزی است.

خونریزی مغزی چگونه درمان می‌شود؟

هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنید، آن‌ها می‌توانند بر اساس علائم شما تعیین کنند که کدام قسمت از مغز تحت تأثیر قرار گرفته است.
درمان خونریزی در مغز به محل، علت و میزان خونریزی بستگی دارد. ممکن است برای کاهش تورم و جلوگیری از خونریزی نیاز به جراحی باشد. ممکن است دارو‌های خاصی نیز تجویز شوند. این‌ها شامل مسکن‌ها، کورتیکواستروئید‌ها یا اسمزی‌ها برای کاهش تورم و دارو‌های ضد تشنج برای کنترل تشنج است.
اینکه بیمار چقدر به خونریزی مغزی پاسخ می‌دهد به اندازه خونریزی و میزان تورم بستگی دارد.
برخی از بیماران به طور کامل بهبود می‌یابند. عوارض احتمالی شامل سکته مغزی، از دست دادن عملکرد مغز، تشنج، یا عوارض جانبی دارو‌ها یا درمان‌ها است. مرگ ممکن است، و ممکن است با وجود درمان فوری پزشکی، به سرعت رخ دهد.