بیماری سندروم پیریفورمیس یک کوفتگی پاتولوژیک عصب سیاتیک توسط عضله پیریفورمیس است. اغلب تصور می‌شود که این عارضه دلیلی است که درد سیاتیک بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می‌دهد.

سندرم پیریفورمیس چگونه ایجاد می‌شود؟

بیماری سندروم پیریفورمیس

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود. برخی از موارد زیر می‌تواند باعث گرفتگی عصب سیاتیک شود:

• ضربه
  • فعالیت‌های کم‌تحرک طولانی‌مدت
  • فشار بیش از حد عضلات
  • کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن
  • آسیب‌های عضلانی

پس از یک برخورد از عقب که در آن عضلات لگن تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند، عصب سیاتیک اغلب می‌تواند فشرده شود. اما حتی ضربه‌ها یا ضربات شدید در ارتفاع باسن می‌تواند عصب را به حدی تحت‌فشار قرار دهد که دیگر نتواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. چنین آسیب‌هایی در ورزشکاران غیرمعمول نیست.

نشستن و ایستادن برای مدت طولانی

بااین‌حال، افرادی که در حالت نشسته یا ایستاده زیاد کار می‌کنند نیز می‌توانند به سندرم پیریفورمیس مبتلا شوند. پیریفورمیس ماهیچه‌ای است که ران را به ساکروم متصل می‌کند. نشستن طولانی‌مدت ماهیچه را برای همیشه منقبض می‌کند. این اضافه‌بار می‌تواند منجر به التهاب پیریفورمیس شود.

عضله کوتاه و ضخیم می‌شود و به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند که در امتداد زیر عصب پیریفورمیس قرار دارد. این فشار روی عصب دردناک است.

بلندکردن جسم سنگین

بااین‌حال، در صورت فشار بیش از حد ماهیچه‌ها، به‌عنوان‌مثال اگر خیلی سریع حرکت کنید یا اگر بیش از حد به خودتان فشار بیاورید، این خطر نیز وجود دارد که پیریفورمیس تحت‌تأثیر قرار گیرد. به‌عنوان‌مثال، اگر فردی بخواهد جسم سنگینی را ازروی زمین بلند کند، این خطر وجود دارد که از عضلات کمر خود بیش از حد استفاده کند. به کوچک‌ترین صدمات مانند درد عضله می‌رسد. ماهیچه‌های آسیب‌دیده سفت می‌شوند و همچنین به عصب سیاتیک فشار می‌آورند که باعث می‌شود بیماران حتی زمانی که از ماهیچه‌ها استفاده نمی‌کنند احساس درد کنند.

علائم بیماری سندروم پیریفورمیس چیست؟

این سندرم با دردهای کوبنده مشخص می‌شود که معمولاً فقط یک طرف باسن را درگیر می‌کند. درد به‌ویژه زمانی که پیریفورمیس تحت‌فشار است، یعنی عمدتاً در هنگام نشستن ایجاد می‌شود. بسیاری از مبتلایان نیز از درد در ناحیه کمر شکایت دارند. از سوی دیگر، برخی از بیماران درد را بیشتر در پاهای پشت ران و در موارد نادر حتی در پاها احساس می‌کنند.

درد هنگام نشستن و حرکت

اگر بیماران مبتلا به این سندرم عضلات خود را تحت‌فشار قرار دهند، مثلاً هنگام راه‌رفتن یا بالارفتن از پله، هر حرکتی برای آنها دردناک است. علاوه بر این، هنگام راه‌رفتن و ایستادن در سمت مناسب، ناپایدار به نظر می‌رسند. این نیز به این دلیل است که علاوه بر درد، افراد مبتلا اغلب احساس بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن در قسمتی از بدن می‌کنند که در آن عصب سیاتیک توسط عضله پیریفورمیس فشرده می‌شود.

تشخیص افتراقی: فتق دیسک چه تفاوت‌هایی با بیماری سندروم پیریفورمیس دارد؟

سندرم پیریفورمیس و فتق دیسک از نظر علائم بسیار مشابه هستند. فتق دیسک همچنین باعث کمردرد، بی‌حسی و احساس سوزن‌سوزن شدن در پاها می‌شود. این به این دلیل است که عصب سیاتیک همچنین می‌تواند در صورت فتق دیسک فشرده یا تحت‌فشار قرار گیرد. بااین‌حال، تفاوت بین این دو بیماری در این است که هنگام فتق دیسک، عصب توسط دیسکی که دیگر در موقعیت صحیح قرار ندارد، تحت‌فشار قرار می‌گیرد.

عصب آن‌قدر تحت‌فشار قرار می‌گیرد که در بدترین حالت کاملاً از بین می‌رود و از کار می‌افتد. ماهیچه‌ها می‌توانند در اثر نارسایی عصب فلج شوند، به‌طوری‌که بیماران مبتلا دیگر نمی‌توانند پایاپای خود را به طور طبیعی حرکت دهند.

بااین‌حال، برخلاف سندرم پیریفورمیس، تشخیص فتق دیسک با استفاده از روش‌های تصویربرداری مانند MRI نسبتاً آسان است و براین‌اساس می‌توان آن را درمان کرد.

سندرم پیریفورمیس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

مشکل سندرم پیریفورمیس این است که علائم به‌خودی‌خود معنادار نیستند؛ بنابراین، این بیماری را می‌توان با سایر بیماری‌ها مانند فتق دیسک اشتباه گرفت.

یک ارتوپد گزینه‌های مختلفی برای تعیین نوع شکایات واقعی دارد. یکی از روش‌ها تست استرس عضلانی است. حرکات خاصی برای تعیین اینکه کدام عضلات مسئول درد هستند انجام می‌شود.

بیماری سندروم پیریفورمیس چگونه درمان می‌شود؟

برای اینکه علائم بیمار درمان شود، شل کردن عضله پیریفورمیس و هر ماهیچه اطراف آن مانند عضلات سرینی مهم است. برای این منظور متخصص ارتوپد به‌اصطلاح نقاط ماشه‌ای را تعیین می‌کند. این به مناطق ملتهب یا آسیب‌دیده عضلات اشاره دارد که در آن بیمار احساس درد می‌کند

درمان مؤثر: طب سوزنی نقطه ماشه‌ای

نقاط ماشه‌ای با اسکن قسمت‌های جداگانه بدن، به‌اصطلاح لمس، تعیین می‌شوند. سپس پزشک طب سوزنی نقطه ماشه‌ای را اعمال می‌کند. سوزن‌های ظریف طب سوزنی در نواحی دردناک فرومی‌روند. سوزن‌ها باعث شل شدن عضلات و کاهش درد می‌شوند. با طب سوزنی نقطه ماشه‌ای، این سوراخ باعث تحریک گردش اکسیژن و جریان خون می‌شود. این درمان همچنین فرایندهای درمانی طبیعی بدن را فعال می‌کند تا به‌سرعت و به طور مؤثر بافت آسیب‌دیده را بهبود بخشد. طب سوزنی نقطه ماشه‌ای بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. بسته به‌شدت سندرم پیریفورمیس در حال حاضر، پزشک می‌تواند بین پنج تا ده جلسه درمانی را برنامه‌ریزی کند.

سایر گزینه‌های درمانی برای بیماری سندروم پیریفورمیس

علاوه بر طب سوزنی نقطه ماشه‌ای، اقدامات فیزیوتراپی مانند کمپرس گرم و سرد نیز می‌تواند تجویز شود تا ماهیچه‌ها دوباره نرم و انعطاف‌پذیر شوند. در مورد درد حاد، مسکن‌ها و داروهای ضد روماتیسمی اغلب برای درمان هرگونه التهاب عضله پیریفورمیس تجویز می‌شود. اما درمان ترکیبی طب سوزنی نقطه ماشه‌ای، ماساژ و فیزیوتراپی نیز می‌تواند برای درمان استفاده شود.

اقدامات پیشگیرانه در برابربیماری سندروم پیریفورمیس

برای جلوگیری از سندرم پیریفورمیس، به ورزش منظم و کشش و تقویت عضلات پشت، باسن و باسن از طریق تمرینات هدفمند کمک می‌کند. به‌ویژه بیمارانی که فعالیت‌های طولانی‌مدت نشستن یا ایستادن را انجام می‌دهند، باید همیشه استراحت‌های کوچکی را در کار روزمره خود بگنجانند که در آن عضلات به‌اندازه کافی کشیده می‌شوند و گردش خون را تحریک می‌کنند.

همچنین برای ورزشکاران توصیه می‌شود عادات دویدن خود را توسط یک متخصص ارتوپد با تجزیه‌وتحلیل دویدن بررسی کنند. متخصص ارتوپد به نحوه حرکت‌دادن پاها و بالاتنه توسط ورزشکاران و اینکه آیا کفش مناسب است نگاه می‌کند.

در صورت وجود هرگونه ناهنجاری، ارتوپد می‌تواند به بیمار توصیه کند که چه چیزی باید مراقب آن باشد یا چگونه می‌تواند توالی حرکتی خود را در طول ورزش بهبود بخشد تا از بروز سندرم پیریفورمیس جلوگیری کند.

• وحید
    شهریور ۲, ۱۴۰۱

ممنون از مقاله خوبتون

• Mohsen
    اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۲

حدود ۳ هفته پیش توی تمرین اسکات آسیب دیدم ، وزنه سنگین بود ولی کمربند بسته بودم و کمر رو صاف نگهداشته بودم ، ولی به ماهیچه هام واقعا فشار اومد ، یه هفته بعدش بهتر بودم که رفتم استخر و بدتر شدم ، الان بهترم ولی خوب نشدم ، درد ناحیه کمرم بهتره ولی کمی احساس سفتی توی باسن دارم و درد پشت ران کشیده میشه ، پیش یه پزشک محلی هم رفتم و حرکتای نشتن و بلند شدن و خم شدن رو انجام دادم دردی توی ستون فقرات نداشتم ، میخوام ببینم اینها عوامل سندرم پیروفورمیسه یا سیاتیک یه خاطر دیسک؟